محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
اولین روز ورود نیروی جدید در محل کار را چگونه برگزار کنیم ؟ نویسنده: محمد سالاری - سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸٧

مدیریت منابع انسانی در مشاغل کوچک         

اولین روز کار همیشه آکنده از اوقات هیجان انگیزی برای کارفرما و نیز نیروی جدید کار می باشد، بخصوص اگر اینموضوع اولین تجربه هرکدام باشد. طبق یک اصل روانشناسی، کیفیت اولین ارتباط، سنگ بنائی برای نوع و سطح ارتباطی است که بین افراد و گروهها برقرار میگردد.

بنابراین از اهمیت اولین روز حضور کاری یک نیروی جدید نبایستی غفلت ورزید.بدیهی است روند اجتماعی کردن نیروی جدید در محل کار که از آن به "جا افتادن" هم تعبیر می گردد، می تواند موجب افزایش بهره وری و کوتاه شدن زمان خو گرفتن با محیط کار گردد.بنابراین شایسته است که فرد تازه وارد را به عنوان عضو جدید خانواده کاری به همکاران و همکاران را نیز با نام و سمت به وی معرفی نمائید. برای تقویت روحیه تازه وارد می توانید هنگام معرفی به برخی مزیت ها و قابلیت های منحصر به فرد وی در مجموعه، اشاره کنید یا وظائف همکاران را به طور اجمال و اختصار در قالب گفتگو و همراه با کمی مزاح برای اوبیان نمائید.

·         انتخاب راهنما. پس از این معارفه مختصر و مفید می توانید فردی که احساس می کنید با تازه وارد دارای تقارن شخصیتی است و آن دو می توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند را به عنوان راهنما جهت آشنائی با سیاستها، رویه ها، فرهنگ و نحوه انجام کارها در شرکت ، تعیین کنید. توجه داشته باشید که راهنما بایستی از لحاظ سازمانی هم رده نیروی تازه وارد باشد زیرا اینموضوع به هدف اجتماعی کردن نیرو، سرعت می بخشد.

·         هیچگاه در تعیین محل کار و ارائه لوازم و تجهیزات مورد نیاز نیروی جدید، تعلل نورزید. بهتر است که این کار بدون فوت وقت انجام گردد و حتی به وی اجازه داده شود تا در صورت نیاز بسبت به برخی تغییرات جزئی متناسب با سلیقه خود اقدام نماید. با اینحال توضیحات کافی در مورد نحوه عملکرد تجهیزات (تلفن، فاکس، رایانه، ...) و نیز روندهای رایج در سازمان جهت انجام برخی امور اولیه نظیر درخواست مرخصی، مساعده و ... را می بایست در دستور کار قرار دهید.

·         معرفی به کل واحدها. ممکن است کسب و کار شما بخشی متشکل از چندین کسب و کار باشد، بنابراین معرفی نیروی جدید به کل سازمان نیز از جمله کارهائی است که شایسته است در اولین روز ورود نیروی تازه وارد به محل کار، محقق گردد.

·         ناهار را با هم صرف کنید.از آنجا که بایستی نشان دهید این روز برای شما روز خوشایندی است، نیروی جدید را به ناهار دعوت کنید.لزومی ندارد که حتما" به یک رستوران درجه یک رفته و یا غذاهائی رویائی سفارش دهید. همین اندازه که با هم بر سر یک سفره یا پشت یک میز برای صرف ناهار بنشینید، می تواند در تحکیم و تعمیق روابط شما با یکدیگر اثر گذار باشد و این ارتباط مستحکم به عنوان سرمایه ای نا مشهود در ارتقاء بهره وری سازمانی به کار خواهد آمد.

·         تحویل کارت ویزیت. یک خوشامدگوئی ویژه می تواند با ارائه یک دسته کارت ویزیت که نام و  عنوان وی بر آنها چاپ شده باشد، آغاز گردد. شاید برای یک تازه وارد به محل کار هیچ چیز خوشایند تر از این نباشد که یک بسته کارت ویزیت خود را بر روی میزش ببیند. این موضوع از آنجهت اهمیت دارد که نیروی تازه وارد بدینوسیله موقعیت اجتماعی خود در سازمان را تعریف شده می بیند.

·         تکمیل مدارک. علاوه بر سلسله فعالیتهای فوق، نیم نگاهی نیز به مدارک تکمیل و تحویل نشده داشته باشید و پرونده پرسنلی نیروی جدید را تکمیل نمائید.

·         ارائه شرح وظائف. شاید هیچ چیز بدتر از این نباشد که ندانیم نیروی جدید را برای چه استخدام کرده ایم و از وی چه توقعاتی داریم .همانطور که در این سلسله مقالات مکررا" عنوان گردید، تعریف مشخص از مشاغل لازم برای یک سازمان حاصل تعریف ورودی و خروجی سازمان و نتیجه گیری برای پردازشهائی است که بایستی انجام پذیرد. این پردازشها در داخل سازمان به خرده سیستمها و یا واحدهائی سپرده می شود که آنان نیز به نوبه خود هرکدام دارای ورودی ها ،پردازش ها، و خروجی هائی می باشند بنابراین می توان به شرح وظائف هر پست سازمانی رسید. نداشتن شرح وظائف شغلی نه تنها به سردرگمی کارکنان می انجامد بلکه موجب می گردد تا کارها در شرکت و سازمان شما به کندی و با هزینه بالا به انجام برسد. برخی از کارفرمایان بر این باور هستند که ارائه شرح وظائف سازمانی به کارکنان موجب می گردد تا در شرایط اضطراری به جهت درخواست فعالیتهائی فراتر از شرح وظائف تعریف شده، زمینه بروز توقعات در کارکنان را فراهم آورند. این طرز فکر ناشی از ناتوانی در تنظیم یک شرح شغلی دقیق و جامع بوده و یا حاکی از عدم توانائی در ایجاد روحیه سیستمی در افراد مجموعه می باشد.لذا بهتر است با حل منطقی مسئله (ارتقاء توان مدیریتی خودمان)  از بروز پی آمدها و حاشیه های مستهلک کننده انرژی ها جلوگیری نمائیم نه اینکه چشمان خود را بر روی مسئله ببندیم. نظر شما چیست؟

تلفن تماس : ۰۹۱۲۱۲۶۹۳۸۲

 

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب