محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
فراتر از اقتصاد : اعمال فاکتورهای سیاسی در استراتژیهای سرمایه گذاری نویسنده: محمد سالاری - سه‌شنبه ۱٥ اردیبهشت ۱۳۸۸

"یان برمر" چگونگی جلوگیری از مخاطرات شوکهای سیاسی بر کسب و کارها را مورد بررسی قرار می دهد

مه 2009                                                                                                     منبع : Strategy Practice

از ملی کردن گرفته تا تروریسم، از انقلابهای اجتماعی گرفته تا مصادره های دولتی، اصولاً تغییرات شدید سیاسی می تواند اثرات اقتصادی خاصی را در بازارها و نیز سرمایه گذاریها در سراسر جهان به دنبال داشته باشد. "یان برمر" در مورد ارزش توسعه استراتژیهای کسب و کار برای شرکتها و سرمایه گذارها به منظور محدود کردن مخاطراتی که حاصل این شوک می باشد به بحث و بررسی پرداخته است. وی همچنین به ریسک سیاسی و درسهائی از کتاب جدیدش تحت عنوان The Fat Tail : The Power of Political Knowledge for Strategic Investing  که با همکاری  پرستون کیت نگاشته شده است، اشاراتی دارد. این مطالب در قالب مصاحبه ای که توسط مدیر بخش انتشارات مکنزی صورت گرفته است به شرح زیر تقدیم می گردد :


س -  شما در این کتاب جدیدتان چه حرفی برای خوانندگان مطالب کسب و کار دارید؟ و چرا فکر می کنید که آنها باید نگاهی به این کتاب بیندازند؟

برمر -  کتاب The Fat Tail در واقع به توضیح این مهم می پردازد که چگونه فاکتور سیاسی به نحوی فزاینده بر  بازارها اثر می گذارد. این موضوع باعث ظهور نسل جدیدی از بازنده ها – برنده ها در کوتاه مدت و نیز دراز مدت می گردد. شما به عنوان یک سرمایه گذار و یا یک مدیر اجرائی شرکت تجاری در شرایط بسیار متحولی که پس از جنگ داشته ایم ، می بایستی از فاکتورهای اثر گذار و تعیین کننده و احتمال بروز و وقوع آنها در یک کشور یا بازار یا بخش تجاری و یا یک شریک تجاری خارجی آگاهی داشته باشید. احتمال آنچه باقی می ماند و متأثر از شوک می شود و یا حتی باعث تغییراتی میگردد که احتمال آن نمی رفت، در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر من عوامل اثر گذار بر این ابهامات و پرسشها بیشتر از آنکه اقتصادی باشند سیاسی هستند. کتاب The Fat Tail  بر این ورودی های سیاسی متمرکز است. امیدوارم که مجامع تجاری بتوانند مطالب خوبی را از این کتاب حاصل نمایند.

س -  به نظر من نام این  کتاب یک ارجاع آماری است و نه اندام شناسی. آیا در مورد وجه تسمیه The Fat Tail توضیحاتی ارائه می فرمائید؟

برمر -  قطعاً وجه تسمیه آن به اندام شناسی بازنمی گردد. همانطور که می دانید Fat Tail  طوفان و گردبادی است که هر یکصد سال یکبار اتفاق می افتد و هم اکنون هر پانزده دقیقه یکبار  در این بحران اقتصادی جهانی وزیدن می گیرد. همه می دانیم که جهان سراسر بی ثبات تر شده است. می دانیم که تکانه ها، تکانه های Fat-Tail  و به عبارت دیگر آنهائی که بزرگتر از حد انتظار می باشند با تناوب و سیکل بزرگتری باز می گردند. اما بحث من این است که این تکانه ها  که همه معتقدند قابل اندازه گیری نبوده، قابل پیش بینی نبوده و از حد تصور خارج است، به طور فزاینده ای مربوط به سیاست می باشد. اینها به مخاطرات سیاسی جهانی ارتباط پیدا می کند و زمانی که این واقعیت را دریافتید آنگاه متوجه خواهید شد که می توانید کار بهتری را انجام دهید و آن را بهتر مدیریت نمائید.

س- یک مدیر اجرائی با پذیرش این ایده که ما در حال گذار به دوره  بی ثبات تری هستیم که در آن مخاطرات سیاسی بایستی بیشتر از قبل به حساب آیند، بایستی به چه کاری اقدام نماید؟

برمر – خوب به نظر من یکسری اقداماتی است که یک مدیر اجرائی بایستی بدانها اقدام نماید. اول از همه اینکه از داستانهای برنامه ریزی و استراتژی های 10 یا 20 ساله و صرف اوقات فراوان برای آنها دست بکشد، زیرا برنامه ریزی برای چنین مدت زمانی در آینده روز به روز غیر ممکن تر می شود. این مدیران بهتر است بیشترین اوقات خود را بر سناریوهای  12 ، 18 ، و یا 24 ماهه پایه گذاری کنند اما نبایستی فراموش کرد که دوره بازگشت درآمد به نسبت گذشته بیشتر شده است. بنابراین این طوفانهای Fat Tail  افزایش پیدا کرده اند و ترتبیب تأثیر مغناطیسی آنها نیز افزایش پیدا کرده است.

ما هم اکنون در میانه یک بحران اقتصادی در جهان هستیم و با ناآرامی های جدی اجتماعی در بازارهای در حال رشد روبرو خواهیم شد. بدیهی است که این نا آرامی ها همانند وقوع  یک بحران اقتصادی  نوعاً در همه جا به یکباره ظاهر نخواهد شد. آنها

علائم و شاخص هائی هستند که از پس می آیند. بروز و ظهور آنها در هر اقتصاد 12 یا 18 ماه پس از زمانی است که آن اقتصاد به طور جدی کند شود و افول نماید. بنابراین اگر شما یک مدیر اجرائی هستید و در کشورهائی مانند ترکیه، اوکراین، تایلند، آرژانتین، و حتی روسیه دارای منافعی هستید، آنگاه بایستی بدانید که وسعت احتمال بازگشت در آمد در این کشورها در کوتاه مدت و میان مدت بسیار بیشتر از آنچیزی است که در گذشته بوده است. البته باید بدانیم که برخی کشورها از قدرت بازسازی بالا و برخی دیگر نیز از قدرت بازسازی کمتری برخوردارند. این موضوع در محیطی که سیاست حاکم بر اقتصاد است، بایستی مد نظر قرار داشته باشد. این مطلبی است که تصمیم گیرندگان اصلی هر کسب و کاری بایستی به واقع یاد بگیرند ، به کار ببندند و مدیریت نمایند.

س – کسب و کارها چگونه می توانند به حذف، کاهش یا عدم مواجهه با آنچه در کتاب آمده است، بپردازند. رویکرد آنان به این مباحث و موضوعات مخاطره آمیز چگونه باید باشد؟

برمر -  اول از همه اینکه در چنین شرایطی، استراتژی "تنوع بازار – تنوع محصول" می تواند به شما کمک نماید. منظور من این است که شرکتهای زیادی با رویکرد "ما فقط به چین می رویم و به یک ریسک بزرگ دست می زنیم" هستند. اما Fat Tail های بزرگی در مورد رشد چین در دراز مدت و نیز مهمتر از آن در مورد اینکه آیا شرکتهای غربی می توانند امتیازی را در رشد اقتصادی چین به خود اختصاص دهند، وجود دارد.

در مورد ساختار شرکتی نیز ابهام و سئوال وجود دارد. ساختار سازمانها می تواند همانند یک فیلتر اثر گذار بر استفاده مفید از این اطلاعات، و داشتن این اطلاعات سپس اقدام به تصمیم گیری عمل نماید. اما هنوز به عنوان یک آگاه سیاسی یک موضوع مضحک وجود دارد – من یک مشاور مدیریت نیستم – و آن اینکه قبل از ورود جدی به تصمیم گیری، بایستی از آنچه می گذرد درک واقعی و صحیحی داشته باشید. و بخش بزرگی از این کتاب در واقع به مشاوره مدیریت مرتبط نمی شود زیرا شرکتها آنقدر درگیر این متغیرها شده اند و در مورد آنها به سوء تفاهم دچار شده اند که بهتر است به ابتدا بازگردیم  و از خودمان بپرسیم ریسک سیاسی چیست؟انواع ریز و درشت آن از انقلابهای اجتماعی،مناقشات جغرافیائی،و تروریسم گرفته تا مصادره ها و قوانین و ضوابط دولتی کدام است؟ آنها را چگونه شناسائی می کنیم؟ و زمان مواجهه با آنها را تشخیص می دهیم؟

تلفن تماس : 09121269382

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب