محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
اظهار نظر پروفسور کاتلر در مورد ارتباط بازاریابی حسی و عصر سوم بازاریابی نویسنده: محمد سالاری - سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳٩٠

طی فرصتی که در سمینار 14 نوامبر آقای کاتلر در ارمنستان  به دست داد ، توفیق این را داشتم که سئوال زیر را مطرح نمایم  متن پرسش و پاسخ در زیر می آید:

س – محمد سالاری هستم ، مدیر دپارتمان بازاریابی حسی شرکت TMBA که یک شرکت بازاریابی ایرانی است. آقای پروفسور شما در بخشی از سخنرانی خود به تاریخچۀ بازاریابی و ویژگی های هر دوره از آن اشاره فرمودید.

آیا به نظر شما آنچه که به نام بازاریابی حسی در ادبیات بازاریابی رایج شده است، نتیجۀ صحیح عصر سوم بازاریابی یا همان Marketing 3 است؟


پروفسور کاتلر: این آقا با بازاریابی حسی آشنائی دارند، اجازه دهید تعریفی از بازاریابی حسی ارائه بدهم و ببینیم بازاریابی حسی چیست. امیدوارم که پاسخ شما را داده باشم. بگذارید یک مثال بزنم:

ما گاهی اقدام به فروش کالا می کنیم نظیر فروش کامپیوتر یا پرینتر و زمانی هم خدمات مرتبط با آن را ارائه می کنیم مثل نصب و راه اندازی و تعمیرات و ... با اینحال حتی زمانی هم که خدمات و کالا را با هم ارائه می دهیم، اما هنوز بازاریابی حسی انجام    نداده ایم. حال تصور کنید در دیسنی لند هستید و می توانید خرید کنید، عروسک بخرید یا به رستوران بروید و از این خرید خود بسیار خوشحال باشید ... حالا سئوال این است که دیسنی لند چه چیز می فروشد؟ بله دیسنی لند تجربه و حس خاص ناشی از آن را می فروشد مثلاً احساس می کنید که در کشتی دزدان دریائی هستید و یا ....

بنابراین موضوع اصلی در بازاریابی حسی، طراحی سناریوئی است که موجب تجربۀ مشتری از محصول (کالا یا خدمت ) شما و همچنین بوجود
آمدن احساس مشخصی از آن تجربه باشد.

شرکتها باید به فکر فروش تجربه و احساس ناشی از آن به مشتریان خود باشند.

کتابی در این زمینه هست که نویسندۀ آن "جوپاین" می باشد تحت عنوان  " اقتصاد حسی: کار مثل تآتر است و هر کسب و کار مانند سن تآتر می باشد" The experience economy: work id theatre & every business a stage

س – بنابراین حضرتعالی با این موضوع موافقت دارید که بازاریابی حسی نتیجۀ بلافصل عصر سوم بازاریابی است.

پروفسور کاتلر: بله همینطور است بخصوص از آنجهت که شرکتهای عصر سوم بازاریابی به همراه محصول خود به فروش نوعی احساس ناشی از تجربه و مصرف آن محصول برای مشتریان مبادرت می ورزند.

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب