محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
آیا بدون شفافیت می توان سبز بود؟ نویسنده: محمد سالاری - سه‌شنبه ۸ امرداد ۱۳۸٧

آیا بدون شفافیت می توان سبز بود؟

هر بنگاه و سازمانی که بخواهد به ماندگاری در بازار بیندیشد بایستی جرات آن را داشته باشد تا خود را تمام و کمال در معرض دید عموم قرار دهد و مردم را از اثرات عالی ، خوب ، بد، و حتی زشت  خود بر جامعه و محیط زیست آگاه نماید.

صاحبان سهام چنین تصور می کنند که شرکتهای ارزش – رانش (Value- Driven) به طرح نارسائی های خود با عموم پرداخته و بدینتریتیب به یافتن بهترین راه حل برای حل معضل سازمان خود نائل می آیند. شاید اشاره به تجربه اخیر یکی از شرکتهای فن آوری پیشرفته (High-Tech) در حوزه مواد شیمیائی مصرفی خالی از لطف نباشد و بتواند مقصود این نوشتار را واضح تر تبیین نماید:


شرکت Seventh Generation اخیرا" با تیترهائی جنجال آفرین در نشریات و روزنامه های آمریکا مواجه گردید:

"محصولات مصرفی ارگانیک و طبیعی آلوده به مواد سرطان زا"

"مناقشه شیمیائی و ژنتیکی در Seventh Generation "

قضیه از این قرار بود که ماه مارس گذشته انجمن مصرف کنندگان مواد ارگانیک گزارشی را منتشر کرده بود و طی آن 47 قلم محصول مصرفی ارگانیک و طبیعی که به درجه ای معین و قابل شناسائی (Dioxane 1.4) دارای آلودگی بودند را معرفی می نمود. یکی از برندهای شرکت Seventh Generation نیز در میان این اقلام مورد مطالعه و تحقیق قرار داشت و این موضوع در اینترنت با سرعتی همانند بیماری مسری آنفولانزا پخش شده بود.

البته اهمیتی نداشت که این برند حاوی کمترین سطح Dioxane در بین تمامی مایع ظرفشوئی های تحت آزمایش بود و یا حتی  اینکه FDA این اندازه از Dioxane را مجاز می دانست بلکه آنچه اهمیت داشت این بود که این شرکت از طرح موضوع طفره رفته بود و آن را خود به اطلاع عموم نرسانیده بود.

یکی از مدیران ارشد Seventh Generation اذغان می دارد که این سالها شرکت جلسات متنوعی در خصوص نحوه حذف کامل Dioxane از محصولات این مجموعه ار برگزار کرده است، اما هرگز به این فکر نبوده تا این مطلب را با جامعه و مصرف کنندگان یا مشتریان خود طرح نماید. وی افزود : "اگر ما مسئله Dioxane را با مردم در میان می گذاردیم دیگر هیچگاه با این تیترهای پر سرو صدا و اینهمه دردسر برای تفهیم موضوع مواجه نمی شدیم. البته ما از این مناقشه درس خوبی آموختیم تا هیچ فرصتی را برای اصل شفافیت از دست ندهیم."

این واقعیت را در مورد کسب و کارها نبایستی نادیده گرفت که با خروج هر چه بیشتر شرکتها از هاله های ابهام، تقاضای عمومی برای شفافیت در بین آنها افزایش می یابد.

در شرایطی که کارکنان، مدیران اجرائی، گروههای فعال طرفدار این و آن موضوع، و شهروندانی که دارای سهام شرکتها هستند ، هر چه بیشتر به وبلاگ نویسی و اظهار نظر می پردازند، فشار بر روی نحوه عملکرد سازمانها و بنگاهها هر روز فزونی پیدا می کند.تا همین چند سال پیش هیچ شرکت آمریکائی در خواب هم نمی دید که نام و آدرس و موقعیت کارخانه های ماوراء بحار خود را بر روی وب سایت فهرست نماید. اما زمانی که Nike و Gap  چنین تابوئی را در هم شکستند، اینموضوع دیگر به امری متداول در بین شرکتهای دارای زنجیره تامین جهانی، مبدل گردید.

Pentagonia حتی به اقدامی جنجال برانگیز متوسل شده است تا در راستای شفافیت کاری کرده باشد.راه اندازی یک وب سایت تعاملی با نقشه ای از جهان که فعالیت شرکت را بی محابا در مکانهای مختلف به نمایش در آورده است و اثرات مختلف این فعالیت نظیر سازگاری با محیط زیست و یا مضر بودن برای آن در حوزه تولید و نیز حمل و نقل محصولات و مواد را بازگو می نماید.وقتی روی پیراهن Wool 2 Crew کلیک می کنید به وضوح در می یابید که مواد اولیه پشم 16000 مایل از محل نگاهداری گله ها تا انبار فاصله دارد و بایستی جابجا  شود. اولیه ترین حکم Patagonia در مورد خود ، این بوده است که :"چنین عملکردی غیر قابل تحمل است."

شفافیت زیر ساحت حل مسائل است

آنگاه که شرکتی تصمیم می گیرد تا به شفافیت امور خود بپردازد بدون تردید کلیه فعالیتهای خود را در معرض قضاوت عده ای زیاد قرار می دهد. این روند کاملا" شبیه تحلیل چرخه عمر یک محصول می باشد. همانطور که یک تیم توسعه محصول در مورد کلیه اثرات یک محصول جدید نکته سنجی می کند، یک شرکت نیز با دادن ذره بین به دست مردم و به زیر ذره بین بردن خود به اندازه گیری سیستماتیک تاثیرات گوناگون عملیات خود می پردازد.

به مشارکت گرفتن افکار، ایده ها، و نظرات مشتریان و دست اندرکاران عوامل محیطی یک شرکت نیازمند زمینه هائی برای ایجاد انگیزش است که شفاف سازی به خوبی از عهده این موضوع بر می آید. شاهد بر این مدعا شرکت Timberland است که اخیرا" توانست به اصلاح روند تولید کفش های خود مطابق با محیط زیست بپردازد و با تولید که تصویر سه بعدی (3 – D) از خروجی کربن، اولین گام در جهت حل مسئله را محکم بردارد.

شفافیت زمینه ساز اعتماد است

هیچ شرکتی در یک گوی کاملا" بلورین به فعالیت نمی پردازد.دست یابی به شفافیت باعث بروز چالش هائی رد کلیه سطوح سازمانی می گردد.برخی رمز و رموز نظیر فرمول کوکاکولا، پردازش طراحی Apple و... هیچگاه مطرح نمی شوند و با اینحال قدرت و سرعت رسانه های جدید، قاعده و ضابطه سنتی را که با دقت تدوین گردیده را در بسیاری از کسب و کارها و بنگاههای اقتصادی متحول ساخته است.شرکتها درعصر حاضر برای بقاء و توسعه ناگزیر هستند لایه های اسرار آمیز موجود در حول و حوش فعالیت خود و تاثیرات آن بر جامعه و محیط زیست را کنار بزنند و این اقدامی خوب و مثبت ارزیابی می گردد زیرا اسرار و رمز و رموز کمتر به ایحاد اعتماد بیشتر می انجامد و در فرهنگ رسانه ای ، اعتماد نیز به شفافیت منتج می گردد.

 

  تلفن تماس: ٠٩١٢١٢۶٩٣٨٢

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب