محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
پنج نکتۀ زیرکانه برای ابراز مخالفت با رئیس نویسنده: محمد سالاری - سه‌شنبه ٥ اردیبهشت ۱۳٩۱

منبع : Money Watch

انتقاد از رئیس مانند شمشیر دولبه می باشد. برخی از مدیران از "بله قربان" گوئی کارکنان خوششان نمی آید اما باید بتوانیم بدون آنکه ارتباطمان را با رئیس خراب کنیم، نظرات (مخالف ) مان را به شیوه ای قابل درک برای وی، با او در میان بگذاریم. درست انتقاد کنیم و ارتباط بهتری برقرار کنیم. آنگاه آنقدر نزدیک می شویم که به محرم اسرار رئیس مبدل خواهیم شد.

در این جا به پنج  نکته برای درمیان گذاشتن نظرات(مخالف) مان با مقام بالاتر سازمان، اشاره می شود:


  • پرسش های روشنگرانه مطرح کنیم: اگر فکر می کنید رئیس تیم را به بیراهه می برد، در آنصورت طرح پرسش های روشنگرانه طبعاً می تواند به او کمک کند تا اشتباهات خود را تصحیح کند. بطور مثال اگر رئیس بخواهد تا کار غیر ممکنی را به انجام برسانیم، آنگاه می توان پرسشهائی را طرح کرد که معلوم شود چنین کاری غیر عملی و چنین انتظاری غیر واقعی خواهد بود. این نوع روش فضا را بیشتر متوجۀ فرآیندهای کاری می کند تا فقدان اراده ما برای انجام کاری که از ما خواسته شده است.
  • زمان و مکان درستی را انتخاب کنیم: از تمامی آنچه در مورد رئیس می دانیم بایستی برای انتخاب زمان مناسب جهت بیان نگرانی های (کاری) مان استفاده کنیم. بطور مثال قبل از حضور در یک جلسۀ مهم یا درست پیش از سررسید یک تعهد پر اهمیت، نباشد. دیگر آنکه با دقت علائم زبان تن و دیگر نشانه های غیر زبانی رئیس را زیر نظر بگیریم که حاکی از ناامیدی، احساس نا امنی، عصبی بودن یا درگیر یک شرایط حساس جدید، نباشد. دیگر نکته آنکه نظر مخالف خود را بطور خصوصی با وی در میان بگذاریم. مواظب باشیم از آن تیپ کارکنانی نباشیم که رئیس را در جلسات کارکنان یا در جلسات ارائه برای مشتریان، علناً مورد انتقاد قرار می دهند. در کل توجه داشته باشیم که موضوع را به صورت رو در رو در میان بگذاریم تا جائی برای حاشیه رفتن و انحراف در انتقال مفهوم باقی نماند.
  • در مورد منافع حاصل از اجرای نظرمان صحبت کنیم: اگر می خواهیم شیوۀ انجام کاری توسط رئیس را تغییر دهیم، بایستی بر منافع حاصل از روش جدید تأکید و تمرکز داشته باشیم و از بیان حواشی تا حد ممکن پرهیز کنیم. بطور مثال می توان ابراز نظر مخالف با رئیس را  اینگونه شروع کرد که : "می دانم که این پروژه مهم است و شما دوست دارید که با موفقیت آن را به انجام برسانید. من نظراتی دارم که می تواند نحوۀ بهبود بهره وری ما در آن را افزایش دهد .....".
  • در ارتباط گرفتن با رئیس فاصله نیندازیم: بایستی ارتباط مداوم با رئیس را حفظ کنیم چه به صورت صحبتهای کوتاه سرپائی یا جلسات دوره ای. اگر دارای یک ارتباط کاری معتبر و احترام آمیز با رئیس باشیم، حرفها و نظراتمان معتبر و محترم شمرده خواهد شد. با اینحال اگر اظهار نظر ما در شرایطی باشد که از نظر رئیس در وسط گود نباشیم، یا زمانی که رئیس بازخورد کار را به ما ارائه می کند هیچ اظهار علاقه ای برای بهبود نشان ندهیم، آنگاه طبعاً به عنوان کسی که دارای روحیۀ تدافعی است تلقی خواهیم شد و این یک مانع ارتباطی است.
  • برای ارائه بازخورد، کسب اجازه کنیم: بسته به سطح روابط و مناسباتی که با رئیس داریم، این مرحله ممکن است ضرورتی نداشته باشد. اما اگر ارتباط مان با رئیس خیلی رسمی باشد، این موضوع قطعاً می تواند راه را هموار کند.

 

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب