محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
روش صحیح طرح شکایت و نارضایتی در محیط کار نویسنده: محمد سالاری - شنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩٢

منبع: نکته های مدیریتی هاروارد بیزنس 10 مه 2013

هر سازمان و شرکتی که خواستار پیشرفت است بایستی فضائی ایجاد کند تا کارکنان بتوانند شیوۀ انجام کارها را مورد تردید و پرسش قرار دهند و نیز در مورد آنچه موجب ناراحتی شان می شود، ابراز شکایت و نارضایتی بکنند. البته هیچکس علاقه ندارد شنوندۀ ابراز ناراحتی های بی پایه و اساس باشد. اگر حرفی برای گفتن هست بایستی آن را به دقت بیان کرد تا به نتیجه رسید. در اینجا به سه ویژگی برای بیان گله و شکایات در محیط کار اشاره می شود:

  • مخاطب خود را بدرستی انتخاب کنید. ممکن است کسی که شنوندۀ گله و شکایات شما است نتواند به شما کمک کند. بهتر است موضوع را با کسانی در میان بگذارید که واقعاً بتوانند برای حل مسئله کاری بکنند.
  • یک راه حل ارائه کنید. به جای اینکه فقط غرولند کنید و مسائل را مطرح کنید، بیائید تلاش کنید و برای حل مسئله نیز راه حل ارائه دهید. در اینصورت جایگاه شما در منظر دیگران از یک ناراضی که فقط غر می زند، متفاوت و متمایز می شود. در چنین شرایطی می توانید تلاش و انرژی دیگران را به سوی حل مسئله جهت بدهید.
  • یک درخواست صریح و عقلانی مطرح کنید. ممکن است ما در مورد آنچه که ناراحتمان می کند واکنش هیجانی داشته باشیم. اما همکاران ما بیشتر آمادۀ شنیدن گفتاری عقلانی و منطقی با شواهد و نمونه های معین هستند تا  ایده و نظر مان را مورد تأئید قرار داده و از آن حمایت کنند.

تلفن تماس: 09121269382

  نظرات ()
توانائی های خود را برای پیش بینی بحران افزایش دهیم نویسنده: محمد سالاری - پنجشنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٢

برگرفته شده از کتاب: مهارتهای بنیادی در رهبری استراتژیک توسط پاول جی. اچ. شومیکر، استیو کراپ، و سامانتا هاولند

بیشتر رهبران حتی آنهائی که از مهارتهای بالائی برخوردار هستند، دارای توانمندی کافی جهت تشخیص تهدیدهای کسب و کار خود نیستند. اما برای موفقیت لازم است بتوانیم از سمپتوم ها وعلائم کوچک درون و بیرون سازمان به بیماری در حال پیشرفت آن و یا بیماری در حال شیوع در کل صنعت پی ببریم.

برای اینکه چنین مهارت مهمی را ملکۀ شیوۀ رهبری خود در کسب و کار کنیم بایستی با مشتریان، تأمین کنندگان، و دیگر شرکاء تجاری در خصوص مشکلات و چالش های شان گفتگو کنیم و آنها را بشناسیم. تحقیقات بازار و شبیه سازی به ما کمک می کنند تا دیدگاههای رقبا را برای واکنش های احتمالی شان به ابتکارات و محصولات جدید، درک کنیم و طرح های بالقوه نابود کننده را پیش بینی کنیم. به رقبائی که سرعت رشد سرسام آوری دارند توجه کنیم و هر اقدام آنها که موجب تعجب مان می شود را بدقت مورد بررسی قرار دهیم. فهرستی از مشتریانی که بتازگی از دست داده ایم فراهم آوریم و علت آن را جستجو کنیم. در کنفرانسها و مراسمی که در دیگر صنعت ها و صنف ها برگزار می شود شرکت کنیم. همه اینها ما را در معرض اطلاعاتی قرار می دهند که برای درک و حس فرصتها و یا بحرانهای احتمالی نیاز داریم.

تلفن تماس: 09121269382

  نظرات ()
به حرف مشتریان گوش نکنید (رفتار آنها را ارزیابی کنید) نویسنده: محمد سالاری - سه‌شنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳٩٢

برگرفته شده از کتاب "دیگر به حرف مشتریان گوش نکنید" توسط استیو مارتین

تمامی کسب و کارها به دنبال یافتن عواملی هستند که بر مشتریان تأثیر می گذارد. بنابراین آنها درپی پرسش از مشتریان و یافتن پاسخ های آنان و دسته بندی این پاسخ ها و نهایتاً تغییر فرآیندهای سازمانی خود منطبق با این پاسخ ها می باشند. اما در اینجا یک اشکال بنیادین وجود دارد و آن اینکه در بیشتر مواقع این پاسخ ها هیچ ارتباطی با عملکرد و رفتار مشتریان ندارد و تنها واکنش طبیعی آنها (با انگیزه های گوناگون به پرسش و شرایطی که این پرسش مطرح می شود) است.حتی در اکثر مواقع آنها پاسخ صحیح را نیز نمی دانند اما مطالبی را بیان می کنند. این به آن علت نیست که نمی خواهند پاسخ شما را بدهند بلکه به این دلیل است که واقعاً از رفتار خود در شرایط گوناگون تحلیل درست و قابل بیانی ندارند.

پرسیدن اینکه چه چیز ممکن است در آینده موجب شود تا دوباره از ما خرید کنید می تواند مانند این سئوال باشد که به من بگوئید "زمانیکه راجع به آنچه به شما گفتم فکر نمی کنید، چکار خواهید کرد". به جای شنیدن حرفهای مشتری بهتر است رفتار وی را ارزیابی کنیم. چند مورد مطالعه و تحقیق میدانی راه بیندازید و این رفتارها را بدرستی نظارت و ارزیابی کنید. در بیشتر موارد این نوع بررسی ها بسیار ارزان تر از تحقیقات قراردادی بازاریابی تمام می شود و نتایج بسیار روشنگرانه و خالی از ابهام خواهد بود.

تلفن تماس: 09121269382

  نظرات ()
برای مصاحبۀ استخدام تان خاطره آماده کنید نویسنده: محمد سالاری - جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩٢

اقتباس از : هاروارد بیزنس ری ویو  مورخ 30 آوریل 2013

هیچگاه بدون آماده کردن یک یا دو داستان و خاطرۀ خوب، (البته حقیقی و نه غیر واقعی) در یک مصاحبه حاضر نشوید. این خاطره ها بایستی نهایتاً با یک نتیجه گیری اخلاقی، بیانگر مهارتها و توانمندی هائی از شما باشد که متناسب با سمت مورد درخواست تان است. کاری کنید که این نقل قول ها دو هدف را تأمین کنند: اول اینکه شما می توانید بدرستی و به بهترین وجه نیازی که شرکت بخاطر آن اقدام به استخدام کرده است را برطرف کنید و دوم آنکه شما ویژگی های یک نیروی قابل اعتماد، وفادار، سخت کوش  و یا هر ویژگی شخصیتی دیگری که برای احراز آن سمت مورد نیاز است را دارا می باشید.

در مورد ناتوانی خودتان نیز بایستی خاطره و نقل قولی را آماده داشته باشید. مواظب باشید مصاحبه جای کلک زدن نیست. نمی توانید در تمام مدت مصاحبه راجع به موفقیت های تان حرف بزنید. مصاحبه کنندگان دراغلب موارد می خواهند در مورد نقطه ضعف و یا برخی شکستهای مان نیز گفتگو کنیم و در این لحظه بایستی بتوانیم در مورد شکستهای مان و اینکه از آن شکستها چه درسی را آموخته و تجربه ای را کسب کرده ایم نیز حرفی داشته باشیم. با این روش در نظر مصاحبه کننده نه تنها کوچک نمی شویم بلکه به احتمال قوی می توان حتی با بیان برخی شکستها تلویحاً به نقطه قوت خود یعنی توان تجربه آموختن و یادگیری از شکست نیز اشاره کنیم.

به هر حال بهتر است برای حضور در این گونه مصاحبه های مهم، از قبل برنامه ریزی کرده ،آماده باشیم و حضوری فعال و نه منفعل ارائه دهیم. موفق باشید

تلفن تماس: 09121269382

  نظرات ()
سه ویژگی یک ارتباط درست نویسنده: محمد سالاری - جمعه ٦ اردیبهشت ۱۳٩٢

منبع: HBR  بیست و ششم آوریل 2013

در هر کاری بایستی بتوان آراء و ایده ها را به روشنی و به شیوه ای اثربخش بیان و اظهار کرد زیرا در غیر اینصورت هر چقدر هم که آن ایده ها و آراء درست و صحیح باشند اما مخاطب از درک آن بخاطر یک ارتباط نا صحیح، عاجز خواهد ماند. سه ویژگی را بایستی برای ارسال درست یک پیام بکار گرفت:

  • اعتبار -  با نشان دادن نکته های فنی در حوزه هائی خاص بایستی توانمندی و صلاحیت خود را به اثبات برسانید تا بتوانید افراد را متقاعد کنید که شما در مورد آنچه که گفتگو می کنید صاحب صلاحیت هستید. اگر نتوانید این کار را انجام دهید آنگاه به اجبار بایستی بین مباحثی که مطرح می کنید نوعی یکپارچگی را به نمایش بگذارید تا مخاطب قانع شود به او دروغ نمی گوئید.
  • ارتباط هیجانی – افراد باید باور کنند که آنچه به آنها می گوئید برایشان مهم است و به درد آنها می خورد. پیام تان را با آنچه که برای آنها مهم است گره بزنید.
  • منطق -  اگر افراد متوجۀ ایدۀ اصلی یا شیوۀ نتیجه گیری شما از مباحثی که مطرح می کنید نشوند، تمام اعتبار و همدلی و همراهی دنیا هم که فراهم آورید، هیچ به کارتان نخواهد آمد. با استفاده از اطلاعات و تحلیلها، به طرح مبحثی روشن که افراد بتوانند آن را دنبال کنند بپردازید. ابهام و در لفافه سخن گفتن ناقض یک ارتباط درست است.

برای انجام کارها اگر نتوانیم با یکدیگر به درستی ارتباط برقرار کنیم، آنگاه مجبور خواهیم بود که چند برابر انرژی هزینه کنیم

تلفن تماس: 09121269382

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب