محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
ایجاد انگیزه در بین کارکنان نویسنده: محمد سالاری - شنبه ٢٢ تیر ۱۳۸٧

 

ایجاد انگیزه در بین کارکنان

((مدیریت منابع انسانی در مشاغل متوسط و کوچک))

برای ایجاد انگیزش در بین کارکنان و به عمل در آوردن بالاترین توان آنان در انجام کارها بایستی به مسائلی فراتر از عوامل مالی بیندیشید. لازم به ذکر است که شما به عنوان صاحب کار و یا کارفرما خواستار کارکنانی وفادار، سخت کوش، و با روحیه ای عالی می باشید. اما آیا واقعا دسترسی به چنین منظوری امکان پذیر بوده و راههای رسیدن به چنین هدفی چگونه است. بد نیست به فهرست زیر و توضیحاتی که در مورد آنها ارائه شده است نگاهی بیندازید و با کمی تامل  به تطابق مفهوم آنها با محیط کار خود بپزدازید و شاهد نتایج آن باشید:

 

 


·     برای ارتباط با کارکنان خود از چه مدلی استفاده می نمائید. شاید فکر کنید ارتباط با کارکنان دون شان مدیر است که در این صورت به شما توصیه می شود اوقات خود را تلف نکنید وازخواندن بقیه این مطلب صرفنظر فرمائید. اما به شما هشدار داده می شود که با چنین تفکری از یکی از شرکای سه گانه خود غفلت ورزیده اید و دیر یا زود تاوان این سهل انگاری را خواهید پرداخت. شرکای سه گانه هر کسب و کار که بر سر سفره آن می نشینند و از آن سود می برند عبارتند از سهامداران ، کارکنان ، مشتریان و تامین کنندگان یا دیگر عوامل محیطی. لذا چنانچه هر یک از سه راس این مثلث منافع خود را در ادامه فعالیت سازمان به صورت محسوس دریافت نکنند، تداوم فعالیت کسب و کار با بحران مواجه خواهد شد. عدم اطلاع از تامین یافتن این منافع  و عدم حصول رضایت این سه شریک استراتژیک در هر کسب و کار می تواند نتیجه پیروی  از یک مدل  ارتباطی یک سویه باشد. بنابراین بسیار بدیهی است که برای کسب  اطلاع از کم و کیف و رضایت یا ناراضی بودن هر یک از عوامل تشکیل دهنده این تیم و اکو سیستم کاری ، بایستی از بهترین و اثربخش ترین مدل ارتباطی بهره برد. در اینجا به چند نکته برای ایجاد و ارتقاء این ارتباط اشاره می شود :

1.    برای انگیزش کارکنان و کسب بالاترین توان آنان در انجام کارها به مسائلی فراتر از عوامل مالی بیندیشید. پرداخت بک حفوق عالی و افزایش حقوق به گونه ای سخاوتمندانه می تواند منجر به تامین نیازهای مادیکارکنان گردد تا آنان دغدغه هائی از این قبیل را فراموش و نیز برای جلوگیری ار ابتلاء به این مسائل، انگیزه کافی داشته باشند. اما مطمئنا پول همه چیز نیست. منافع غیر ملموس و نامشهودی نظیر محیط کار خوب ، ساعات کار قابل انعطاف، و ... می تواند بر نگرش و دیدگاه کارکنان شما تاثیر گذارده و آنان را برای تلاش بیشتر برانگیزاند. شما به عنوان کارفرمای یک شغل کوچک ممکن است نتوانید بسیاری از مزایای شغلی نظیر آنچه مشاغل متوسط یا بزرگ برای کارکنان خود فراهم می آورند را برای کارکنان خود فراهم آورید، ولی با اینحال هنوز تکنیکهائی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید تیم و گروه کارکنان خود را شاداب و پرتلاش وخلاق و پر انگیزه نگاهدارید.

2.    وفاداری و سخت کوشی درکارکنان . داشتن کارکنانی وفادار و سخت کوش از شاخص ترین منابع سازمانی می باشد که برای دسترسی به آن بایستی سرمایه گذاری و تلاش نمود. ایجاد حس وفاداری در گرو شفافیت ، و اعتماد سازی می باشد در واقع می توان وفاداری را مرحله سوم پس از ایجاد شفافیت و اعتماد دانست با این توضیح دسترسی به چنین مرحله ای در ارتباطات با کارکنان نیازمند برنامه ریزی و کنترل در اجرای صحیح آن می باشد.از طرفی وفاداری را به عنوان پیش شرط و زیر ساخت  سخت کوشی می توان به حساب آورد.کارکنانی از انگیزه کافی برای سخت کوشی برخوردار خواهند بود که در فضائی شفاف و قابل اعتماد ، خود را در فرآیند فعالیت و بازدهی سازمان به عنوان یکی از سه راس مثلثی که در بالا بدان اشاره گردید، سهیم بدانند.

3.   تامین نیازهای غیر مادی. شاید مهمترین نکگته ای که تعیین کننده توان شما در انگیزش کارکنان تان برای حرکت به جلو می باشد این است که تا چه اندازه در تامین نیازهای غیر مادی آنان اثر گذار بوده اید.همه احتیاج دارند تا دیده شوند، شناخته شوند، و مورد تقدیر قرار گیرند و فعالیت شان در کل چرخه فعالیت سازمان دارای معنا و مفهوم باشد و کار آنان مورد احترام دیگران قرار گیرد. بسیاری افراد نیز تلاش می نمایند تا خودشان را توسعه دهند و پیشرفت نمایند ( با یادگیری، فعالیت بیشتر و تجربه اندوزی). اگر بتوانید این نیازها را درک کنید و در ارضاء آنها به کارکنان تان یاری رسانید، کارکنان شما قطعا انرژی بیشتری را به کار اخنتصاص خواهند داد.تجربه با ارزشی که اخیرا در یکی از شرکتهای طرف مشاوره به دست آوردم این بود که اقدام شرکت به عللی گریز ناپذیر مبنی بر کاهش پرداختی به کارکنان ، در فضائی که عملا به رشد کارکنان انجامیده بود، با عکس العمل هائی بسیار پائین تر (و البته فهیمانه تر) از حد انتظار از جانب کارکنان پاسخ داده شد زیرا  کارکنان به نحوی دریافته بودند که بخشی از دریافتنی پیشین آنان در قالب هزینه هائی که برای آموزش و ایجاد فضای رشد در کل مجموعه هزینه می گردد، پرداخت شده است تا این روند به سودآوری بیشتر  مجموعه و انتفاع کارکنان در آینده منجر گردد.

4.   تقدیر و تشکر. با بذل توجه به فعالیت یا تلاش انجام گرفته توسط هر یک ار کارکنان و نشان دادن بازخورد به وی که چه موقع کارخوبی انجام داده است، خواهید توانست آن فعالیت بخصوص را تقویت نمائید و به طور قطع فعالیتی را که مورد تشویق قرار داده اید، تکرار خواهد شد. به طور مثال مدیری که در برابر اشتباهات تایپی منشی و یا نارسائی های مدیر دفتر خود در پذیرائی از میهمان، اغماض می نماید. در واقع منشی و یا رئیس دفتر خود را در تکرار اشتباه به حال خود رها کرده است و جالبتر اینکه پس از مدتی به خاطر لبریز شدن صبرش به همین دلایل وی را اخراج می نماید.تشکر و یا تذکر بایستی نشان دهنده خواست شما مبنی بر تکرار و یا عدم تکرار یک کار، صورت پذیرد لذا در بروز این بازخوردهای حتی به ظاهر کم اهمیت نیز بایستی دقت به خرج داد.شما می توانید با کنترین هزینه و یا حتی بدون هیچ هزینه ای یک کار خوب را شناسائی و مورد تشویق قرار دهید.چیزی به سادگی اینکه به یک کارمند بگوئیم "کارت خوب بود" نیز می تواند موجب انگیزش به سمت بهترین عملکرد شود و حتی راههای بهبود و ارتقاء شرح وظائف شغلی فعلی را تصحیح و توسعه دهد.کارهای عالی را می توان شناسائی و حتی با ارائه یک هدیه نه چندان گران نطیر یک گل و یا یک گلدان گیاه و یا یک بسته میوه یا شیرینی به همراه یک یادداشت تشکر با دستخط خودتان، مورد قدردانی قرار داد.اگر این هدیه را به منزل کارمند خود بفرستید اثر بخشی آن را گسترده تر نموده اید و از او در برابر دیدگان افراد خانواده اش تقدیر کرده اید و بدینترتیب چنین فردی در برابر همسر، فرزندان یا دیگر اعضاء خانواده احساس خوبی خواهد داشت و مورد تحسین قرار خواهد گرفت.چنین هدیه ای حامل یک پیام واضح و روشن است:"شما کارخوبی درخارج از خانه انجام داده اید که حتی در داخل خانه نیز ارزشمند بوده و قابل سپاسگزاری است". این هدایای کوچک را حتی می توان منطبق با علائق افراد انتخاب نمود به طور مثال چنانچه کارمند شما علاقمند به مباحث بازاریابی و فروش یا مدیریت می باشد، می توانید برای وی کتابی در این زمینه هدیه کنید و البته به همراه یک یادداشت با دستخط خودتان.این کار برای یک طرفدار فیلم و سینما یا تئاتر و کنسرت می تواند با یک بلیط به انجام برسد.در نظر داشته باشید برای توسعه اثرات این هدیه می توانید چیزی مناسب برای عزیزان کارمند تان مانند فرزند، مادر، و یا همسر او انتخاب  و به همراه یادداشت ارسال نمائید.فراموش نکنید زمان هدیه دادن بایستی درست پس از انجام یک فعالیت قابل تشویق و نه با فاصله زمانی زیاد انجام گردد تا شیرینی و طعم فراموش نشدنی آن به بهترین وجه در کام کارکنان تان بنشیند.

5.   ورودی های تشویقی . از کارکنان تان بخواهید تا در مورد بهتر انجام دادن کارها و یا بهبود شرایط کاری پیشنهاد بدهند.چنانچه این پیشنهادها در خصوص نورپردازی بهتر محل کار، یا داشتن یک رایانه با قابلیت های بالاتر و نیز داشتن امکاناتی خاص می باشد، می توانید در برآورده کردن این قبیل امور و دادن پاداش به فرد، یکم فعالیت ترکیبی را به انجام برسانید.

6.   یک ارتباط شفاف برقرار نمائید. بگذارید همه کارکنان تان بدانند که از آنان چه انتظاری دارید. برای این کار وقت صرف کنید و سرنخ هائی را برای آنان فراهم آورید. در غیر اینصورت هیچکس ار توقعات شما آگاه نخواهد بود و در نتیجه انجام کارها مطابق با اهداف شما پیش نخواهد رفت. یک ارتباط خوب ارتباطی دو سویه است. با متانت و حوصله به آنچه کارکنان تان می گویند گوش فرا دهید و در هنگام گوش دادن با زبان تن تائید کنید که حرفهای آنان را متوجه شده اید. با این کار توانسته اید دو هدف را تامین نمائید یکی شناخت مسئله و دومی برقراری ارتباطی احترام آمیز. تعجب نکنید اگر با رعایت همین نکات ساده کارکنان تان با ایده هائی خلاق و قابل اجراء نزد شما آمدند و پیشنهادهای خود را ارائه دادند. این روش خوبی است و موجب ارائه پیشنهادهای بیشتری می گردد. چنانچه به قابلیت ها و توانائی های آنان برای یادگیری در گار، اعتماد نشان دهید آنگاه از سرعت رشد کارکنان خود و حتی فراتر رفتن قابلیت های آنان، حیرت زده خواهید شد. اما اگر یکی از کارکنان ضعیف تر از انتظارات شما ظاهر شود بایستی به وضوح با وی ارتباط برقرار کرده و در مورد عملکرد وی که پائین تر از انتظارتان است به صراحت گفتگو کنید و به او کمک کنید تا خود را با استانداردهای شما منطبق نماید. شک نیست که کارکنان دوست دارند پیشرفت کرده و از برچسب یک کارمند ناتوان گریزان باشند. عده زیادی از کارکنان داشتن شانس ارتقاء مهارتها و پذیرفتن مسئولیت های بیشتر را ارج می نهند و از آن استقبال می کنند. می توانید وقت بگذارید و خودتان به آموزش آنان بپردازید و یا اینکه آنان را به کلاس یا کارگاههای آموزشی و نیز سمینارها و سخنرانی ها بفرستید. کارکنان پس از گذراندن این دوره ها دوست دارند تا مهارتهای جدید و آموخته یا یافته های تازه خود را به کار ببندند و در همین جاست که کسب و کار شما به ایجاد ارزش بیشتر می پردازد و از این سرمایه گذاری منتفع می گردد. بیشتر کارکنان به خودمختاری علاقمند هستند – اینکه مورد اعتماد قرار گرفته و بدون کنترل از نزدیک به اجرای آن بپردازند.این دسته از کارکنان زمانی از انگیزه بیشتر برخوردار خواهند شد که مسئولیتهای مهم دیگری به آنان سپرده شود.

دست آخر اینکه دیکته نانوشته نمره اش بیست است.اگر کارکنان تان دست به هیچ اقدام جدیدی نزنند مطمئنا" هیچ اشتباهی هم رخ نخواهد داد. بدیهی است افرادی که تصمیم گیری می کنند، دچار اشتباه می شوند و بدینوسیله یاد می گیرند چگونه از اشتباهات بیشتر و یا تکرار آنها احتراز نمایند. کارکنان وقتی مورد اعتماد قرار می گیرند و کاری به آنان سپرده می شود، با انگیزه بهتری فعالیت می نمایند و در ضمن دوست دارند تا پاسخ این اعتماد را با صحیح و کامل انجام دادن کار محوله، پاسخ دهند.

هنر مدیریت در تقسیم کار متناسب با توان کارکنان، و ایجاد انگیزه در آنان می باشد.چنانچه کاری را به فردی بسپارید که بر اثر تصمیم گیری وی سازمان را دچار مصیبت کنید باید در توان خود برای به کارگیری این هنر مدیریتی تجدید نظر کنید.

وقار و احترام را سرلوحه کار قرار دهید

می توانید هر وجه از ضعف ها و توانائی های کارکنان خود را که نیازمند بهبود و تقویت یا پیشرفت می باشد را معین نمائید،اما همیشه این نقاط ضعف را در قالب کار بریزید و آن را به مسائل شخصی تبدیل نکنید.انتقادهای شخصی به شدت موجب جبهه گیری های شخصی و فراموش شدن اصل مطلب یعنی بهبود روند کار می گردد.

 تلفن تماس : ٠٩١٢١٢۶٩٣٨٢ 

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب