محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
خوب عالی تر: چگونه بازاریابی خوب زمینه ساز دموکراسی بهتر می گردد نویسنده: محمد سالاری - یکشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۸۸

Greater Good: How Good Marketing Makes for Better Democracy

اثر : John A.Quelch

اثر گذاری پارادایم ها بر نگرش و طرز رفتار انسانها موضوعی است که بسیاری از روانشناسان را به خود مشغول نموده است. از آنجا که به قول فیلیپ کاتلر طی تعریفی که در سال 1981 از بازاریابی ارائه داد:" بازاریابی فعالیتی انسانی(نه ماشینی) است که از طریق مبادله ، تأمین نیازها و خواسته های انسان را هدف قرار می دهد" ، لذا امتزاج مباحث بازاریابی با موضوعات علوم انسانی از جمله روانشناسی و اجتماعی، امری است بدیهی.

آقای "جان کلچ" استاد بازاریابی دانشگاه هاروارد در یکی از جدیدترین کتابهای خود با عنوانی که در بالا بدان اشاره گردید، این مطلب را از زوایه ای نو مورد توجه قرار داده است.....


جدولی که در زیر می آید برگرفته شده از همین کتاب است که به مقایسه پارادیم حاکم بر انسان با تفکر اقتصادی در برابر انسان با تفکر بازاریابی می پردازد و توجه به آن خالی از لطف نیست :

انسان با تفکر اقتصادی

انسان با تفکر بازاریابی

بایستی عاقلانه رفتار نمود.

بایستی گاهی عاقلانه و گاهی هم غیر عاقلانه رفتار کرد.

انسان با محرکهای مشهود و غیر مشهود به اقدام دست می زند با عواملی درونی و همچنین بیرونی.

انسان تلاش می نماید تا در معاملات به بالاترین سطح از رضایت،دسترسی پیدا کند.

انسان با تبادل ارزش و نیز تبادل نمادهائی که به موضوعات روانشناسی و اجتماعی مرتبط می شود، ارضاء می گردد.

 

اگرچه بازاریاب گاهگاهی تلاش می نماید تا منافع خود را افزایش دهد، با اینحال در برخی مواقع نیز مبادلات خود را با کمترین سود شخصی به انجام می رساند

انسان بایستی اطلاعات کامل در خصوص راههای جایگزین ممکن، برای معاملات خود را داشته باشد.

یک بازاریاب اگرچه در معاملات خود با کمبود اطلاعات مواجه می گردد، اما کار را به بهترین وجه ممکن و با کمترین ضایعات به پیش می برد و گاهی بدون محاسبه هزینه و سود مترتب بر مبادلات اجتماعی و اقتصادی ، آنها را به انجام می رساند.

معاملات به طور نسبی از تأثیر عوامل خارجی در امان هستند.

مبادلات در خلأ محقق نمی شوند و موکول به چارچوبهای فردی و اجتماعی از قبیل قانون، اخلاق، عرف، اقناع، و امثال آن می باشند.

 

تلفن تماس: 09121269382

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب