محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
طراحی دوره های آموزشی منطبق سازی شده با افراد شرکت خودمان نویسنده: محمد سالاری - سه‌شنبه ٢۸ شهریور ۱۳٩۱

در دنیای پرسرعت کنونی، بسیاری از ما بایستی تیم و گروهی که با آن کار می کنیم را آموزش بدهیم. بنابراین فکر می کنید برای آموزش افرادتان چه باید کرد؟

مدل آموزشی ADDIE ، یکی از مدل هائی است که گامهای نیازسنجی، طراحی و اجرای یک برنامۀ اثربخش آموزشی را برایمان روشن می کند. البته باید نیازهای رشد و توسعۀ افرادمان را درک کنیم و در مورد سبکهای گوناگون یادگیری بیاموزیم تا آنگاه ترجیحات افراد را برای یادگیری مهندسی کنیم.

مدل ADDIE

تصور کنید از ما خواسته اند تا یک برنامۀ آموزشی برای افراد تازه به استخدام درآمدۀ شرکت، طراحی کنیم. این موضوع کارهای زیادی را شامل می شود، و اطلاعات فراوانی مورد نیاز خواهد بود. اما به هر حال برای اینکه فعالیتها را سرو سامان دهیم لازم است به این پرسشها پاسخ بدهیم:


  • بر چه موضوعاتی باید متمرکز شویم؟

  • چگونه می توان مطمئن بود که مواد و شیوۀ آموزش جذاب و جالب توجه مخاطبان خواهد بود؟

  • با وجود تمامی کارهائی که برای طراحی دورۀ آموزشی انجام خواهد شد، از کجا معلوم که برخی گامهای مهم از قلم نیفتند؟

در این مقاله به شیوۀ کاربرد مدل ADDIE برای طراحی یک تجربۀ یادگیری اثربخش برای تیم تان، می پردازیم.

در مورد مدل:

 این مدل ابتدا توسط دانشگاه دولتی فلوریدا به منظور فرموله کردن برنامه توسعۀ سیستم های ساختارمند (ISD) برای آموزشهای نظامی، ابداع و بکارگرفته شد و هدف از آن ارتقاء مهارت افراد در حدی بود که بتوانند کارهای خاصی را بخوبی انجام دهند. اما طراحان دوره های آموزشی چندین دهه است که مدل ADDIE را برای طراحی جلسات آموزشی ، سرلوحۀ کار خود قرار می دهند. ADDIE از سر واژه های زیر تشکیل شده است:


  1. Analysis = تحلیل

  2. Design =  طراحی

  3. Development = توسعه و ایجاد

  4. Implementation = اجراء

  5. Evaluation = ارزیابی

علاقمندان می توانند اطلاعات خوبی را با جستجو در اینترنت طی کلید واژه The ADDIE Model  بدست آورند.

  نظرات ()
بازاریاب ها ..... بیاموزیم نویسنده: محمد سالاری - جمعه ٢٤ شهریور ۱۳٩۱

بیل گیتس

 قبل از آنکه میکروسافت را راه اندازی کند، دانشجوی اخراجی هاروارد  بود. سپس به عنوان یکی از سهامداران یک شرکت شکست خورده موسوم به Traf-O-Data هم نتوانست توفیقی کسب کند. بیل با پیروی از ذوقی که از درون او را به سمت برنامه ریزی کامپیوتری فرا می خواند، پس از سالها تلاش و تجربه (زمین خوردن و دوباره سرپا ایستادن) توانست بزرگترین شرکت نرم افزار در دنیا را در سال 1986 پایه گذاری کند. یکسال بعد توانست ارزش سهام این شرکت را افزایش دهد آنگاه گیتس 31 ساله  به بزرگترین بیلیونر خودساخته در جهان مبدل شد. اما این پایان راه نبود و تلاش همچنان و حتی بیش از پیش ادامه دارد.....

توماس آلوا ادیسون

منبع : سایت ادیسون 

 وی هیچ سپاهی را به جنگ نفرستاد، وی هیچ سرزمینی را فتح نکرد، و هیچ مردمی را در بند نکشید... با اینحال به آنچنان محبوبیتی رسید که هیچ فاتحی هرگز تصور آن را هم نکرده است. نام وی برای جهانیان فارغ از هر نژاد، رنگ، گرایش سیاسی، و مذهبی همچنان ریشه در جذبه های انسانی دارد. بیائید به انسانها بیندیشیم.

  نظرات ()
شاخص های یادگیری فِلدر و سیلورمن نویسنده: محمد سالاری - شنبه ۱۸ شهریور ۱۳٩۱

منبع : Mindtools

یکی از رایجترین مدل ها مورد استفاده در مورد سبک های یادگیری که توسط ریچارد فِلدر و  لیندا سیلورمَن در اواخر دهۀ 1980 ابداع گردید،
شاخص سبکهای یادگیری (Index of Learning Styles) می باشد.

مطابق با این مدل (که فِلدر آن را در سال 2002 مورد بازبینی قرارداد)، سبکهای یادگیری دارای چهار منظر هستند. هر یک از اینها را می توان به صورت طیف هائی که در در دوسر آنها ویژگی های متمایز افراد یادگیرنده مطرح شده است، در نظر گرفت :


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
مهارتهای مورد نیاز یک مدیر نویسنده: محمد سالاری - شنبه ۱۱ شهریور ۱۳٩۱

منبع : sunrisepage

سه مهارت اصلی برای یک مدیر می توان متصور بود:

1- مهارتهای فنی

یک مدیر بایستی در انجام برخی فعالیتهای معین کسب و کاری که برعهده دارد، حرفه ای و استادکار باشد. این موضوع بنوبۀ خود موجب اعتبار و جایگاه خاصی برای وی می شود تا افراد متقاعد شوند وی بطور منطقی دارای صلاحیت است.

2- مهارتهای انسانی

یک مدیر باید بداند با افراد چگونه همکاری  و ارتباط برقرار کند.

3- مهارتهای مفهومی و نظری

یک مدیر  بایستی سازمان را یک بدنۀ به هم پیوسته بداند. به عبارت دیگر، بایستی دانش مرتبط با سازمان و آنچه سازمان به اجراء در می آورد و چگونگی تعامل آن با دیگر سازمانها را بداند و بدان اشراف داشته باشد.

مهمترین مهارتهای یک مدیر

ما در اینجا به فهرست دقیقتری از مهارتهای مورد نیاز یک مدیر اشاره کرده ایم که از مهمترین مهارتها بشرح زیر شروع می شود:


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
مدل سه عنصری تعهد و وفاداری سازمانی نویسنده: محمد سالاری - جمعه ۳ شهریور ۱۳٩۱

قابل توجه سازمانها، شرکتها ، و حتی باشگاههای ورزشی که قادر به حفظ ستاره های شان نیستند

اقتباس از منبع:Human Resource Management Review

آیا هرگز به اینموضوع اندیشیده اید که چرا افراد بطور حسی و هیجانی به سازمان شما متعهد و وفادار می شوند؟

برخی از افراد به شغل خود و کاری که انجام می دهند وفادار هستند، برخی بخاطر تطابق اهداف شخصی شان با اهداف سازمان به آن دل می بندند و به سازمان شان وفادار می شوند. عده ای هم در سازمان باقی می مانند بخاطر چیزهائی که در صورت ترک سازمان ممکن است از دست بدهند. با اینحال هنوز عده ای دیگر هستند که ممکن است در سازمان بمانند زیرا به سازمان و یا مدیر خود  نوعی دین، ویا اجبار(اعم از تعهد اخلاقی و ...) را احساس می کنند......


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
مدل هافستید برای شناسائی فرهنگها نویسنده: محمد سالاری - جمعه ۳ شهریور ۱۳٩۱

همه می دانیم که در عصر جهانی شدن زندگی می کنیم. فناوری دنیا را کوچکتر و آدمها و فرهنگها را به یکدیگر نزدیک تر کرده است. این یعنی افراد دارای فرهنگ های مختلف برای انجام کارهای شان یکدیگر را پیدا کرده و با هم ارتباط بیشتر و بیشتری برقرار می کنند.

این موضوع همانطور که هیجان انگیز و نیز جالب است، به همان اندازه هم مخرّب و تردید برانگیز است. چگونه با فردی از فرهنگ دیگر ارتباط برقرار کنیم؟ برای درست شروع کردن یک گفتگو، چه بگوئیم یا چه نگوئیم؟ آیا برخی تابوهای فرهنگی وجود دارد که ما بایستی از آن آگاه باشیم؟ .......


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب