محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
هنر شنیدن نویسنده: محمد سالاری - یکشنبه ٢٠ امرداد ۱۳٩٢

امروزه بسیاری از اهالی کسب و کار و فعالان اقتصادی در دوره های مختلفی برای ارتقاء توان محاوراتی خود نظیر سخنرانی، فنون ارائه مطلب، ادارۀ جلسه و ... شرکت می کنند، اما  به دیگر بخش معادلۀ ارتباط یعنی "شنیدن" ،لااقل تا به حال توجه چندانی نشده است.

"شرلی کانلی" یکی از کارشناسان شرکت فورد که در این زمینه سخنرانی هایی را ارائه کرده است اخیراً طی کنفرانسی که در ادینبورگ برگزار شده بود به نکات جالبی در مورد ملکه کردن این توانمندی اشاره کرد :

  1.  کاملاً بر فردی که گفتگو می کند متمرکز شوید و تمامی کارهای دیگر که مخلّ این تمرکز می باشد (نظیر بازی کردن با خودکار، موبایل، و ...) را حذف کنید. در هر گفتگو اعم از کنفرانس یا ... از ابتدا تا انتها حاضر باشید چراکه در غیر اینصورت ممکن است مطالبی را از دست بدهید.
  2. با دقت به مطالب توجه کنیم. ذهن ما بسیار آماده است تا به بهانۀ مشابهت ها ، ساده سازی و استنتاج کند زیرا ذاتاً دنبال راه حل های آسان و راحت هستیم. اما اینطوری هیچگاه مطلب جدیدی فرا نخواهیم گرفت. آمادۀ شنیدن اطلاعات جدید، و مطالبی که از آنها آگاه نبوده ایم باشیم تا یاد بگیریم. اگر حرف تازه ای نشنیدیم یعنی اینکه برای یادگیری نباید دراین جلسه شرکت می کردیم .
  3. با آنچه که می شنویم بایستی چالش ایجاد کنیم. شنونده و پذیرندۀ منفعل و تسلیم و دست و پا بسته نباشیم. از خود بپرسیم چه دلایلی برای اثبات این مطلب وجود دارد؟ یا اینکه چه دلایلی برای رد این موضوع موجود است؟ بگذارید ذهنی فعال و نقش آفرین در پذیرش و قبول آنچه می شنویم داشته باشیم.
  4. آمادۀ تغییر طرز فکرمان باشیم. اگر از قبل پاسخ همه چیز را داریم بهتر است از خدا بخواهیم بجای دو گوش مان به ما عضو دیگری بدهد زیرا دیگر نیازی به شنیدن نداریم.

"شرلی کانلی معتقد است که شنیدن، نوعی مهارت برای ارتباط  برقرار کردن و لازمۀ زندگی کردن است.
به یاد داشته باشیم چرا یک عضو برای گفتن اما دو عضو برای شنیدن داریم.

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب