ارزیابی مشتریان بالقوه

قبل از معرفی یک محصول به بازار بایستی بدانیم چه تعداد مشتری آن را خواهند خرید. برای این منظور دو روش وجود دارد:

 

الف – رویکرد پائین به بالا : اگر درحال حاضر مشغول فروختن برخی محصولات مرتبط هستیم بهتر است کار را با مشتریان فعلی آغاز کنیم. مثلاً بررسی کنیم در بین این مشتریان چه کسانی به این محصول جدید علاقه دارند و درصورت ارائه به بازار آن را خواهند خرید؟ آنگاه می توان از نتیجۀ این بررسی به ارزیابی مشتریان بالقوه محصول جدید دسترسی پیدا کنیم و تعداد این مشتریان را تخمین بزنیم. در اینجا می توانیم به بخشهای دیگر بازار نظیر افرادی که نیازهای مشابه دارند هم فکر کرد.

ب – رویکرد بالا به پائین : کار را با یک بخش بزرگ از مردم آغاز کنید (مثلاً تعداد دانشجویان کل کشور یا تعداد خانواده های سه نفره در استان ...)، آنگاه یک سری از ویژگی ها نظیر سطح در آمد، سن و... را در این جامعۀ آماری اعمال کنید تا بازار بالقوه مورد نظر ، بدینوسیله محدود و مشخص تر شود.

توصیه می شود برای اینکه بهترین نتایج را بدست آوریم از هر دو روش استفاده کنیم و نتایج را با هم مقایسه کنیم.

موفق باشید  تلفن تماس : 09121269382

/ 0 نظر / 22 بازدید