2015 سال چالش برای بزرگترین غول جستجوگر اینترنتی

 نیکلاس کارلسون

امسال سال تغییرات بزرگ برای کسب و کار گوگل است. کسب و کار اصلی گوگل یعنی جستجوی تبلیغات ، طی سالهای گذشته در معرض تهدید قرار داشته است. مسئله به ظهور نسل جدید موبایل مربوط می شود. جستجوی تبلیغات بهترین راه پول در آوردن در وب است اما مردم به اندازۀ کامپیوترشان از موبایل برای جستجو استفاده نمی کنند. طی سه ماهۀ پایان سال 2014، گوگل پائین ترین نرخ رشد جستجو برای تبلیغات طی شش سال گذشته را تجربه کرد.


مردم بجای گوگل در آمازون دنبال خرید محصولات مورد نیاز شان هستند. تنها عادتی که برای گوگل به در آمد می انجامد، استفادۀ مردم از این موتور چستچو برای خرید محصولات شان به صورت اینترنتی است که البته اثربخشی تبلیغاتی این روش موجب فروش فضای تبلیغاتی به تأمین کنندگان می شود. با اینحال مردم رویکرد جدیدی به آمازون داشته اند. جستجو در آمازون از طریق کامپیوترهای شخصی طی سپتامبر 2013 تا سپتامبر 2014 با 47% افزایش مواجه بوده است (به نقل از ComScore ).

نیکش آرورا ، مدیر اجرائی بخش پولساز گوگل با این شرکت قطع همکاری و به Softbank رفته است. خروج آرورا از گوگل موجب بروز برخی تنشها در این شرکت شد. آرورا قبل از خروج می خواست گردهمائی بزرگی با کارکنان فروش گوگل در لاس وگاس برگزار کند. اکنون که آرورا با گوگل خداحافظی کرده است، این رویداد و گردهمائی هم کنسل شده و به برخی دیدارهای منطقه ای مبدل گردیده است.

پس از مصاحبه با برخی منابع دیگر، تقریباً مطمئن شده ایم که بدبینی در درون این سازمان وجود دارد.

اوضاع گوگل در خارج از کشور هم چندان روبراه نیست. مهندسین گوگل بتازگی از روسیه بیرون کشیده شدند. بخش جمع آوری اخبار گوگل در اسپانیا بسته شده است. اتحادیه اروپا به دنبال حذف گوگل در منطقۀ خود است. اوضاع در برزیل هم چندان خوب نیست.

از طرف دیگر فیسبوک تصمیم گرفته است با یوتیوب در حوزۀ تبلیغات ویدئوئی وارد رقابت شود و احتمال برنده شدن فیسبوک زیاد است. فیسبوک می خواهد یوتیوب را به یک سایت خبری مبدل سازد. بسیاری از خبرگان این صنعت معتقدند فیسبوک در شرایط بهتری از یوتیوب برای جذب تبلیغات قرار دارد.

کارمند سابق گوگل در آخر اظهار داشت : فکرکنم 2015 سال مصیبت باری برای گوگل باشد.

/ 0 نظر / 20 بازدید