محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
برند یا وفاداری مشتریان نویسنده: محمد سالاری - شنبه ٢٠ دی ۱۳٩۳

جیلز لجر رئیس بخش استراتژی شرکت لئو برنت در آخرین نشریۀ Admap طی مصاحبه ای اعلام کرد، وفاداری مشتریان نبایستی بخودی خود به عنوان هدف بازاریابی محسوب شود بلکه بایستی بمثابه خروجی یک رویکرد موفقیت آمیز به برند سازی به حساب آید.

وی افزود وفاداری مشتریان در بهترین حالت خود عبارت از ترکیب ناموزون چندین فاکتور و شاخص از جمله ترجیحات نگرشی، الگوهای خرید و عرف چگونگی فروش یک محصول است که همه در نوعی " تلاشهای در هم تنیدۀ ذهنی برای فریفتن" جمع می شود.  

 

 


لجر  با توجه به مباحث علمی در خصوص اینکه بهتر است بر نفوذ در بازار یا تکرار خرید تمرکز کنیم، توضیح داد اینها دو بخش مؤثر بر چرخۀ عمر برند می باشد. نفوذ در مراحل اولیه از اهمیت برخوردار است اما با بلوغ برند ضروری است خریداران ارزشمند را در بین مشتریان شناسائی و هدف قرار دهیم.

وی گفت نقطه ای که وفاداری از نظر ریاضی یک عنصر مرتبط در ساخت برند محسوب شود، هنوز تعیین نشده است اما استراتژی هائی که در مراحل اولیه به برند سازی کمک کند در مراحل بعدی نیز اثربخش خواهد بود.

بنابراین فرآیند وفاداری با هدف وفاداری به انجام نمیرسد بلکه به عنوان راه و روشی جهت رونمائی و تصریح وفاداری بکار می آید.

مقایسۀ این موضوع با دیگر تاکتیکهای بازاریابی بسیار مفید بوده است زیرا بازاریاب ها عموماً بر اثربخشی بالای بازاریابی کششی و نه فشاری تأکید می کنند. لجر می گوید این موضوع در مورد وفاداری مشتری نیز صدق می کند.

وی گفت نمی توان مردم را به سمت وفاداری هل داد زیرا روانشناسی وفاداری چنین کاری را مجاز نمی داند. برندها در ارتباط با دیگر برندها هستند و وفاداری به برند بندرت در خلاً اتفاق می افتد. وفاداری به برند می تواند و باید در همزیستی با دیگر برندها محقق گردد.

مجموعه انگیزه هائی که به وفاداری برند می انجامد و مشتریان طی آن فاکتورها و انگیزه های بسیاری را مورد توجه قرار می دهند تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد و بسیاری از این عوامل و انگیزه ها خارج از حیطۀ نفوذ یا دایرۀ نفوذ برند می باشند که فاکتورهای شبه برند سازی به نظر می آیند.

 

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب