محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
چرا باید یک طرح و برنامه کسب و کار داشته باشیم نویسنده: محمد سالاری - شنبه ٢٥ فروردین ۱۳۸٦

منبع : www.nolo.com

چرا باید یک طرح و برنامه کسب و کار داشته باشیم

 

حتی اگر نمیخواهید افزایش سرمایه داده و جلب مشارکت نمائید ولی بازهم یادبگیرید چرا طراحی و برنامه ریزی کسب وکار اهمیت دارد

 

درست مانند یک پیمانکار که برای ساختن یک بنا ، ابتدا از یک نقشه سازه برای حصول اطمینان از استحکام ساختمان استفاده می نماید، تهیه و تنظیم این نقشه ( که ما آن را طرح و برنامه کسب و کار می نامیم ) برای  شما و اینکه بدانید آیا شغلتان از قوت و قدرت کافی برخوردار هست یا نه؟ از اهمیت خاصی برخوردار است. شما بدون در دست داشتن چنین طرح و برنامه ای، بسیاری از اصول کار را به شانس و اقبال سپرده اید و در واقع دست به قمار زده اید.

 

طرح و برنامه کسب و کار به تعریف شغل شما شامل مشروح فعالیت ها و فرآیند هر بخش از مجموعه و ارتباط آنها درکل با یکدیگر، تحقیقات بازار ، راهبردهای  بازاریابی ، ارزیابی رقبای اصلی و چندین تحلیل و پیش بینی های مالی می پردازد.

دلایل تهیه و تنظیم یک طرح و برنامه کسب و کار

 

تنظیم یک طرح دقیق و جامع از کسب و کار ، امکان توفیق شغلی شما را به گونه ای قابل ملاحظه افزایش می دهد. دیگر فواید این طرح را میتوان به شرح زیر دسته بندی نمود:

 

·        تشخیص اینکه آیا این ایده یا حتی فعالیت اقتصادی باندازه کافی سود آور است یا نه؟

·        بررسی هزینه های شروع و راه اندازی و حجم سرمایه گذاری.

·        متقاعد نمودن دیگر سرمایه گذاران و یا وام دهندگان.

·        تخمین درآمد ( با تعریف بازار، تعیین مشتریان و سهم بازار).

·        سریعتر کردن دوره سودرسی با ابداع راهبردهای موثر بازاریابی.

·        حضوری رقابت آمیز در بازار با تهیه تحلیلی از نقاط ضعف و قوت رقابت شما در بازار.

·        پیش بینی مشکلات بالقوه جهت آمادگی برای مواجهه با آنها.

آیا می خواهید افزایش سرمایه داده و جلب مشارکت نمائید

 

اگر باید افزایش سرمایه دهید در آن صورت واضح است که بایستی یک طرح کسب و کار مشخص و مدون و رسمی داشته باشید. صاحبان مشاغل صرفا" زمانی موفق به جلب مشارکت سرمایه گذاران و یا وام دهندگان می شوند که یرنامه کسب و کار مبسوط و دقیقی ارائه نمایند.تمامی منابع بالقوه مالی که در اختیار دارید بایستی از نظر شیوه عملکرد این کسب و کار توجیه شوند تا امکانات مالی خود را پشتوانه کسب و کار شما قرار دهند.

 

اهمیت پیش بینی های مالی

 

پیش بینی های مالی به شما این امکان را میدهد تا سرمایه گذاران بالقوه را نسبت به توفیق فعالیت اقتصادی خود متقاعد نمائید. تهیه تحلیل های مالی حتی اگر نخواهید در مرحله شروع به کار نیز جلب سرمایه نمائید، باز هم ایده خوبی است.

 

مقید بودن به تهیه  تحلیل های مالی برای یک برنامه کسب و کار، شامل تخمین هزینه های اولیه ، تحلیل نقطه سر به سر، پیش بینی سود وزیان و سرمایه در گردش برای شما این امکان را فراهم می آورد تا نسبت به راه اندازی فعالیت مورد نظرتان تصمیم گیری نمائید و یا در برخی موارد مهم و کلیدی تجدید نظر کنید. به عبارت دیگر یک برنامه خوب کسب و کار به شما اطمینان میدهد که آیا در مسیر درست ویا غلط حرکت می کنید. همانطور که هر متخصص با تجربه در مسائل کسب وکار و اقتصاد به شما توصیه خواهد کرد، شروع نکردن کاری که به لحاظ مالی جواب نمیدهد برای موفقیت دراز مدت شما بهتر از شرط بندی  بر سر آینده اقتصادی خود تان است.

افرادی که وسوسه می شوند تا تحلیل های مالی را در نظر نگیرند

 

برخی از مردم با محاسبات و تحلیل های مالی نگران می شوند و دوست دارند آن را نادیده بگیرند و از آن بگذرند. امیدواریم آنان در بین معدود کسانی از این دست باشند که موفق میشوند.

عده ای دیگر نیز آنچنان شیفته ایده اقتصادی خود می شوند و برای راه اندازی آن سر از پا نمی شناسند که حاضر نیستند هیچکدام از واقعیت های اقتصادی پیرامون خود را در نظر بگیرند. اگر هر کدام از این گرایش ها را در خود احساس میکنید به شما اکیدا" توصیه میشود که تحلیل های مالی دقیقی را فراهم آورده و به نتایج آن توجه کافی نمائید. سعی نکنید تا با خوش خیالی بگوئید این نتایج نامربوط است و ایده من حرف ندارد. اگر  از هزینه ها و درآمدها، پیش بینی هائی منطبق بر واقعیات تنظیم کنید و معتقد باشید که حدسیات خود یا اطرافیانتان ممکن است اشتباه از آب در آید آنگاه  چهره مالی مجموعه خود به هنگام شروع و یا پس از سالها فعالیت را بهتر ترسیم خواهید کرد. حتی تصویری غیر دقیق از وضعیت مالی کار و شغلتان میتواند بسیار بهتر از نداشتن این تصویر و خیال پردازی های موهوم باشد.

پایان

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب