محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
تحلیل هزینه / سود Cost/Benefit( ارزیابی کمی برای تعقیب یک اقدام) نویسنده: محمد سالاری - یکشنبه ۱٤ تیر ۱۳۸۸

منبع : mindtools

ممکن است در پیدا کردن راه حل برای مسائل بسیار خلاق بوده باشید و در انتخاب بهترین راه حلهای موجود بسیار سخت گیر باشید، با اینحال شاید بد نباشد به نسبت وقت و سرمایه مضاعفی که مصروف حل یک مسئله می نمائید این راه حل را نیز امتحان کنید.....


تحلیل هزینه / سود یا CBA ، یک تکنیک نسبتاً ساده و رایج برای تصمیم گیری در مورد یک اقدام و انجام یک تغییر می باشد. همانطور که از نام این تکنیک بر می آید، شما صرفاً ارزش سودهای حاصل از یک اقدام را جمع کرده و منهای هزینه های مرتبط می کنید.

هزینه ها یا یکباره محقق می شوند و یا آنکه ممکن است بتدریج انجام شوند، اما سودها غالباً پس از یک دوره زمانی حاصل می آیند. ما این عامل زمانی را نیز با محاسبه یک دوره بازگشت سود، در تحلیل خودمان بیان کرده و آورده ایم. این همان زمانی است که برای برگشتن سودهای حاصل از یک تغییر به ازای هزینه های آن، بایستی مصروف نمود. بسیاری از شرکتها دوره بازگشت برای پروژه ها را در یک دوره زمانی مشخص مثلاً سه ساله برنامه ریزی می کنند.

چگونه از این ابزار استفاده کنیم

تحلیل هزینه / سود به زبان ساده با استفاده از هزینه های مالی و سودهای مالی به اجراء در می آید. به طور مثال یک نسبت ساده هزینه / سود برای یک پروژه جاده سازی، به اندازه گیری هزینه ساختن جاده منهای سود اقتصادی حاصل از توسعه ارتباطات و حمل و نقل مربوط می گردد. این تحلیل، هزینه خسارات وارده برمحیط زیست یا سودهای ناشی از سریع به سر کار رسیدن را اندازه گیری نمی کند.

یک رویکرد پیچیده تر به ساخت مدل های هزینه / سود آن است که سعی کنیم یک ارزش مالی در مورد هزینه ها و سودهای نا ملموس بر محاسبات خویش اضافه کنیم. این موضوع می تواند بسیار ذهنی و عقلی باشد مثلاً آیا ارزش یک بنای تاریخی 25000 دلار است یا 500000 دلار؟ یا ارزش یک رفت و آمد فارغ از استرس در صبح، چقدر است؟ اینها همه سئوالاتی هستند که افراد بایستی به آنها پاسخ دهند یا پاسخهائی که باید از آن دفاع نمایند.

نسخه ای از رویکرد هزینه / سود که در اینجا به توضیح آن می پردازیم لزوماً نسخه ساده ای است. ارزیابی پروژه می تواند در جائی که ارقام بزرگ داریم ( مثلاً معاملات بازارهای مالی)، یک فعالیت بسیار پیچیده و غامض باشد. مبانی این مطلب در"اصول مالی شرکتها" توسط Richard Brealey و Stewart Myers توضیح داده شده است این چیزی شبیه اقتدار و صلاحیت در یک پروژه می ماند.

مثال:

یک مدیر فروش می خواهد در مورد به کارگیری یک مدیریت تماس و سیستم پردازش فروش کامپیوتری تصمیم گیری نماید. واحد وی تنها تعداد کمی کامپیوتر دارد و نیروهای فروش از دانش کامیپیوتر بهره ای ندارند. وی به خوبی می داند که نیروهای فروش کامپیوتریزه شده، می توانند با مشتریان بیشتری تماس حاصل نموده و خدمات با کیفیت بالاتر و اعتماد سازی بیشتری را برای آنان فراهم آورند. آنها بهتر خواهند توانست به تعهداتشان عمل نموده و می توانند با کارآئی بیشتری در ارتباط با نیروهای تحویل کار کنند. تحلیل هزینه / سود مالی وی در زیر آمده است:

هزینه ها:

تجهیزات کامپیوتری جدید:

  • 10 دستگاه کامپیوتر دارای قابلیت شبکه و نرم افزار حمایت کننده به قیمت هر دستگاه 2450 دلار
  • 1 دستگاه server به قیمت 3500 دلار
  • 3 دستگاه چاپگر به قیمت هر دستگاه 1200 دلار
  • کابل کشی و نصب از قرار 4600 دلار
  • نرم افزار فروش به قیمت 15000 دلار

هزینه های آموزش:

  • آموزش کامپیوتر به 8 نفر از قرار هر نفر 400 دلار
  • آموزش مهارتهای کار با صفحه کلید به 8 نفر از قرار هر نفر 400 دلار
  • سیستم پشتیبانی از فروش 12 نفره از قرار هر نفر 700 دلار

دیگر هزینه ها :

  • زمان از دست رفته : 40 نفر روز از قرار هر روز 200 دلار
  • فروش از دست رفته در طول دوران وقفه : حدود 20000 دلار
  • فروشهای از دست رفته به خاطر ناکارآئی در طی ماه اول : حدود 20000 دلار

کل هزینه ها : 114000 دلار

سود :

  • سه برابر شدن ظرفیت ارسال نامه : حدود 40000 دلار در سال
  • توانائی به اجراء درآوردن فروشهای تلفنی : حدود 20000 دلار در سال
  • بهبود کارآئی و اعتماد در پیگیری : حدود 50000 دلار در سال
  • بهبود خدمات مشتریان و بایگانی ها : حدود 30000 دلار در سال
  • بهبود دقت در اطلاعات مشتریان : حدود 10000 دلار در سال
  • توانائی بیشتر برای مدیریت فعالیتهای فروش : 30000 دلار در سال

    سود کل : 180000 دلار در سال

    حدود 8 ماه =63 /0= : زمان بازگشت

    نکته: زمان بازگشت، اغلب به "نقطه سر به سر" نیز مشهور است. گاهی این مطلب مهمتر از کل سود یک پروژه می تواند مد نظر قرار گیرد به طور مثال شرکتی را در نظر بگیرید که برای خرید یک دستگاه ماشین آلات مجبور به دریافت وام می باشد. نقطه سر به سر می تواند به صورت گرافیکی و نموداری از طریق تعیین هزینه ها و در آمدها بر روی یک نمودار با دو محور خروجی کمی و خروجی مالی، تعیین گردد. نقطه سر به سر به نقطه تقاطع این دو خط گفته می شود.

    بناچار تخمین های سود حاصل از سیستم جدید کاملاً ذهنی خواهد بود. با اینحال مدیر فروش مذکور با توجه به دوره کوتاه مدت بازگشت سرمایه ، به احتمال قوی این تصمیم را اتخاذ خواهد نمود.

    نکات مهم:

    تحلیل هزینه / زیان یک ابزار قدرتمند، رایج و نسبتاً ساده ای برای تصمیم گیری در مورد یک تغییر یا اقدام می باشد. برای استفاده از این ابزار ابتدا کل هزینه را محاسبه نمائید. سپس سودی که عایدتان می شود را حساب کنید. زمانی که هزینه ها یا سودها محقق می گردند را تعیین نمائید. زمانی را که برای بازپرداخت هزینه ها توسط سودها لازم است را محاسبه کنید.

    تحلیل هزینه / سود می تواند با استفاده از هزینه ها و سودهای مالی به اجراء در آید. با اینحال شما می توانید در مورد به حساب آوردن اقلام نا ملموس در تحلیل نیز تصمیم گیری کنید. بدیهی است که شما بایستی برای تعیین ارزش این اقلام، بناچار از عوامل ذهنی و عقلی در روند تحلیل استفاده نمائید.

    پروژه های بزرگتر با استفاده از "بودجه بندی مالی / سرمایه ای"، مورد ارزیابی قرار می گیرند که بسیاری از عوامل پیچیده را در تصمیم گیری مالی مورد توجه قرار می دهد. بدیهی است که پرداخت به این روش از حوصله مطلب فعلی خارج می باشد.

تلفن تماس: 09121269382

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب