محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
برای بازخورد (فیدبک) گرفتن، زمینه اش را فراهم کنیم نویسنده: محمد سالاری - سه‌شنبه ۱٩ اسفند ۱۳٩۳

برگرفته شده از مقاله ای توسط توماس ویدل ودلسبورگ و پیتر برگمان

گرفتن بازخورد صادقانه و مفید، سریع ترین روش برای بهبود و توسعۀ عملکرد در سازمان هر کسب و کار است. اما افراد معمولاً از ارائۀ تصویری کامل یا تصویری واقعی که به بخشهای نه چندان خوب کار اشاره کند، طفره می روند.


لذا بایستی صراحتاً به کارکنان نشان داد که دنبال بازخوردهای واقعی و صادقانه هستیم. مثلاً اگر به آنها بگوئیم "بجای اینکه فقط بازخوردهای خوب بدهید بهتر است بازخوردهای مفید و سودمند ارائه کنید" آنگاه افراد به احتمال زیاد پا پس نمی کشند. یا بجای اینکه در مورد اشتباهات شان آنها را مؤاخذه کنیم، بهتر است از افراد بپرسیم بنظر شما چطور می توان این کار را بهتر انجام داد؟

سعی کنیم بازخوردها، چه خوب و یا بد را مورد قضاوت قرار ندهیم و از افراد بخاطر صداقت درارائۀ بازخورد تشکر کنیم و به آنها نشان دهیم که دقت و نظرات سودمندشان برای ما بسیار ارزشمند است. بازخوردها را یادداشت کنیم و کمی تأمل در واکنش تا نشان دهیم عمیقاً در مورد آنها فکر می کنیم با این کار به افراد نیز فرصت می دهیم تا اگر بخواهند بازخورد دیگری را نیز اضافه کنند.

برای گرفتن فیدبک بهتر است فرصتهای متنوعی برای کارکنان فراهم کنیم.

به یاد داشته باشیم نیروی انسانی شایسته، سرمایۀ اصلی هر کسب و کار است

  نظرات ()
برای نوآوری، از تاکتیک مسابقه استفاده کنیم نویسنده: محمد سالاری - دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳٩۳

اقتباس از مقالۀ تشویق به نوآوری توسط آنیل راثی

راه انداختن رقابت داخلی در کسب و کار می تواند پیش ران خوبی برای روشهای نو در انجام کارها باشد. بدینترتیب می توان مهارتهای جدید را به کارکنان آموخت، بین افراد در بخش های مختلف کسب و کار ارتباط برقرار کرد، و روحیۀ عمومی نوآوری در مجموعه را افزایش داد. اگر خواستید مسابقه ای برای جمع آوری ایده  های جدید جهت انجام کاری در کسب و کارتان، ترتیب بدهید مراحل زیر را رعایت کنید:

  • مسابقه را پیرامون یک نیاز مشخص چارچوب بندی کنیم. عنوان یا پرسشی را طراحی کنید که مجموعه کاری تان از پاسخ و حل آن منتفع شده و سود ببرد. مثلاً بخش توزیع چگونه می تواند بهره وری بیشتری داشته باشد؟ یا برای کاهش استفاده ازکاغذ، کدام کارها را به چه روش جدیدی انجام دهیم؟ و...

  • یک فرآیند گام به گام را برای همکاری تعریف کنیم. به جای اینکه از کارکنان یک طرح پنجاه صفحه ای مطالبه کنیم، بهتر است یک فهرست معمولی از ایده های جدید برای انجام کارها را تهیه کنیم تا پس از چارچوب بندی ایده های پراکنده، کار را به یک تیم کارشناس از افراد گروه بسپاریم.

  • منابع ضروری را تأمین کنیم. دسترسی به داده ها یا اطلاعات و امکانات ضروری جهت کنکاش در مورد ایده های افراد را در اختیارشان قرار دهیم. از کلاس، کارگاه، و راهنمائی های آموزشی جهت طراحی مسابقه مورد نظر، استفاده کنیم.

هدایت تیم کاری یکی از ابتدائی ترین وظائف مدیریتی است

تلفن تماس : 09121269382

  نظرات ()
اجازه ندهیم تفکر غالب در گروه، نگاه منتقدانه را تحت تأثیر قرار دهد نویسنده: محمد سالاری - شنبه ٢ اسفند ۱۳٩۳

منبع : HBR مورخ فوریه 2015

افراد غالباً هنگامی که در یک گروه هستند دچار خود سانسوری می شوند. این بدانعلت است که نمی خواهند بخاطر تفاوت دیدگاه شان با گروه و جمع مورد مؤاخذه قرار گیرند.

رهبران نیز گاهی با زودتر اعلام کردن دیدگاه شان، به این خود سانسوری دامن می زنند.(افراد معمولاً نمی خواهند با تفکر مدیران و رئوسای شان زاویه بگیرند). بنابراین لزوماً بایستی شرایط را طوری تنظیم کرد که گروه نیازمند شنیدن نظرات و دیدگاههای متفاوت و حتی مخالف باشد. رهبران بایستی در ابتدای هر مقوله از موضعگیری مشخص پرهیز کنند و فضا را برای مذاکره و تفحص باز نگاهدارند. آنها بایستی تفکر نقادانه را تشویق کنند و در هنگام مواجهه با مسائل جدید بر مشارکت عمومی و ساکت نبودن افراد و اعضاء گروه تأکید کنند.

با اینحال اگر هنوز مشارکت عمومی ناچیز است بایستی در خصوص ایجاد انگیزه ها در راستای اعطای پاداش به توفیفات گروه و نه فرد، تلاش کنیم. افراد وقتی بدانند در تصمیم گیری خوب گروه، چیزی هم نصیب آنها می شود، مشارکت بیشتری از خود نشان می دهند.

فراموش نکنیم انتقاد صحیح همیشه با پیشنهاد همراه است

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب