محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
افسانه قیمت محوری در تغییر بازار(حوزه مشاغل فن آوری پیشرفته) نویسنده: محمد سالاری - چهارشنبه ۱٧ مهر ۱۳۸٧

در بیشتر موارد شاهد این موضوع بوده ایم که کاهش قیمت به انتخاب محصول توسط مشتری انجامیده است. اما این نکته را نباید به اشتباه به عنوان عامل رونق بازار برای یک محصول به حساب آورد و اینگونه تصورکرد که .....


هر محصول( های تک) بر اثر کاهش مناسب قیمت، در بازار فراگیر خواهد شد . کاهش قیمت به تنهائی متضمن رونق و فراگیری بازار یک محصول با فن آوری پیشرفته نخواهد بود.

به عنوان مثال سیستمهای مکان یاب جهانی یا "جی پی اس" را در نظر بگیرید.برخی نمودار های مرتبط ( میانگین قیمت فروش در برابر تعداد سفارش ) ظاهراً  مبین این موضوع است که کاهش شدید میانگین قیمت فروش طی دهه 1980 علت اصلی پذیرش این محصول در بازار بوده است.

 

اما عوامل مهم دیگری نیز در تغییر بازار "جی پی اس" و رونق آن ذیمدخل بوده اند که از آن جمله می توان به تعدادی عوامل ناملموس هدایت بازار به شرح زیر اشاره کرد:

1.(1983) رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا درعکس العمل به اقدام بین المللی برای مقابله با تروریسم به رواج" جی پی اس" و در دسترس عموم قرار گرفتن این وسیله تاکید می نماید.

2.(1989) "ماژلان جی پی اس"  اولین سفارش تجاری این محصول را تولید و ارسال می نماید . دیگر تولید کنندگان نیز به تبع آن ، فروش خود را آغاز کردند.

3.(1991) دولت آمریکا اعلام نمود که "جی پی اس"  تا پانزده سال دیگر رایگان و مجانی خواهد شد.

4.(1995) بیست و چهارمین ماهواره که به فضا پرتاب گردید، زیر ساخت "جی پی اس" را تکمیل نمود و بدینوسیله پوشش جهانی این ابزار را فراهم آورد.

5.(1996) دولت آمریکا اعلام نمود که "جی پی اس" در آینده ای نه چندان دور به صورت رایگان و مجانی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

قشر محافظه کار مشتریان در بازار منتظر می مانند تا :  یک شرکت معتبر و مورد اعتماد از طریق فردی آشنا محصولی استاندارد که دقیقا برای تامین نیاز آنان طراحی گردیده است را در دسترس قرار دهد. علیرغم شواهد موجود، شاخص  قیمت پائین به تنهائی برای تغییر و  تحول بازار یک محصول های تک کفایت نمی نماید.

این سوء تفاهم بخصوص در حوزه مشاغل مرتبط با انرژی خورشیدی و انرژی های قابل تبدیل و دارای جانشین ، رایج و متداول است. به واقع در شرایطی که نرخ الکتریسیته خورشیدی نزدیک به منابع قراردادی و سنتی الکتریسیته باشد، دیگر هیچ تضمینی برای  فراگیری آن وجود نخواهد داشت .

 تلقن تماس : ۰۹۱۲۱۲۶۹۳۸۲

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب