محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
چهار گام ساده برای راه اندازی برنامه وفاداری مشتریان نویسنده: محمد سالاری - شنبه ٢٧ آذر ۱۳۸٩

برنامه های ساختارمند به ما کمک می کنند تا کسب و کارمان را رشد بدهیم، مشتریان را حفظ کنیم و در رقابت موفق بشویم.

دو نکته اصلی در توفیق کسب و کارهای کوچک، یکی  تشویق وفاداری مشتریان و دومی ترویج و تبلیغ رفتار خرید می باشد. این برنامه ها را می توان به صورت یک کارت خرید ساده برای هر مشتری یا یک برنامه بازاریابی تدوین شده که به مشتریان به خاطر خرید جایزه می دهد، به اجراء در آورد.

داشتن یک استراتژی رسمی "وفاداری مشتری" که دارای ابزاری برای افزایش فرصتها و رشد  با روشی راهبردی و ویروسی باشد، می تواند کسب و کار ما را کاملاً از رقبا متمایز کند. جالب تراز همه اینکه ما می توانیم برنامه وفاداری مشتری را متناسب با شرایط سازمان، بودجه و خواست های خودمان طراحی کنیم.

بیائید شروع کنیم. در اینجا به چهار نکته برای شروع یک برنامه وفاداری مشتری اشاره شده است:


1.     یک برنامه یکپارچه استراتژیک برای وفاداری تنظیم کنیم : اینجا جائی است که خلاقیت و نوآوری بایستی به کمک ما بیاید. تمامی اجزاء این برنامه بایستی به روشنی مورد توجه قرار گرفته و آزموده شود. جزئیاتی نظیر زمانبندی، مدیریت نام ونشان و مقبولیت تجاری، ارزش ارائه شده، محرکهای و جایزه های جذاب، جریان و روند وفاداری( سقف های تعیین شده ، جایزه های نقدی در محل خرید، تخفیفات، کوپن ها، و غیره)، وکانالهای بازاریابی.

2.     طرز فکر سازمان در مورد وفاداری را تغییر بدهیم: یک تغییر فلسفی در دیدگاه افراد سازمان راجع به وفاداری مشتریان بایستی محقق گردد. کار را از مدیران بالای سازمان شروع می کنیم و طی جلساتی طرز فکر آنان در مورد استراتژی در دست اجراء را سرو سامان می دهیم. وقتی به برنامه های اجرائی رسیدیم از آموزش نبایستی غافل شویم. برنامه آموزشی بهتر است بطور مداوم و اجباری باشد. این روند بالاترین درجۀ موفقیت در اجرای استراتژی وفاداری مشتریان را برای قاعدۀ هرم سازمان فراهم می آورد.

3.     سیستم ها را راه اندازی کنیم: بسته به اینکه برنامه ما تا چه اندازه پیچیده یا ساده باشد، بهتر است از اینکه سیستم های صحیحی را بکارگرفته ایم اطمینان پیدا کنیم. برای این منظور موارد متعددی را می بایست کنترل و مورد توجه قرار دهیم از جمله  فرآیند ثبت، شناسائی و ردگیری مشتریان و اندازه گیری وفاداری آنها. افزون بر این، داشتن یک برنامه نرم افزار مناسب که بتواند متناسب با ترجیحات ما گزارش تهیه کرده و یا برخی گزینه ها را حذف ویا اضافه کند، بسیار ضروری است. برای طراحی این قبیل برنامه های نرم افزاری می بایست با نیروهای فروش، بانک ارائه دهندۀ خدمات پردازشگر کارت اعتباری ، و تیم ICT شرکت (اگر نداریم با برنامه نویس های شرکت نرم افزاری طرف قرارداد)، ساعتها مذاکره کنیم. توجه داشته باشیم که هزینه های شروع می تواند مطابق با صنعتی که در آن قرار داریم متفاوت باشد، بنابراین بهتر است کارمان را درست انجام دهیم.

4.     برنامه وفاداری را به مشتریان عرضه کنیم: پس از مونتاژ اجزاء این سناریو، اکنون زمان ترویج و راه اندازی برنامه فرارسیده است. بسته به اندازه کسب و کارمان یا پاخور و تعداد مراجعه به آن، شاید قبل از راه اندازی برنامه و اعلام آن به کلیه مشتریان، بخواهیم یک تست کوچک از بازخوردهای بازار داشته باشیم. این آزمایش به ما اجازه می دهد تا هر تغییر احتمالی مورد لزوم را اعمال و کار را با کمترین نقص ارائه کنیم. اقدام دیگر ما آن است تا جائی که می توانیم قبل از ارائه برنامه به مشتریان زمان کافی صرف جذاب کردن آن بکنیم. این کار را می توان با انواع اطلاع رسانی های درون فروشگاهی، برخط، ارسال پیام های ایمیل، SMS ، و نیز رسانه های اجتماعی به اجراء در آورد. یکی از گزینه هائی که شاید بخواهیم مورد توجه قرار دهیم می تواند اختصاص یک تیم برای مدیریت یکسری اقدامات خاص به منظور افزایش عضو گیری باشد، نظیر نوعی ثبت نام اینترنتی با محرکهائی که به ثبت نام های فوری یک واحد محصول مجانی که هزینه آن توسط یک حامی(اسپانسر) یا تولید کننده پرداخت شده است، اختصاص می دهد.

وقتی برنامه به مشتریان عرضه شد، آنها در مورد عملکرد این برنامه کنجکاوی بخرج خواهند داد. این دیگر کار ماست که قواعد و قوانین بازی را به زبان ساده یا مختصر و مفید توضیح دهیم. باید بهترین جایزه ها و پاداش های مان را رو کنیم تا مشتریان دقیقاً متوجه بشوند این برنامه چه چیز در چنته دارد و آنها چرا باید ثبت نام کنند. موفق باشید.

تلفن تماس: ٠٩١٢١٢۶٩٣٨٢

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب