محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
ده توصیه به مشاغل کوچک تازه تاسیس نویسنده: محمد سالاری - سه‌شنبه ۳٠ امرداد ۱۳۸٦

ده توصیه به مشاغل کوچک تازه تاسیس

 

پیشنهاداتی برای شروع و راه اندازی روان یک کسب و کار و سرپا و سود آور نگاهداشتن آن برای یک دوره بلند مدت

 

1.      تا آنجا که می توانید قبل از شروع بنیه مالی خود را تقویت نمائید.

اکثر اوقات مردم بدون آنکه پس اندازی داشته باشند اقدام به راه اندازی کسب وکار می نمایند و سرمایه کار را با گرفتن وام از دوستان و یا بانکها تامین می نمایند. بدینترتیب آنان می پذیرند که اقساط وام اخذ شده و کارمزد !؟ مربوطه را درست پس از دریافت آن پرداخت نمایند. آنچه که این دسته از صاحبان مشاغل متوجه آن نیستند این واقعیت است که مرحله سودآوری ماه ها و شاید سالها بطول می انجامد. ضمنا اگر وام دهنده عاقلی متوجه ناسود آوری یک کسب و کار شود از اعطاء آن وام امتناع می نماید.

بهتر است بنیه مالی در حد ممکن و برای هزینه های سال جاری و یا حتی دو سال توان پاسخگوئی داشته باشد.البته جای تعجب خواهد بود که برای یک تا دوسال کسب و کاری به سود دهی نرسد. با اینحال اگر کسب وکارتان به سود آوری هم برسد و مشتریان شما به موقع صورتحسابها را پرداخت کنند ( که معمولا" اینگونه نیست )، بایستی بیشتر این پولها را  برای مسائلی نظیر محل کار، تجهیزات ، ترویج محصول ویا خدمات ، و بیمه یا... دوباره به کار بزنید.

2.      از صفر شروع کنید.

تا آنجا که می توانید در هزینه ها دقیق باشید.زمانی نیروی انسانی استخدام کنید که برایش باندازه کافی کار داشته باشید ( حتی می توانید برخی کارها را به پیمانکار بسپارید).افرادی که کار را با کم شروع می کنند این امکان را برای خود فراهم می آورند که تجربیات گرانبها را به هزینه هائی کم حاصل نمایند و در صورت ضربه خوردن بتوانند هرچه سریعتر کمر راست کنند.

3.      از قالبی که در آن فعالیت می نمائید پشتیبانی و حمایت کنید.

وقتی کسب وکار خودتان را راه اندازی می کنید معمولا خودتان مسئول کلیه موفقیتها و شکستهائی هستید که در آن فعالیت برایتان حاصل می گردد.بهتر است برای پیش بینی در شرایط بحرانی از مناسبترین سازو کارها متناسب با فعالیتتان استفاده نمائید. هر فعالیت تجاری نیازمند سرمایه و اعتبار نیروی انسانی متخصص و سازو کاری است که نشاندهنده شکل و قالب فعالیتهای شما می باشد اعم از زمین ،ساختمان و تجهیزات ویا وب سایت و ... فراموش نکنید مردم از طریق این عامل سوم با شما ارتباط برقرار می کنند لذا در مورد آن بیشتر فکر کنید. زمانی که جای خود را در اذهان باز کردید در حفظ بنیانهای این موضع کوشا باشید حتی تغییر شماره تلفن و نشان تجاری شما می تواند در اذهان مشتریان و مردم تاثیرات خاص خود را باقی گذارد.تغییر آدرس سالی یکبار ، تغییر نشان تجاری و لوگو و تغییر دیگر قالبهای ارتباطاتی شما با دیگران تاثیری جز بی ثباتی و ... در اذهان آنان ندارد.این ضرر را به راحتی نپذیرید.

4.      راه سود آوری و پول درآوردن از این کسب و کار را فرا بگیرید.

تنها در چند جمله می توانید برنامه کسب و کار خود را طراحی نمائید.برای شروع بایستی هزینه ها را بشناسید، خریدها، پرداخت اجاره، پرداخت حقوق ، و فهرستی از هزینه های احتمالی که این فهرست البته کوتاه هم نخواهد بود. بنابراین می توانید محاسبه نمائید که ماهیانه چه مقدار بایستی فروش داشته باشید تا ضمن پوشش این هزینه ها مبلغی را نیز به عنوان سود حاصل کنید. این ارقام همان چیزی است که برای یک "تحلیل نقطه سر به سر" نیاز دارید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله "آیا می توان از این را پول در آورد" مراجعه کنید.

5.      حتما یک برنامه کسب وکار صرفنظر از کوتاه و یا مختصر بودن، تهیه کنید.

داشتن درکی واقعی از رقم سود و نیز ایجاد یک تحلیل نقطه سر به سر، اولین گام در ایجاد یک برنامه کسب و کار می باشد. برای بیشتر شرکتهای کوچک مهمترین کار داشتن یک تحلیل نقطه سر به سر و پیش بینی سود و زیان و نیز طرح گردش نقدینگی می باشد. با داشتن یک برنامه گردش نقدینگی و یک صورت سود و زیان می توانید ایده اقتصادی خود را به اجراء در آورید و قبل از شروع فکر همه چیز را کرده باشید و پس از شروع نیز آمادگی کامل برای مواجهه با تمامی مسائل را داشته باشید.

یک برنامه کسب و کار به شما این اجازه را می دهد تا هزینه های راه اندازی و مقدار سود و استراتژی های بازاریابی را مشخص و معین نمائید. اگر نتوانید بر روی کاغذ به این ارقام برسید مطمئنا" در دنیای واقعی نیز نخواهید توانست آنها را بیافرینید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله "اصول یک برنامه کسب و کار" سری بزنید.

6.      کسب مزیت رقابتی و حفظ آن.

ایجاد یک مزیت رقابتی برای کسب و کارتان ، از الزامات حیاتی برای  دستیابی به یک توفیق دراز مدت می باشد. برخی روشهای بوجود آوردن این شرایط عبارتند از داشتن دانش بیشتر از رقبا، ارائه محصولات یا خدماتی که تقلید از آن بسیار مشکل و یا غیر ممکن باشد، توانائی اثر بخش در تولید یا توزیع محصول، داشتن موقعیت مکانی ممتاز، یا ارائه خدمات برتر به مشتریان، می باشد. یکی از راههای  حفظ مزیت رقابتی حمایت از اسرار تجاری می باشد.اطلاعات محرمانه ای که شما را از دیگران در بازار متمایز نموده به شما مزیت رقابت آمیز می دهد مثلا" لیست مشتریان، روشهای بازنگری ، استراتژی بازاریابی، و تکنیکهای تولید.

برای دسترسی به چنین هدفی می توانید اطلاعات و دانش موجود در مجموعه خود را مدیریت نمائید. مدیریت اطلاعات به زبان ساده کسب یا جمع آوری، پردازش وتوزیع اطلاعات یا دانش مورد نیاز واحدها و یا هر یک از کارکنان می باشد. یکی دیگر از راههای حفظ مزیت رقابتی عکس العمل سریع و به موقع به خبرهای بد می باشد. وقتی متوجه شدید که کسب و کارتان به برخی مسائل و انحراف از مسیر برنام کسب و کار دچار شده است، بایستی فورا" با یک برنامه جدید مثل تجدید نظر در سازمان توزیع ، طراحی تولید و معرفی یک محصولیا خدمت جدید، یا ..... راههای بهتری برای دسترسی به مشتری را فراهم آورید. اما با تمام این تفاسیر برای مزیت رقابتی هیچ سرمایه ای بهتر از گسترش خلاقیت در جای جای سازمان نیست برای بروز و ظهور خلاقیت در کسب و کارتان راههای ضروری را بررسی نمائید.

7.      تمامی توافقات و قراردادها را مکتوب کنید.

اگر می خواهید انرژی فکری خود را آزاد نمائید، اگر می خواهید فقط بر هدف متمرکز شوید واز حاشیه مصون بمانید، بایستی در نظر داشته باشید که ساده ترین و پیش پا افتاده ترین راه مکتوب کردن تمامی توافقات و قراردادهای کاری است.برای این کار متناسب با شرایط محیطی و نیز ساختار داخلی خود می توانید برنامه ای را تنظیم نمائید مثلا":

·        توافقاتی که بیشتر از......... ماه به طول انجامد.

·        توافقاتی که مبلغ آنها بیشتر از .........ریال باشد.

·        توافقاتی که موضوع آنها انتقال دارائی های مادی ویا غیر مادی است. و ....

حتی اگر این توافقات را محضری هم نکردید بهتر است همه جزئیات را مکتوب و به امضاء طرفین برسانید.زیرا اثبات توافقات شفاهی بسیار مشکل و یا غیر ممکن است. توافقات و قراردادهائی نظیر اجاره، نگاهداری، خدمات، مشاوره ، سفارش خرید حتی به ارزش نه چندان زیاد، پیشنهاد قیمت، استخدام و وظائف کارکنان را مکتوب نمائید.خود را به دریافت و ارائه رسید برای تمامی کالاها، خدمات و ودیعه ها صرفنظر از حجم و مبلغ آن ، عادت دهید.

8.      افراد نیک اندیش و مثبت نگر را استخدام کنید.

هدف شما از استخدام کارکنان علاوه بر تامین توانائی ها و مهارتهای مورد لزوم برای یک پست و سمت شغلی بایستی مثبت نگری و نیک اندیشی افراد نیز باشد زیرا استخدام اینگونه افراد محیط کار شما را تا دو یا سه برابر فعالتر و پر انرژی تر نگاه می دارد. جذب افرادی که دلسوز بوده، برای شغل خود احترام قائل می شوند و از کار خود با افتخار یاد می کنند می تواند همین حس افتخار را به مشتریان منتقل نماید و بالاترین سرمایه نامشهود را برای کسب و کار شما فراهم آورد.

9.    به وضعیت کارکنان خود اهمیت دهید.

وقتی افراد را استخدام کردید بایستی هر گونه نگرانی را از خاطر آنان مرتفع نمائید. اگر می خواهید آنان با بالاترین انرژی در راستای اهداف شغلی به کار گرفته شوند پس سعی نمائید زمینه آن را با رفع عوامل بازدارنده نظیر ابهام در انتظاراتی که از وی دارید، ابهام در بهینه کردن  توانائی و مهارتهای لازم جهت توفیق بیشتر در انجام مسئولیتهای محوله، تردید در عادلانه بودن حقوق و پاداش و یا توبیخ، عدم اطلاع از برنامه راهبردی و اهداف بلند مدت و در صورت لزوم اهداف کوتاه مدت مجموعه، مرتفع نمائید.آنها را از مسیر و تنگناهائی که دارید آگاه سازید تا احساس نمایند که در سر نوشت بنگاه اقتصادی شما سهیم و شریک هستند. برای آنکه احساس شراکت کنند و نقش یک شریک فعال را برایتان ایفا نمایند بایستی شرایط یک شریک را برایشان فراهم آورید.آنان را در افتخارات کاری تان شریک کنید و از آنان تقدیر به عمل آورید.از عملکرد بهتر آنان که به  سود بیشتر برای مجموعه منجر گردیده است با اعطاء پاداش  قدردانی به عمل آورید.ضمنا" توجه داشته باشید انسانها نیازهای مختلفی دارند و پاداش فقط پاسخ به نیاز مادی افراد نیست.با ارائه بازخوردهائی از عملکرد آنها سعی نمائید در بالابردن انگیزه آنان و داشتن محیط کاری نشاط آور و شاد سهیم شوید و بالاخره با گسترش حوزه تصمیم گیری، به هر کس اجازه دهید در حوزه کاری خود برخی تصمیمهای ضروری (که بایستی تعریف وتفهیم گردد) را اتخاذ نماید و بدینترتیب حجم مشغله خود را کم نموده و پر انرژی تر بر مسائل استراتژیک و راهبردی متمرکز گردید در هر صورت به یاد داشته باشید که کارکنان شما:

·        برای شما و اهداف مجموعه تحت مدیریت شما فعالیت می کنند.

·      خدمات و یا محصولاتی را تولید می کنند که بخشی جدائی ناپذیر و یا عمده هدف عملیات مجموعه شما محسوب می شود.

·        همان کاری را می کنند که شما به آنان آموزش داده و یا از آنها خواسته اید.

10.      صورتحسابها را زودتر از موعد و مالیات را به موقع پرداخت نمائید.

در عالم تجارت و کسب و کار که مهمترین سرمایه و دارئی، خوش قول و خوش حساب بودن است یکی از راهبردهای خوب ، پرداخت سروقت و یا حتی کمی زودتر صورتحسابها می باشد. این عادت ، شما را در حاشیه امنی قرار میدهد که در مقایسه با کسب سودحاصل از چسبیدن به پول تا آخرین لحظه، قابل مقایسه نیست. مطمئن باشید اگر با چنین خصوصیتی در بین تامین کنندگان خود مشهور شوید، آنان شما را در بین مشتریان خاص قرار خواهند داد ضمن اینکه اعتماد حاصل از چنین عملکردی در بسیاری موارد موجب متمایز بودن کسب و کار شما و در نتیجه بهره وری و سود آوری برای شما می شود.

پایان

تلفن تماس:۰۹۱۲۱۲۶۹۳۸۲

  نظرات ()
تنظیم یک برنامه بازاریابی در هفت جمله نویسنده: محمد سالاری - دوشنبه ٢٢ امرداد ۱۳۸٦

ویژه مشاغل کوچک و متوسط

 

تنظیم یک برنامه بازاریابی در هفت جمله

 

ایجاد یک تقویم بازاریابی:

بهترین زمان برای تنظیم یک تقویم سالیانه بازاریابی چه موقع است؟ جلوی ضرر را هر وقت بگیرید ، منفعت است یا هر وقت ماهی را از آب بگیرید تازه است . با این حساب هیچ زمانی بهتر از اکنون نیست.

یک طرح خوب بازاریابی بایستی حاوی یک و یا تعدادی استراتژی (راهبرد) ، یک تقویم بازاریابی، یک سیستم ارزشیابی، و سلاحها و تاکتیکهائی باشد که کنترل شما در اجرای برنامه بازاریابی تان را تکمیل نماید. چنین طرحی بیانگر دیدگاه بنگاه اقتصادی شما در مورد بازارهای هدف، مشتریان و کارکنان تان می باشد. طرح بازاریابی شما به عنوان بخشی از این دیدگاه بایستی بر اهداف دراز مدت سازمان تان و راههای رسیدن به این اهداف ، تاکید نماید.

ایستگاههای سر راهی، به منظوراعمال ابتکارات و اقدامات، مهمترین نقاط عطف نقشه راه در طول دوره اجرای این برنامه به حساب می آیند. برای طراحی یک برنامه بازاریابی (علاوه بر بازاریابی کماندوئی ) به سه پیش نیاز زمان،انرژی و تخیل به عنوان دست مایه احتیاج دارید. علاوه بر این به مقدار زیادی اطلاعات ، زمان برای فکر کردن، قدرت تحلیل، داشتن ایده ، خلاقیت و تصورات بالا که همگی تحت عنوان "قدرت فکری" از آن نام برده می شود، احتیاج دارید. اما مهمتر از همه داشتن ابتکار یعنی توان خواستن و انجام دادن است.

برنامه های بازاریابی از یک اطلاع رسانی ساده در پشت پاکت نامه تا ... دارای اشکال بسیار گوناگونی است. اما قانون بازاریابی کماندوئی می گوید بایستی مختصر و تا سر حد امکان مفید عمل کرد. یک راهنما یا مشاور خوب اطلاعات زیادی برای ابتکارات، اقدامات، پیگیریها، حساب باز کردنها و ارزیابی کسب وکارتان (و در این مورد برنامه بازاریابی تان) به گونه ای اثر بخش، ارائه می نماید. در اینجا یک روند ساده برای ایجاد برنامه بازاریابی فقط با هفت جمله از نظرتان می گذرد:

1-      هدف بازاریابی شما چیست؟ پاسخ شما بایستی دقیق و ملموس باشد مثلا به دست آوردن x%  از سهم بازار.

2-      بازار هدف شما کدام است؟ بایستی بازار را تقسیم بندی نموده و بازار مورد نظر را تعیین نمایئد.

3-     جایگاه شما در این بازار چیست؟ بایستی بتوانید با توجه به ویژگی محصول و توانائیهای خدماتی خود، جایگاه منحصر به  فرد خود در بازار را تعریف کنید (یعنی آن چیزی که فقط و فقط شما می توانید ارائه دهید).

4-     فوائد و امتیازات رقابتی محصول یا خدمات شما کدام است؟ موارد بیشتری که شغل شما به نسبت دیگر رقبا برای مشتریان فراهم می آورد را معین نمائید.

5-      هویت تجاری (Brand )شماچیست؟ بنگاه اقتصادی شما بایستی در اذهان مردم تصویری خاص از کسب وکارتان را ایجاد نماید.

6-     برای به اجراء در آوردن برنامه بازاریابی خود چه تاکتیکها، استراتژی ها و سلاح یا ابزاری را به کا ر می گیرید؟ بایستی بتوانید راههای رسیدن به اهداف را به زبان عملیاتی ترجمه کرده، روشهای به انجام رساندن و ابزارها را معین کنید.

7-     چه مقدار سرمایه گذاری ( و نه هزینه)  برای اجرای برنامه بازاریابی در نظر گرفته اید؟ بدیهی است که با رفع انحصارات دوران اینکه مشتری مجبور باشد به دنبال فروشنده بگردد گذشته اشت (انشا...)، پس باید برای مشتری یابی و جذب مردم به آنچه در چنته فروش دارید سرمایه گذاری کنید.توفیق در کسب و کار تنها به سرمایه گذاری در حوزه محصول محدود نمی شود بلکه بایستی برای رسانیدن این محصول یا خدمات به دست اهل آن ، نیز سرمایه گذاری نمود.

این سئوالات سرفصل برنامه بازاریابی شما خواهد بود و البته پاسخ به آنها نیز هدف، مسیر،انگیزه ،تلاش و امکان دسترسی تان را رقم خواهد زد.پس شروع کنید آینده را معماری کنید تا فردا به دستاوردهائی که امروز فکرش را کرده اید، برسید. یک برنامه بازاریابی موفق دو وجه اساسی و مهم دارد:

1-      شناخت جزئیات بازار تان شامل اینکه مشتریان چه می خواهند و چه انتظاراتی دارند.

2-      شناخت آنجه که مانع بر آورده کردن این نیاز و انتظارات مشتریان می گردد. مثلا رقبا، هزینه ها، فقدان دانش و تخصص و...

خودتان را به این دو وجه مهم تجهیز کنید تا بتوانید استراتژی ها مهم بازاریابی که موجب جذب و حفظ مشتریان می گردد را بطوری موفقیت آمیز به کار ببندید. علاوه بر این همیشه آماده خواهید بود تا در برابر هر تغییر و تحول بازار به عکس العملی منطقی و مشخص و از روی حساب و کتاب دست بزنید.چرا که یک برنامه بازاریابی کماندوئی بایستی از انعطاف لازم در مواجهه با شرایط گوناگون برخوردار باشد.

بازارها تغییر می کنند، مشتریان و رفتارشان تغییر می کنند و اهداف ، اغراض . فعالیتهای شرکتها نیز تغییر پیدا می کند.اما انعطاف پذیری به عنوان  ویژگی موروثی برای یک بازاریاب موفق همیشه ثابت و باقی خواهد ماند.

البته این چنین برنامه ریزی به عنوان برنامه ریزی کلی شما تلقی نخواهد گردید، اما این قابلیت را دارد که چهارچوبی برای طرح جامع بازاریابی شما عمل نماید.

پایان

تلفن تماس:۰۹۱۲۱۲۶۹۳۸۲

  نظرات ()
سه نکته مهم برای ترویج یک محصول یا خدمت جدید نویسنده: محمد سالاری - یکشنبه ۱٤ امرداد ۱۳۸٦

ویزه مشاغل کوچک و متوسط

 سه نکته مهم برای ترویج یک محصول یا خدمت جدید

معرفی یک محصول یا خدمت جدید می تواند کار پر دردسر و نیز هیجان انگیزی باشد، بخصوص که زمان زیادی را صرف برنامه ریزی برای این کار کرده باشید. اما راههای متعددی وجود دارد تا از پیشبرد این کار و این روند به طور موفقیت آمیز و روان، مطمئن شد.

آیا بازار هدف را می شناسید؟

 بازار هدف همان مشتریانی هستند که شما محصول را برای آنها طراحی ، تولید ویا آماده کرده اید. در واقع قبل از طراحی و تولید محصول بایستی این سئوال را از خود می پرسیدید. به هر حال برای آنکه بازار هدف خود را معین نمائید بهتر است به این سئوالات قبل از هر اقدام دیگری پاسخ دهید.

1-      مشتریان این محصول در چه رده سنی می باشند؟

2-      مشتریان این محصول از چه سطح در آمدی برخوردارند؟

3-      مشتریان این محصول ازچه خصوصیات فرهنگی برخوردارند؟

4-      آیا مشتریان این محصول مردان هستند یا زنان؟

5-      آیا مشتریان این محصول عموم مردم هستند یا از صنعت خاصی می باشند؟

با شناخت بازار هدف بهتر می توانید به طراحی و تولید محصول متناسب با نیازهای مشتری بپردازید.علاوه بر این وقتی بدانید که مشتریان چه انتظارات و توقعاتی دارند بهتر می توانید نسبت به ترویج کالای خود و نقاط تمایز آن متناسب با توقعات مشتریان اقدام نمائید. در واقع در مرحله ترویج شما به همان نکاتی تاکید می نمائید که مشتریان منتظر آن هستند.

آیا از روش مناسب شناساندن محصول اطلاعی دارید؟

 برای اثر بخشی هر چه بیشتر هزینه های ترویج بایستیدرنظر داشته باشید که محصول شما در مرحله معرفی می باشد لذا با توجه به سه نوع تبلیغا ت آگاه دهنده ، یاد آوری کننده و ترغیب کننده که بایستی متناسب با چرخه عمر محصول انتخاب شوند، اقدام نمائید

1-      تبلیغات(آگاهی دهنده) :

الف -  متناسب با مصرفی و یا صنعتی بودن محصول  نسبت به انتخاب رسانه اقدام نمائید.به عبارت دیگر از آنجا که محصولات و خدمات مصرفی  دارای حوزه گسترده تری از مشتریان می باشند، لذا انتخاب رسانه های پر پوشش متناسب تر است اما برای محصولات و خدمات صنعتی می بایستی از رسانه های تخصصی مورد استفاده دست اندرکاران آن صنعت خاص، استفاده نمود.

ب -  متناسب با مخاطب خود محتوی پیام را تنظیم کنید این تناسب شامل مبانی عقلی ، احساسی و هنجارهای اجتماعی می باشد.

ج – زمان برقرار کردن ارتباط با مخاطب خود را حتما" بررسی نمایئد.بهترین زمان برای ارتباط با مخاطب زمانی است که وی آماده و نیازمند پذیرش پیام شما باشد.مهمترین هنر یک مدیر تبلیغات پیدا کردن این زمان ایده آل است.

2-      فروش مستقیم:

الف –شناشندن محصول یا خدمت جدید را می توان از طریق نیروهای فروش که به فروش محصولات قدیمی اشتغال داشته و در ارتباط مستقیم با مشتری می باشند بطور اثر بخشتری به اجراء در آورد.

3-          ایجاد انگیزه های تشویقی:  متناسب با محصول در چهار زمینه می توان برای مشتری ارزش آفرینی و ایجاد انگیزه و علاقه نمود.

الف – هزینه های تفحص، بررسی، تحقیق و مقایسه  را برای مشتری به حداقل برسانید.

ب -  قیمت کالا را درست تعیین نمائید.

ج- هزینه تهیه، تامین و آماده مصرف شدن کالا را برای مشتری کاهش دهید.

د- فراغ بال و آسودگی  روانی پس از خرید کالا را برای مشتری فراهم آورید.

4-  روابط عمومی : استفاده از تکنیکهای بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی موازی و بازاریابی همتائی[1]

5- بازاریابی مستقیم : تماس مستقیم با مشتریان هدف.

آیا می دانید رضایت مشتری چگونه تامین می گردد؟

تامین رضایت مشتری از آنجا اهمیت دارد که موجب تضمین دیگر فعالیتهای ذکر شده بالا ازجمله خرید مجدد و توصیه محصول شما به دیگران می شود. سرمایه گذاری برای جلب رضایت مشتری حتی اگر همین دو نتیجه ذکر شده را در پی داشته باشد، ارزش آن را دارد تا نسبت به آن اقدام شود به خصوص که بازگشت سرمایه (ROI ) چنین اقدامی، بسیار سریع و نرخ سود آن اعجاب انگیز است.

پایان

تلفن تماس:۰۹۱۲۱۲۶۹۳۸۲


[1] - کتاب بازاریابی بدون تبلیغات

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب