محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی و پیاده سازی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک و متوسط (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
نتایج تحقیقات 4 سالۀ شرکت مکنزی در مورد نقش بانوان در مدارج بالای سازمان ها نویسنده: محمد سالاری - پنجشنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩۱

منبع : McKinsey Quarterly

روز اول ماه مه 2012 بود که  آقای دومینیک بارتون، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی مکنزی خطاب به کارگروه وال استریت برای "نقش زنان در اقتصاد" اظهار داشت: امسال مهمترین خبر برای من نتایج تحلیلی است که در مورد قدرت استعداد و پتانسیل مدیران میانی شرکتها بدست آمده است ..... جائی که شرکتها در حال ایجاد شرایطی برای رشد همکاران خانم هستند.

خلاصه گزارش

شرکت تحقیقاتی مکنزی از سال 2007، در ابعاد گسترده ای بر روی موضوع پیشرفت و بهبود موقعیت بانوان در محل کار به تحقیقات مشغول بوده است. منافعی که از این موضوع عاید کسب و کارها می شود روشن است: دسترسی به تعداد بیشتری  از استعدادها برای حل مسائل، نوآوری، و در بسیاری از موارد نشان دادن مبنای مشتری (داخلی) مداری – کارکنان -  خود شرکتها.

با اینحال جابجائی ها در سطح مدیران ارشد شرکتهای طراز اول آمریکا هنوز در بین مردان اتفاق می افتد. این مطلب در سال 2011 نشان داد که تنها 14 درصد از زنان در کمیته های اجرائی شرکتها حضور داشته اند و این رقم برای مدیران ارشد اجرائی نشاندهندۀ 3% بوده است.

البته این ارقام قادر به نشان دادن تمام داستان نیستند. شرکت مکنزی در سال دوم یک پروژۀ تحقیقاتی بلند پروازانه (در سطح کشور آمریکا) را به اجرا در آورد که در آن 60 شرکت فورچون 500 مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. در این تحقیقات با نگاهی موشکافانه تر به وضعیت پیشرفت و بهبود موقعیت سازمانی بانوان توجه شده است.

یافته های برآمده از دل این تحقیقات حاکی است که :


  • مکنزی چهار شاخص اصلی یک شرکت حساس به جنسیت را در این مطالعه بکارگرفت: نقطۀ شروع همکاری فرد با شرکت که نشاندهندۀ استعداد فردی است، تعداد زنان دارای رده های ارشدیت در سازمان، نابرابری در ترویج و تبلیغات به نسبت مردان، و آمیزۀ زنان در نقشهای صف و ستاد.
  • در میان  شرکتهائی که چارت استعداد شان مورد بررسی قرار گرفت، تنها 12 مورد از آنها سه تا از چهار شاخص فوق را دارا  بودند و هیچکدام تمام هر 4 شاخص را یکجا نداشتند.
  • در بین شرکتهای دارای بالاترین عملکرد، دو نوع ویژگی در چارت استعداد آنها مشاهده می شد: یکی شرکتهای با قیف سازمانی بزرگ که با تعداد قابل توجه و زیادی از زنان (بیش از 50 درصد کارکنان) همکاری دارند و دیگری شرکتهای دارای چارت ثابت که ابتدا با آمیزۀ کوچکتری از بانوان شروع و با ارتقاء آنان در چارت به حفظ آنان در سازمان پرداخته اند.
  • مصاحبه ها با 200 زن موفق ما را به این استنتاج رهنمون کرد که : با وجود موفقیت شغلی این افراد، 59 درصد این زنان اعلام می داشتند که آنان علاقه ای برای ارتقاء به مدارج بالای سازمان را ندارند.
  نظرات ()
دوستان من اقتصاد آنلاین چهارراه تبليغات رفتار سازمانی دکتر احمد روستا وبلاگ آقای بیابانی آقای سعید میرواحدی مدیریت ارتباط مشتری بازاریابی حسی - میدانی روز نوشته های برویز درگی Harvard Business Review Cambridge University Press Mckinsey & Company سفر به دیگر سو پرتال زیگور طراح قالب