محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی و پیاده سازی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک و متوسط (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
سلام 7Ps، خداحافظ 4Ps نویسنده: محمد سالاری - شنبه ٢٤ آبان ۱۳٩۳

منبع : لندن - مجلۀ Admap نسخۀ نوامبر 2014

در دنیای دیجیتال امروز، 4P بازاریابی دیگر یک مفهوم ناکافی و نا رسا است. یک دیدگاه رادیکال توسط  تونی کاسکینن، مشاور شرکت Future CMO ، حاکی ازتوجه به 7P در بازاریابی می باشد.

وی 7Ps را با این عناوین فهرست می کند:

  • Position (جایگاه ذهنی): منظور این است که برند از چه جایگاه و رتبه ای در ذهن و حافظۀ مشتری برخوردار است. اولین نام بودن در حافظۀ مشتری برای یک کالا یا خدمت، بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است.  
  • Performance (تجربۀ مشتری از برند): آنچه که به خاطرات و تجربیات مشتری از یک برند مربوط می شود. بواقع سیر تکمیلی شناخت مشتری و شکل گیری نگرش و احساس مشتری در مورد یک برند تمامی سناریوئی است که به این قسمت ارتباط پیدا می کند.
  • Proximity (نزدیک بودن به مشتری): تقارن با شیوۀ زندگی مشتری و یا شیوۀ زندگی مورد تحسین مشتری موجب برقراری ارتباط بلند مدت با مشتری می شود. کاربرد و ویژگی های نزدیک به مشتری به عنوان یکی از نکات برجسته در طراحی هر محصول است که می بایست در مدیریت  برند آن محصول لحاظ شود و مورد تآکید قرار گیرد.
  • Price (قیمت): قیمت دیگر یک مبلغ ثابت نیست و در عصر دیجیتال با توجه به وجود سایتهای مقایسه ای و نیز مناسبتها و دیگر عوامل مؤثر بر خرید مشتری، بایستی بموقع و بدرستی تغییر کند.
  • Presence (حضور و در دسترس بودن): این همان Place یا توزیع در 4P سنتی است اما به توجه به ارتباطات به لحظۀ اینترنتی و وجود شبکه های اجتماعی و ... یک تصویر جامع و نیزمنعطف تری از تنها ارائۀ فیزیکی کالا یا خدمت را ترسیم می کند.
  • Percieved Product (محصول مورد انتظار...): شرکتها بایستی آنچه مورد انتظار و قبول مشتری می باشد را ارائه دهند، تونی کاسکینن این موضوع را با Performance و تجربۀ مشتری از برند بسیار نزدیک می داند و برای ارتقاء محصول مورد انتظار، بر مدیریت برند بسیار تأکید می کند.
  • Promotion ( ترویج / تبلیغ): کاسکینن این بخش را به چهار طبقه تقسیم بندی می کند: اول رسانه های خودمان مانند سایت شرکت/ تابلوهای شرکت/ فضاهای تبلیغی در مکانهای شرکت نظیر فروشگاهها یا ... که متعلق به شرکت است، دوم رسانه هائی که از آن خود کرده ایم نظیر صفحات و فضاهائی که در شبکه های اجتماعی/ دایرکتوری ها و ... به خود اختصاص داده ایم، سوم رسانه های همکاران و شرکاء تجاری مانند مصاحبه با مطبوعات و رسانه ها،اظهار نظر کردن درسایتهای دیگران ، قرار گرفتن در متن آدرس دیگران و.... چهارم رسانه هائی که بابت آنها هزینه پرداخت می کنیم مانند تبلیغات چاپی، میدانی، و ... کاسکینن بر این باور است که با توجه به ارتقاء بخشهای خدمات مشتریان و فرآیندهای مدیریت ارتباط مشتری در شرکتها ، این بخش چهارم روند روبه کاهش دارد.

 تلفن تماس: 09121269382

  نظرات ()
دوستان من اقتصاد آنلاین چهارراه تبليغات رفتار سازمانی دکتر احمد روستا وبلاگ آقای بیابانی آقای سعید میرواحدی مدیریت ارتباط مشتری بازاریابی حسی - میدانی روز نوشته های برویز درگی Harvard Business Review Cambridge University Press Mckinsey & Company سفر به دیگر سو پرتال زیگور طراح قالب