محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
خوشبین باشیم اما حماقت نکنیم نویسنده: محمد سالاری - شنبه ۸ امرداد ۱۳٩٠

منبع : HBR جولای 2011  توسط : Edward Hallowell

تعداد زیادی سخنران انگیزشی و کتابهای خود سازی وجود دارد که با تعجب باید گفت همگی یک قانون ساده برای کسب موفقیت را ارائه می دهند : "اگر باور کنید که موفق می شوید، آنگاه موفق خواهید شد". اما چنین استدلالی دارای یک اشکال کوچک است که متأسفانه بنظر نمی رسد کسی از دام آن رهائی داشته باشد. این جمله کاملاً غلط است.....


در واقع، تصور از موفقیت بدون تلاش و پیگیری، نه تنها بی فایده است بلکه مصیبت بار و مخرب نیز هست. اگر در نظر دارید مخاطب پیام تان را نابود کنید، این پیام می تواند ابزار مناسبی باشد زیرا چنین طرز فکری تنها به شکست خوردن و نابود شدن می انجامد .

من نمی خواهم در مورد این مطلب مبالغه کنم اما آیا واقعاً خوشبینی کار خوبی نیست؟ بله البته که هست. خوشبینی و اعتماد به نفس حاصل از آن جزء مبانی اصلی ایجاد و  حفظ انگیزۀ مورد نیاز برای رسیدن به اهدافمان می باشد. آقای آلبرت باندورا، یکی از پدران و بنیانگذاران روانشناسی علمی، دهها سال پیش دریافت که شاید بهترین عامل برای پیش بینی در مورد موفقیت یک فرد در این است که آیا وی خودش باور دارد موفق می شود یا نه؟ بعدها، صدها و هزاران آزمایش دیگر نشان داد و اثبات نمود که خیر این فرضیه غلط است.

اما به هر حال اینجا یک موضوع مهم وجود دارد: "موفقیت". بایستی تفاوت حیاتی بین این باور که موفق خواهیم شد و  این باور که  به سادگی موفق خواهیم شد را دریابیم . به عبارت دیگر تقاوت بین یک خوشبین واقع گرا و یک خوشخیال را بدانیم.

خوشبین های واقع گرا ( از نوعی که "باندورا" در مورد آن گفتگو می کند)، بر این باور هستند که موفق خواهند شد، اما بشرط آنکه موفقیت را بوجود آورند – از طریق تلاش، برنامه ریزی دقیق، پیگیری مداوم و خستگی ناپذیر، و انتخاب راهبرد و استراتژی صحیح. آنها نیاز تفکر و دقت در مورد موانع را تشخیص می دهند. چنین آمادگی موجب افزایش اعتماد به نفس آنها در انجام کارها می شود.

از سوی دیگر خوشخیال ها، فکر می کنند که موفقیت برایشان اتفاق می افتد -  اینکه کائنات به ازاء تمامی مثبت اندیشی آنها به ایشان جایزه خواهد داد، یا اینکه یک شبه به فردی مبدل خواهند شد که تمامی موانع زندگی را برطرف خواهند کرد ( و فراموش می کنند که حتی سوپرمن هم در برابر مادۀ کریپتونایت ضعف داشت).

مطالعه و تحقیقی که گبریل اُتینگن در زمینه یکی از موارد خوشخیالی یعنی کم کردن وزن انجام داده شنیدنی است. این خانم روانشناس در تحقیقات خود از گروهی از زنان چاق که در یک برنامه کاهش وزن ثبت نام کرده بودند پرسید تا چه اندازه احساس می کنند که به وزن دلخواه خواهند رسید. او دریافت زنانی که دارای باور و اطمینان به این برنامه و رسیدن به هدف مورد نظر بودند، توانستند 26 پوند بیشتر از افراد مردد از وزن خود کم کنند.

اُتینگن همچنین از یک گروه ثبت نام کنندۀ خانم ها در برنامه لاغری پرسید اگرتصورکنید که برای موفقیت بایستی دورۀ سختی را در برابر وسوسۀ خوراکی ها، یا تنبلی (در برابر انجام برخی ورزشها) طاقت بیاورید،  و یا خوردن نان شیرینی را کنار بگذارید و
فراموش کنید که همه چیز می توانید بخورید، آنگاه نقشۀ راه شما چگونه خواهد بود؟
جالب است بدانید نتایج عجیبی بدست آمد:

خانم هائی که باور داشتند براحتی موفق می شوند، 24 پوند کمتر از کسانی که فکر می کردند برنامه کاهش وزن آنها به پیاده روی در پارک خلاصه نمی شود، وزن خود را کاهش دادند. نتایج تحقیقات اُتینگن در برخی موارد دیگر، نشان دهندۀ همین الگو بود : دانشجویانی که پس از فارغ التحصیل شدن به دنبال مشاغل پر در آمد بودند، افراد مجردی که به دنبال زوج ایده آل خود بودند، و کسانی که عمل جراحی زیبائی می کردند.

خوشبینی واقع گرایانه، به نتایج دیگری نیز منجر می گردد:
جرأت پیدا کردن و تلاش بیشتر در رویکرد به اهداف که هر دو به نرخ بیشتر موفقیت می انجامد.

باور این موضوع که جادۀ موفقیت جاده ای پر دست انداز است، باعث می شود تا برای اقدامات خود تمهیدات بیشتری بیندیشیم و این به مفهوم آمادگی بالاتر برای مقابله با موانع احتمالی است و در نتیجه دستیابی مقتدرانه به موفقیت می باشد.

افراد خوشخیال فقط دلخوش به این هستند که وقتی نگرانی ها و مخاطرات راه را گوشزد می کنید و در مورد موانع موجود می اندیشید، به شما بگویند که "منفی نباش". در حقیقت این طرز فکر یک گام ضروری برای دسترسی به هر توفیقی است و به هیچ و جه مغایر با خوشبینی حاصل از اعتماد نیست. تمرکز بر فقط آنچه که می خواهیم و نادیده گرفتن هر چیز دیگر( از جمله الزامات و ضرورتهای تحقق آن)، سبک مغزی است.

خوشبینی واقع گرایانه را با ترکیبی از مثبت اندیشی و ارزیابی صادقانه در مورد چالشهائی که بر سر راهمان قرار دارد، وسعت ببخشیم. تصویر سازی ذهنی از هدف و موفقیت را به تصویر سازی ذهنی از گامهای ضروری به منظور تحقق موفقیت، گسترش بدهیم.

تلفن تماس: 09121269382

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب