محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
هشت نکته مهم و حیاتی برای مشاغل کوچک نویسنده: محمد سالاری - یکشنبه ٢٢ مهر ۱۳۸٦

هشت نکته مهم و حیاتی برای مشاغل کوچک

 

مسئله مهمی که هر کسب و کار با آن سر و کار دارد ، معرفی خود به صورت مختصر و مفید می باشد. اثر بخشی یک معرفی خوب و جامع اعم از کتبی ،شفاهی،و یدئوئی ، یا دیجیتالی می تواند به اندازه اولین ملاقات افراد با یکدیگر مهم باشد و تصویری ماندگار در ذهن مخاطب ایجاد نماید. برقراری یک ارتباط خوب با مخاطب علاوه بر شرایط مساعد منبع ارسال، گیرنده، وسیله ارسال، و محیط انتقال، به صراحت ، روشنی، وضوح، ترتیب، طبقه بندی، و جامعیت خود پیام نیز بستگی دارد.

لازم به یادآوری نیست که مطلب کنونی ناظر بر این ویژگی اخیر بوده که برای مشاغل کوچک به معرفی کسب وکار و محصولات ، و شرحی در مورد مدیران کفایت می نماید. هر کسب و کار بایستی این هشت نکته را آماده در دست داشته باشد و در هر نقطه تماس با مشتریان بالقوه، از آنها جهت معرفی خود، استفاده نماید. جای تعجب است اگر در شرایطی که مشتریان به اندازه کافی در مورد شما نمی دانند از آنان توقع داشته باشید تا شما را انتخاب کنند. پس همین امروز نسبت به تهیه این مطالب در هر قالبی که مناسب می دانید اقدام کنید:

 

1-شرح مختصری از کسب و کار : مردم اعم از مشتریان ، تامین کنندگان ، کارکنان ، خبرنگاران و تمامی کسانی که ممکن است به نحوی بخواهند راجع به هویت شرکت یا کسب و کار چیزی بدانند ، بایستی درکمترین زمان بیشترین اطلاعات را دریافت نمایند، بنابراین چنین شرحی بایستی دارای مطالبی با عناوین زیر باشد:

·      تاریخ تاسیس کسب و کار.

·      محل دفتر مرکزی و دفاتر یا نمایندگی ها.

·      نام و شرح مختصری از موسس و مدیران ارشد و سوابق آنها.

·      شماره تلفن ها و دیگر وسائل تماس.

·      بیانیه ماموریت مختصر.

 

2-              معرفی محصولات : برای هر یک از محصولات یا خدمات خود بایستی متنی شامل موارد زیر را   آماده داشته باشید:

·          کاری که محصول انجام می دهد.

·          ویژگی های متمایز و منحصر به فرد.

·          مقایسه با محصولات مشابه در بازار.

·          سطح کیفیت محصول.

·          تعهداتی که برای عملکرد صحیح و سالم محصول وجود دارد ( ضمانت ، خدمات ، و ...)

·          قیمت

 

 3 -    شرح حال مختصری از بنیانگذاران و مدیران ارشد : بایستی شرح حال مختصر و مفیدی در مورد هر یک از بنیانگذاران و نیز اعضاء هیئت مدیره را آماده داشته باشید. این شرح حال یا بیوگرافی می تواند موارد زیر را شامل شود:

·           تحصیلات و دوره های غیر آکادمیک.

·            تجربیات مرتبط..

·           موفقیت ها و افتخارات.

·           فعالیتهای گروهی و ویژگی های کارهای گروهی انجام شده.

 

4-    بیانیه ماموریت  : یک بیانیه ماموریت می تواند در کارکنان ایجاد انگیزه نماید و آنان را در مورد فعالیت و اهداف مجموعه راهنمائی نماید.این بیانیه زمینه اصلی فعالیت و چشم اندازهای آتی را اعلام می نماید و بدینترتیب می تواند شرایط بروز و ظهور خلاقیتها و ایده های جدید را در کارکنان فراهم آورد. شما حتی می توانید این بیانیه ماموریت را به سرمایه گذاران بالقوه، وام دهندگان، و یا رسانه ها اعلام نمائید و بدینوسیله منشور شغلی خود را به دیگران ابراز و آنان را به وضوح در مورد فعالیت خود آگاه نمائید.

5-    تاریخچه کسب وکار:  علاوه بر "شرح مختصری از کسب و کار" (موضوع بند 1 )، که اصولا" فهرستی از واقعیتها را در مورد شغلتان بازگو می نماید، اکنون بایستی در یک پاراگراف امکانات و شرایط را در بدو تاسیس و راه اندازی، همچنین اشاره های مختصری به مسیر رشد طی شده و توانائی های فعلی ارائه نمائید.

6-      فهرستی از مشتریان سرشناس و طرف های مهم کاری : ارائه فهرستی از مشتریان ، طرف های کاری در زنجیره تامین و یا زنجیره توزیع،که برای عموم شناخته شده می باشند نظیر شرکتها،موسسات، و برندهای معتبر می تواند برای مشتریان بالقوه و نیز جذب سرمایه گذار مفید واقع گردد.

7-    رپورتاژ آگهی در جراید و یا رسانه های صوتی تصویری : هنگام افتتاح کسب و کار و یا معرفی محصول جدید، در نظر داشته باشید که چاپ رپورتاژ آگهی در روزنامه ها و نشریات و یا ارائه آن به صورت صوتی و تصویری در رسانه های مرتبط با توجه به نکته اشاره شده در ابتدای این مقاله یعنی رعایت نکات الزامی برای به حد اکثر رسانیدن اثربخشی ارتباط با مخاطب، فرصت خوبی برای شناساندن کسب و کارتان به مردم است. این شیوه به هنگام شرکت در نمایشگاههای مختلف نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. رپورتاژ آگهی شما بایستی مطالب زیر را شامل شود:

·          دارای آرم مجمو عه شما باشد.

·          مقدمه ای در مورد نقش صنفی و صنعتی کسب و کارتان در حیطه کلان اقتصاد جهانی و یا ملی.

·          تاریخچه کسب و کار (بند5)

·          شرح مختصری از کسب و کار (بند 1 )

·          معرفی محصولات (بند2)

·       مقالات و یا خبرهائی که در رسانه ها و از قول شخصیتهای گوناگون سیاسی،اجتماعی، و علمی فرهنگی، راجع به کسب و کار شما مطرح گردیده است.

 

در نطر داشته باشید انباشته کردن مطالب ممکن است موجب گردد نا خودآگاه به چاپ و آگهی مطالب قدیمی و نا کار آمد بپردازید. بنابراین بهتر است هر کدام از این مطالب را در یک فایل رایانه ای نگاهداری نمائید تا به هنگام نیاز برای دور جدیدی از رپورتاژ آگهی، آنها را به روز نموده و اقدام نمائید.

 

8 – بریده اخبار : کسی را مسئول جمع آوری و بایگانی عنوان بندی شده بریده های روزنامه و جراید و یا جمع آوری اخبار مربوط به کسب و کار خود بنمائید. آنها را به صورت دوره ای (روزانه یا هفته ای) مرور کنید و از آن برای تهیه مرجع (رفرانس) و ارائه به دیگران استفاده کنید.

 

همین چند اقدام می تواند به افزایش اثربخشی شیوه معرفی شما به دیگران که در فرصتهائی نادر فراهم می آید منتهی گردد. فراموش نکنید اولین برخورد همیشه تعیین کننده مکان و موقعیت شما در اذهان مخاطبانتان خواهد بود ، پس آن را مهم شمارید و نسبت به پربار کردن آن حساست داشته باشید.

 

شماره تماس

۰۹۱۲۱۲۶۹۳۸۲

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب