محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
سه نکته برای انگیزش کارکنان نویسنده: محمد سالاری - شنبه ۳٠ آذر ۱۳٩٢

برگرفته شده از مقالۀ (سه نکته ای که بر انگیزش کارکنان تأثیر گذار است) توسط رزا بت مسکانتر

رهبران با ذکاوت می توانند شرایط و جوّ خسته کننده را به شرایطی مهیج و پر جنب و جوش تبدیل کنند. این کار با تحریک کارکنان برای تقویت تصورات و ذهنیت شان امکان پذیر است. برای این منظور می توان از سه نکتۀ ملکه کردن مهارتها، عضویت، و معنا و مفهوم دار کردن فعالیتها بهره جست البته پاداش و پول نکتۀ چهارمی است که از این سه نکته فاصلۀ قابل توجهی دارد:

  • ملکه کردن مهارتها. به افراد کمک کنید تا در انجام کارهایشان خبره شوند. حتی در شرایطی که کارها کاملاً روتین و تکراری است هم می توان از آنها خواست تا با حل مسائل نه چندان روتین و تکراری، کارها را سریعتر، دقیقتر، و بهتر انجام دهند.
  • عضویت. گروه را با تشویق انگیزه های فردی و تشویق افراد برای پیشنهاد و بکاربستن ابتکارات فردی، هرچه بیشتر منسجم و فعال نگاه دارید. فرصتهائی را فراهم آورید تا افراد در گوشه و کنار سازمان با هم آشنا شده و بیشتر به فعالیت یکدیگر پی ببرند.
  • معنی دار کردن کارها. اینکه بفهمیم خرده فعالیت ما چه تأثیری بر روند کلی کار می گذارد و تا چه اندازه این خرده فعالیتها اهمیت دارد، کاری است که می تواند حتی یکنواخت ترین و ساده ترین کارها را هیجان انگیز کند. بیانیۀ مأموریت و تعریف اینکه کالا و خدمات و فعالیت کاری ما چگونه می تواند بر بهبود اوضاع در منطقه، شهر، استان، کشور، و جهان تأثیر بگذارد، می تواند بر اولویتها، فعالیت و تصمیم گیری کارکنان اثرگذار باشد.

شاد و پرتوان باشید

09121269382

  نظرات ()
آنگاه که مشتریان می توانند کسب و کار شما را بهبود بخشند نویسنده: محمد سالاری - شنبه ۳٠ آذر ۱۳٩٢

منبع : HBR

مشتریان عاشق ساده سازی هستند، اما اینکه چگونه می توان اوضاع را بهبود بخشید، برای بیشتر شرکتها یک معضل است. تحقیقات نشان داده است که مهمترین عامل در وفاداری و چسبندگی مشتری به شرکت، همان "سهولت تصمیم گیری" است. این بدانمعنی است که در بین غوغا و جارو جنجال تبلیغاتی بتوان براحتی اطلاعات مفید و معتبر را دریافت کرد. کاری کنید که مشتریان به سادگی از کالا و خدمات شما سر در بیاورند و براحتی بتوانند با شما تعامل داشته باشند. در اینجا دو نکته هست که رسیدن به این هدف را تسهیل می کند:

  • با روش و سبک زندگی مشتریان تان آشنا شوید و آن را درک کنید. اولویت آنها هنگام صبح چیست؟ پر چالش ترین زمان آنها طی روز چه ساعاتی است؟ در طی روز کدام نیازهایشان بر آورده نمی شود؟
  • به منتقدین خوب گوش دهید. از کسانی که کالا و خدمات شما را نمی خرند سئوال کنید. بخصوص کسانی که از محصولات شما بدشان می آید را مورد پرسش قرار دهید؟ و از همه بهتر اینکه بتوانید این گروه را در جلسات بررسی بهبود تصور دیگران از کسب و کارتان شرکت دهید.

موفق باشید

09121269382

  نظرات ()
ماندلای درون خویش را جستجو کنیم نویسنده: محمد سالاری - پنجشنبه ٢۱ آذر ۱۳٩٢

توسط : رزابت ماسکانتر استاد دانشکدۀ کسب و کار هاروارد، نویسندۀ مقالۀ "چگونه شرکتهای بزرگ متفاوت می اندیشند" برندۀ جایزۀ بهترین مقالۀ شرکت مشاورۀ مکنزی در سال 2011

برای ماندلا فقط سوگواری نکنیم، بلکه بیاموزیم چگونه می توان ماندلا شد. ماندلا یک برند شخصی قدرتمند است که اقدامات صاحب این برند می تواند سیلابس آموزشی یک دورۀ دانشگاهی تحت عنوان چگونه زندگی کنیم باشد.

او یک رهبر تمام عیار بود. او به عنوان اولین رئیس جمهوری که پس از دوران نژادپرستی آفریقای جنوبی به شیوه ای دموکراتیک به این مقام نائل آمد توانست آلوده به علائم مهلک "بیماری به قدرت رسیدن" نشود ...


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
چگونه جلسه ای را که از دستور خارج شده به موضوع اصلی بازگردانیم نویسنده: محمد سالاری - سه‌شنبه ۱٢ آذر ۱۳٩٢

برگرفته شده از مقالۀ راجر شوارز  با عنوان :

رفتار با افرادی که جلسات را از مسیر خارج می کنند

زمانیکه کسی جلسه را به بیراهه می برد، ساده ترین کار این فرض است که وی مشکل جلسه بوده و برای حل آن بایستی او را محدود کنیم. اما این تصور بخودی خود نیز ممکن است بر دور شدن جلسه از موضوع اصلی شدت بخشد. لذا برای ادارۀ روان و راحت جلسه بهتر است این تکنیک ها را بکار گیریم :

  • جلسه را با اهداف معین برگزار کنیم. قبل از برگزاری جلسه اهداف آن را در بازۀ زمانی مناسب به حاضرین و عوامل پشتیبانی (برای مکان، تجهیزات کمک آموزشی، پذیرائی و ...) اطلاع رسانی کنیم .
  • اهداف جلسه را یادآوری کنیم. اگر اعضای جلسه در مورد موضوع و هدف جلسه توافقی نداشته و یا آن را به
    صراحت ندانند، تعبیر و تفسیر آنها از برگزاری و نتایج جلسه می تواند متفاوت باشد.
    جلسه را با بیانی نظیر" منظور از برگزاری این جلسه رسیدن به  .... است، با من موافقید؟ ".
  •  هر موضوع قبل از ورود به موضوع جدید جمعبندی شود. پس از پایان بررسی یک موضوع رو به حضار کرده و ضمن جمعبندی موضوع از آنها بخواهید اگر مطلبی جا مانده اعلام کنند.
  • ارتباط مباحث با هدف جلسه را تبیین کنیم. اگر ضمن توافق بر مباحث و موضوعات جلسه هنوز بنظر می رسد کسی موضوعاتی خارج از دستور طرح می کند، از وی بخواهید ارتباط آنچه که طرح کرده با دستور جلسه را تبیین کند. در اینصورت از گروه بخواهید ( با توجه به زمان و پتانسیل های موجود در جلسه) تصمیم بگیرند آیا در مورد موضوع صحبت شود و یا اینکه در جلسۀ بعدی مورد بررسی قرار بگیرد؟
  • تلفن تماس : 09121269382
  نظرات ()
درک عوامل پیشبرندۀ جلسات نویسنده: محمد سالاری - سه‌شنبه ۱٢ آذر ۱۳٩٢

برگفته شده از  : آن روی پنهان جلسات توسط  رون  اشکناس

جلسات تا آن اندازه ای که انتظار داریم به شیوه ای منطقی و مطابق با مکانیزمهای کسب و کار پیش نمی روند. درست مانند هر تعامل دیگر انسانی، جلسات نیز از عوامل محرک غیر عقلی (یعنی هیجانی) برخوردارند. به محرکهای ناپیدا و شخصی نگاهی بیندازیم:

-       برای عده ای از افراد حضور در جلسات و عضو این جلسات بودن یک حالت سمبلیک و موقعیت اجتماعی فراهم می کند. بنابراین آنها ممکن است حتی زمانی که چیزی برای گفتن و کمک کردن به پیشبرد اهداف جلسه ندارند نیز باز هم در آن شرکت کنند.

-       عده ای دیگر جلسات را محل تعامل عمومی بین اعضاء گروه و یا فرصتی برای تعیین و تحکیم جایگاه سیاسی خود در گروه تعبیر می کنند. در این شرایط اصلاً مهم نیست دستور جلسه چیست زیرا این افراد صرفاً با دیدگاه خود و طرح مسائلی که از قبل آماده دارند در جلسه حاضر می شوند و غالباً جلسه را به موضوعاتی خارج از دستور جلسه منحرف می کنند. (نمونۀ این گرایش در مصاحبه ها با واکنشهای کلامی نظیر اینکه: اجازه دهید قبل از پاسخ به شما به این موضوع اشاره کنم که...... بسیار رایج و قابل مشاهده است).

-       برخی دیگر از افراد که در جلسات شرکت می کنند آن را بسیار مهم تلقی کرده در حالیکه عده ای دیگر ممکن است آن را تا این اندازه مهم ندانند.

-       افرادی ممکن است در خصوص اینکه هدایت جلسه را کسی برعهده بگیرد حساسیت نداشته باشند در حالیکه برخی در این خصوص حساس بوده و نقش تخریب کنندۀ رئیس جلسه را برعهده می گیرند و یا حالتی ترکیبی از انفعال و تخریب را انتخاب می کنند.

بدیهی است که این دیدگاههای ناخودآگاه می توانند اثرات منفی بر نتایج جلسه بگذارند. لذا اگرچه احتراز از این دیدگاهها به سختی امکان پذیر است اما فهم و درک آنها می تواند در مدیریت جلسات مؤثر باشد.

امید آنکه قبل از رسیدن به قضاوت ناخودآگاه و هیجانی در مورد افراد و موضوعات، بتوانیم بسرعت و بموقع از میلۀ توازن عقلانیت بهره ببریم.

  نظرات ()
مدل RATER برای ارزیابی خدمات یک کسب و کار نویسنده: محمد سالاری - دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳٩٢

منبع: Mindtools

چگونه خدماتی را که به مشتریان ارائه می دهید، ارزیابی می کنید؟ پاسخ این است که باید جلسات کانون تشکیل بدهیم و یا اینکه یک تحقیق رضایت سنجی مشتریان را به اجراء در آوریم. یا اینکه می توان به رایجترین موارد شکایت مشتریان متمرکز شده و به زمانی فکر کنیم که باید صرف پاسخگوئی به آنها کنیم.

با اینکه تمام این روشها می تواند در مورد طرز تفکر مشتریان راجع به خدماتی که عرضه می کنیم اثرگذار باشد اما نباید فراموش کنیم که در همین حال ممکن است دچار غفلت از شاخصهای اصلی و مهم ارزیابی مشتریان از کسب و کارمان شویم. اینجاست که مدل RATER  به کمکمان می آید و .....


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
2 نکته برای شناخت نقاط کور تصمیم گیری نویسنده: محمد سالاری - جمعه ۸ آذر ۱۳٩٢

 منبع: هاروارد بیزنس ری ویو

همگی ما هنگام تصمیم گیری هایمان با نقاطی کور مواجه می شویم که به آن سوگیری شناختی نیز می گویند. اما چگونه می توانیم بر این نقطه ضعف که تعریفی از آن نداریم ، غلبه کنیم؟ اجازه دهید کار را از آنجا شروع کنیم که  خودآگاهی کامل، هستۀ مرکزی توانمندی یک رهبری شایسته است لذا باید گامهائی را در راستای حذف غفلتهای خود طراحی کنیم.

  • سوگیری تأئیدی اشاره به گرایشی می کند که هنگام دریافت اطلاعات جدید سعی می کنیم تا آن را با دانسته های قبلی خود از آن موضوع یا مسئله، تطبیق دهیم. امکان ندارد چنین سوگیری را با فرضیه های خودمان به چالش بکشیم.
  • سوگیری مقایسه ای به گرایشی اشاره دارد که به ما یادآوری میکند تصمیم گیری مشابه قبلی خیلی هم سخت و پیچیده نبود لذا بدینوسیله توان ما برای تحلیل دقیق شرایط را تحت تأثیر قرار می دهد. برای احتراز از این سوگیری حد اقل می توان یک حافظۀ مکتوب از طریق ثبت یادداشتهای جلسات ایجاد کرد زیرا بدینوسیله کمتر ممکن است در مرور اتفاقات گذشته دچار ساده انگاری شد.

مواظب عینک های نامرئی که بر چشم داریم باشیم

 

  نظرات ()
ازمتقاضی کار قبل از مصاحبه ، آزمون بگیریم نویسنده: محمد سالاری - جمعه ۸ آذر ۱۳٩٢

منبع : HBR چهاردهم نوامبر 2013

در بیشتر سازمانها و شرکتها ، سیستم جذب و استخدام مبتنی بر بررسی رزومه ها، اجرای مصاحبه با دارندگان رزومه های قابل قبول، و سپس استفاده از آزمونهای مهارتی و یا بررسی تناسب شخصیتی متقاضی با شغل می باشد تا مناسبترین فرد گزینش و انتخاب شود. اما تحقیقات نشان می دهد که استفاده از آزمونهای کوچک وب محور و یا حتی حضوری به عنوان اولین گام در مراحل جذب و استخدام موجب می گردد تا بهترین غربال انجام پذیرد و منابعی که صرف مراحل جذب نیرو می شود به کمترین اندازۀ ممکن برسد.

این آزمون ها عملکرد نیرو ( بخصوص در بخش خدمات) را بهتر از مصاحبه ها ارزیابی می کند. به عنوان مثال شرکتی که نگران غیبت نیروهایش بود طی این روش دریافت کارکنانی که در 30% پائین این رده بندی قرار می گیرند دو برابر کارکنانی که در 30% بالای آن  قرار دارند، غیبت می کنند. یا یک شرکت ارائۀ محصولات و خدمات امنیتی که می خواست در مورد مصدومیت های حین کار تحلیل کند، به این روش متوجه شد کارکنانی که در 30% پائین این رده بندی قرار می گیرند به نسبت کارکنانی که در 30% بالای آن قرار می گیرند، 5 برابر بیشتر دچار مصدومیت حین کار می شوند. در موردی دیگر ، سازمانی طی مراحل جذب و استخدام نیروی انسانی، تلاش کرد تا 25%  پائین یک فهرست از متقاضیان کار را فیلتر کند، لذا توانست افراد مناسبی برای مصاحبه غربال کرده و بدینترتیب در زمان اختصاص داده شده برای مصاحبه های استخدام بیشترین بهره وری را داشته باشد.

تلفن تماس : 09121269382

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب