محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
بازاریابی دریک محیط اقتصادی بی رونق نویسنده: محمد سالاری - یکشنبه ٢٧ خرداد ۱۳۸٦

منبع:   AllBusiness.com

ویژه مشاغل متوسط وکوچک

 

بازاریابی دریک محیط اقتصادی بی رونق

اینکه اعتقاد داشته باشید اقتصاد درحال رکوداست یانه ، بیشتر به این بستگی دارد که تحت تاثیر سخنان چه کسی باشید و یا اینکه اوضاع موجود ا قتصادی تا چه اندازه مستقیما" برکسب و کارتان اثر گذاشته باشد.اگر اوضاع راکد اقتصادی شما را به پعنوان صاحب یک کسب و کار نگران می کند، بهتر است یک برنامه بازاریابی و فروش تهاجمی را تدارک ببینید.

اگر همیشه کالا و خدمات شما متناسب با نیاز مشتریان و درجهت مرتفع نمودن آن باشد، مطمئنا" درشرایط رکود اقتصادی درمقایسه با دیگران ازگردش بالنسبه بهتری برخوردار خواهد بود،زیرا فروش آنچه که به کالا یا خدمات لوکس شهرت دارد در چنین شرایطی به حداقل می رسد.

درچنین شرایطی، اگر کالا یا خدمات شما به عنوان یک ضرورت شناخته نشود، آنگاه بایستی تلاش نمائید تا آنجا که می توانید این ضرورت و اهمیت را برای مشتریان و مخاطبین خود توجیه و تفهیم نمائید. در این حالت بایستی یک مسئله را حل کنید، باید مرتفع نمودن نیاز مشتری با قیمتی بسیار رقابتی را سر لوحه کار خود قرار داده و سعی نمائید صرفا برپرداخت هزینه های اثر بخش به عنوان راه کاری برای صرفه جوئی متمرکز شوید.

همچنین بایستی با راه اندازی یک برنامه بازاریابی از نظرات مشتری و نحوه رفتار وی با خبر بوده تا بتوانید به اقدامی مناسب دست بزنید. جاروجنجال و هیاهوی تبلیغاتی و تکرارویژگیهای محصول یا خدمات تان جز هزینه های اضافی حاصلی برایتان نخواهد داشت.باید خود و سازمان تان را تامین کننده چیزی کنید که مشتریان نیازمند آن هستند.این بدانمعنی است که باید با هر وسیله ممکن از پرسشنامه،صندوق پیشنهادات و انتقادات،ارسال نامه یا پست الکترونیک،مصاحبه حضوری وتلفنی ویا .....  در یک ارتباط مستمر از نظرات مشتریان و آنچه بدنبال آن هستند با خبر باشید تا بتوانید بموقع  عکس العمل متناسب داشته باشید.

درشرایط رکود اقتصادی، برنامه بازاریابی خود را برمعرفی کالا و حتی اطلاع رسانی و تبلیغات در مورد ویژگیهای آن به مشتریان متمرکز ننمائید.درعوض به فکر دو ویژگی فوق یعنی رفع نیاز مشتری و قیمت رقابتی باشید.از همه مهمتر اینکه به هر حال لازم است  که ارتباط خود را همانطور که در بالا بدان اشاره شد با مشتریان موجود حفظ کنید، زیرا پس از این رکود،همین  دسته از مشتریان هستند که دوباره مخاطبین پروپا قرص شما خواهند بود.

علاوه بر اینها میتوانید درچنین موقعیت هائی به فعالیتهای صنفی بخصوص فعالیتهائی که نیازمند صرف هزینه نمی باشد و مرتفع نمودن مسائلی که در حوزه منافع مشترک گروهی برایتان حادث شده بود بپردازید. زیرا اینگونه اقدامات که خود از تکنیکهای بازاریابی بوده، اگرچه به غلط ولی در شرایط اوج و شلوغی کار، معمولا امکان پذیر نیست.

در شرایط بد اقتصادی ، مردم عموما به دنبال بهانه ای برای شادی می گردند.از خلاقیت های خود استفاده نمائید و عرضه کالا و خدمات خود را با شادی عجین نموده، لبخند را بر لب مشتریان خود بنشانید. فراموش نکنید که شما نه تنها می خواهید نیاز مردم را برآورده کنید، بلکه آنان برای خرید از شما  بایستی دلایل محکمی داشته باشند.

 

پایان

تلفن تماس:۰۹۱۲۱۲۶۹۳۸۲

 

  نظرات ()
عمده نکات بازاریابی در سازمان های کوچک نویسنده: محمد سالاری - یکشنبه ٢٠ خرداد ۱۳۸٦

 منبع :                                                                                             Marketingscoop.com

عمده نکات بازاریابی در سازمان های کوچک                                     

اگر شما جزء صاحبان مشاغل کوچک به حساب می آئید، برای بازاریابی احتیاج به سرمایه گذاری زیادی نخواهید داشت.بسیاری از سازمانهای کوچک از روشهای اصولی و مهم موجود برای بازاریابی در کسب و کار خود غافل بوده و فرصتهای فراوانی که با اعمال این روش ها بدست می آید را به فراموشی سپرده اند.

نکات بسیاری برای ارتقاءکمیت و کیفیت نقاط تماس با مشتریان و طرز تلقی آنان از شما وجود دارد که صرفا" تلاشی مقدماتی برای به حرکت در آوردن آن ضروری است و پس از اجراء موجبات رونق شغلی شما را فراهم می آورد. در اینجا به برخی از این راه کارها اشاره می شود :

1-     کارت ویزیت که با هزینه ای بسیار ناچیز قابل تهیه می باشد: با این کار شما عملا" دارای یک بیل بورد و تابلو آگهی شده اید که می توانید کالا و یا خدمات خود را معرفی نمائید. درج عنوان شغلی ، نام ، آدرس ، تلفن و شرحی مختصر و مفید از کالا یا خدمات  به علاوه ساعات دسترسی به شما ،از مهمترین مواردی است که بایستی در کارت ویزیت درج گردد. در نظر داشته باشید که هنگام سفارش کارت ویزیت از تمامی فضای کارت به صورت موثر استفاده شود (مثلا" درج انواع شیوه هائی  که بتوان با شما تماس گرفت). برخی از کارت ویزیت ها دارای شاخص ها و یا ابزار و اطلاعات مورد نیاز و عمومی، نظیر جدول تبدیل مقیاس ها، خط کش و ... می باشند در نتیجه این کارت ویزیت ها مانند ابزاری که بایستی همیشه در دسترس باشند، مورد استفاده مشتریان بالقوه و دائم قرار می گیرند.

2-     صورتحساب: آیا برای مشتریان خود صورتحساب چاپی و یا الکترونیکی ارسال می کنید؟ توجه داشته باشید که شما می توانید از صورتحسابهای ارسالی نیز جهت ترویج نام تجاری ،محصولات و یا خدمات خود استفاده نمایئد. از این نقطه تماس ارزشمند می توانید برای تشکر از مشتریان به خاطر خریدی که از شما کرده اند و نیز فرصتی برای معرفی دیگر کالاها و خدمات سازمان خود بهره ببرید. یکی از روش های موثر برای جلب توجه مشتری نوشتن این پیام در پائین صورتحساب وی می باشد که "جهت کسب اطلاعات بیشتر از برنامه های فروش ما با تلفن .... تماس حاصل فرمائید". 

3-     ارسال نامه یا ایمیل : در بازاریابی هیچ چیز مهم تر از داشتن یک لیست کامل و جامع از مشتریان نیست. مشتریانی که آدرس و یا ایمیل خود را در اختیار شما قرار می دهند خواستار دریافت اطلاعات در مورد محصول و خدمات شما می باشند. به روش های گوناگون می توانید از مشتریان خود بخواهید که این نقطه تماس را برای شما ایجاد نمایند. زمانی که این اطلاعات مجانی را جمع آوری کردید، به طور مرتب و منظم و با داشتن بهانه هائی خوب  با مشریان تماس داشته باشید و آنان را به خرید محصولات و یا خدمات خود تشویق نمائید. مشتریان راضی مطمئنا" شما را به دیگران معرفی و توصیه خواهند کرد. 

4-     یادداشتهای تشکر و قدردانی : برخی از فروشندگان در برقراری ارتباط خوب با مشتریان خود بسیار فعال بوده واز هر فرصتی برای این منظور استفاده می نمایند. ارائه یک کارت و یا یادداشت تشکر و قدردانی به مشتری پس از هر فروش که می تواند یه همراه کاتالوگ محصولات یا خدمات جدید و یا اطلاعیه ای از جانب شما ارائه گردد، نشانگر قدرشناسی و تمایل سازمان شما برای ایجاد ارتباط مستحکمتر با مشتری می باشد. 

5-     ایجاد انگیزه جهت خرید : برای معرفی محصولات یا خدمات جدید بایستی اطلاعات کافی در اختیار مشتریان قرار داد وبرای ترغیب آنان به خرید بایستی در آنان ایجاد انگیزه نمود. جهت ایجاد انگیزه از راهبردهای متفاوتی می توان سود برد ولی یکی از این روشها ایجاد انگیزه از طریق قیمت گذاری وارائه تخفیف در برابر خرید بیشتر می باشد. سیستم قیمت گذاری شما اگر به نحوی طراحی شده باشدکه مشتری با خرید بیشتر از تخفیف بیشتری برخوردار شود و در مورد این قیمت گذاری نیز اطلاع رسانی به اندازه کافی شده باشد، آنگاه می توان انتظار داشت که ایجاد انگیزه خرید به روش قیمت گذاری به انجام رسیده است. 

6-     نمونه های مجانی : یکی از روش های اثر گذار در بازاریابی ارائه نمونه های مجانی به مشتریان می باشد. این رویه در فروشگاههای مواد غذائی و یا شیرینی فروشی ها بسیار متداول بوده است.مشاغل دیگر نیز می توانند کالا یا خدمات را با توجه به نوع و ماهیت آن به مدت کوتاهی در اختیار مشتری قرار دهند و در صورت رضایت وی نسبت به اخذ وجه اقدام نمایند. ارائه این نمونه مجانی این اعتماد و اطمینان را برای مشتری به وجود می آورد که فروشنده از کیفیت و مقبولیت کالا یا خدمات خود کاملا" مطمئن است. این روش علاوه بر ایجاد اعتماد موجب برقراری نوعی ارتباط عاطفی نیز می گردد که در تحکیم ارتباط با مشتری و کسب وفاداری وی اثر گذار است. ضمنا" بایستی توجه داشت که هزینه های اتخاذ اینگونه روش ها به سرعت پس از به ثمر نشستن برگشت داده می شود. 

7-     تشویق مشتریان بالقوه به بررسی نظرات مشتریان قدیمی یا متخصصین واهل فن : که از طریق روش های بسیار متنوع و مبتکرانه می توان تهیه و در اختیار آنان قرار داد. مشاغلی که از این روش جهت ترویج و پیشبرد برنامه های بازاریابی خود استفاده می کنند، به موفقیتهای چشمگیری نائل می شوند. در نظر داشته باشید وقتی به مشتریان بالقوه پیشنهاد می کنید که به نظرات دیگران در مورد محصول و خدماتتان توجه کنند، درست مثل آنستکه تیم فروش خود را تا مرزهای مشتریان قدیمی و متخصصین و اهل فن گسترش داده اید. بدیهی است مانند بازاریابی دهان به دهان، اثر بخشی این روش با تلاشهای مشابه از جانب خودتان کاملا" غیر قابل مقایسه است. بنابراین بهتر است در مورد روشهای تهیه این نظرات از مشتریان قدیمی و یا متخصصین مرتبط با کسب و کارتان و همچنین شیوه تشویق مشتریان بالقوه برای مراجعه به این نظرات، بیشتر فکر کنیدو متمرکز شوید. 

بازاریابی به این روش خرج زیادی ندارد. از کسب و کار خودتان برای ارسال پیامهای بازاریابی به این روش و افزایش مشتریان استفاده نمائید. البته فراموش نکنید که پایه و مبنای این سیستم بازاریابی ، ارائه محصول و یا خدماتی است که حد اقل با کیفیتی مشابه با دیگران و یا بالاتر باشد و در غیر اینصورت به شما توصیه می شود بیهوده تلاش نکنید.

شما با بکار بستن همین چند روش ساده به سرعت به قدرت اثر بخشی آنها پی می برید واین نتیجه به نوع محصول، خدمات ویا صنفی که در آن فعالیت می کنید ابدا" ارتباطی ندارد.

پایان

تلفن تماس:۰۹۱۲۱۲۶۹۳۸۲

 

  نظرات ()
بازاريابي کماندوئی (ویژه مشاغل متوسط و کوچک ) نویسنده: محمد سالاری - یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸٦

منبع :    Entrepreneur.com 

بازاريابي کماندوئی (ویژه مشاغل متوسط و کوچک )

واژه "بازاریابی کماندوئی" اولین بار در سال 1984 توسط Jay Conrad Levinson   نویسنده کتابی مشهور تحت همین عنوان، مورد استفاده قرار گرفت.

وی در این کتاب، بازاریابی کماندوئی را یک روش غیر متعارف،کم هزینه و یا بدون هزینه جهت ترویج کالا یا خدمات[1]  تعریف می کند. البته برخی این رویه را  بازاریابی غیر متعارف و بعضی آن را بازاریابی افراطی و حتی عده ای نیز آن را بازاریابی مخفیانه می نامند. اما همه این عناوین اشاره به راهبردها و تاکتیک های غیر کلاسیک و کم هزینه و یا حتی بدون هزینه این روش دارد.

بازاریابی کماندوئی دارای یک مرکز و محور اصلی می باشد. از آنجا که بازاریابان کماندو، دارای منابع مالی فراوان و نامحدود نمی باشند، لذا بایستی به روش ها و تاکتیک هائی دست بزنند که با ظرافت هر چه بیشتر به نتیجه بیانجامد. این کار با استفاده کامل از زمان ، انرژی ، اطلاعات ، دانش و مهمتر از همه قدرت تخیل ، امکان پذیر می باشد.

شغل شما هر جه که باشد ارزش آن را دارد که در مورد زوایای خیالی آن فکر کنید تا بتوانید فروش تان را افزایش دهید[2].

یک بازاریاب کماندو بایستی از تمامی شبکه ارتباطاتی خود و کلیه امکانات موجود، راه هائی را پیدا کند تا مورد توجه قرار گرفته و سر زبانها بیفتد و مشتریان راجع به کالا و خدمات او صحبت کنند.

این نوع از بازاریابی مقدمتا برای مشاغل کوچک و حرفه های مستقل طراحی گردیده است. البته دیگر مجموعه ها نظیر سازمان های غیر انتفاعی و خیریه نیز می توانند چنین روشی را مناسب  تشخیص داده و از آن در راستای اهداف سازمان خود بهره  جویند.

مشاغل کوچک با چنین رویه بازاریابی، بدون صرف هزینه های متعارف برای طراحی و راه اندازی برنامه بازاریابی که اصولا" برای کسب و کارهای چند سطحی طراحی میگردد، به توفیق شغلی نائل می آیند. کسب و کاری که بازاریابی کماندوئی را راهکار خود قرار می دهد، می تواند با انعطاف مناسب و با چابکی هر چه بیشتر در برابر شرایط بازار جهت تعیین نقاط نفوذ، بدون صرف وقت و گذار از مراحل کاغذ بازی اداری، طبق نیاز مرحله ای خود به بهترین عکس العمل ها دست بزند.

در اینجا لازم است برای توضیح بیشتر ماهیت بازاریابی کماندوئی به چند ویژگی مهم این روش توجه نمائیم.

·      بازاریابی کماندوئی بر پایه روانشناسی انسانها و نحوه تفکر، عکس العمل و قضاوت آنان و گمانه زنی در مورد آن استوار است. 

·        بازاریابی کماندوئی بر سود دهی و نه فقط فروش بیشتر تاکید دارد. 

·      بهترین ملاک برای بررسی توفیق بازاریابی کماندوئی، تعداد ارتباطاتی است که در یک دوره خاص زمانی ایجاد و حفظ کرده اید. 

·      بازاریابی کماندوئی بجای تلاش در کل بازار در بین مشتریان هدف بر یک کانون متمرکز میگردد. این تمرکز با هدف رونق کسب و کار دارای سه وجه مشخص می باشد: ایجاد ارتباطات جدید، فروش بیشتر به مشتریان و فروش بیشتر به واسطه مشتریان. 

·      به جای رقابت غیر سالم  با دیگر مشاغل، بازاریابی کماندوئی به همکاری با دیگر کسب و کارها اصرار می ورزد.توصیه همکاران به مشتریانی که نیازمند خدمات و کالای آنان می باشند نه تنها موجب برقراری یک شبکه همکاری می گردد بلکه اعضای این شبکه را در نزد مشتریان از اعتبار و وجهه ای فراتر از سودجوئی صرف و تنها به فکر جیب خود بودن، برخوردار می نماید. پیشنهاد به مشتری جهت تهیه کالا یا خدمات ویژه ای که تامین کننده آن همکاران صنفی ویا دیگر اصناف و مشاغل که در حوزه های مرتبط با شما می باشند، موجب میگردد تا نقش شما فراتر از آنچه که می فروشید در ذهن مشتریان حک گردد و این از مهمترین عوامل ایجاد زمینه اعتماد و اطمینان که پیش شرط بازاریابی است ، می باشد. فراموش نکنید که بازاریابی کماندوئی از عناصر مختلفی تشکیل شده است که مجموعا" ضمن حمایت از یکدیگر باعث پیشبرد سیستمیک کسب و کار شما می گردد. 

·      بازاریابی کماندوئی از دوستان تکنولوژی و فن آوری می باشد.ضمن استفاده از روش بازاریابی کماندوئی تکنولوژی و فن آوری های مختلف را در این راستا بکار گیرید،همچون اهرمی از آن استفاده کنید و نهایتا" از آن سود ببرید. 

در اینجا چندمثال و نمونه از فعالیت بازاریابی به روش کماندوئی جهت روشن تر شدن اذهان آورده می شود :

1.       یک حسابدار می تواند به مشتریان خود دفترچه ثبت دریافت و پرداخت روزانه هدیه بدهد. 

2.     یک لوله باز کن می تواند پس از کسب توافق شرکت تامین کننده اسید لوله بازکنی، یک بسته از این محصول را پس از هر سرویس به مشتری اشانتیون بدهد که در واقع معرفی محصول شرکت مزبور هم هست. 

3.     یک دکتر، خوب است در اتاق انتظار مطب خود یک لوح فشرده آموزشی در مورد پیشگیری و درمان بیماری های رایج در حوزه تخصصی خود را به نمایش در آورد.ضمنا دیوارهای این اطاق را نیز پر از پیام های پزشکی مرتبط کرده  و مجلات موجود هم از این قبیل بوده و به روز باشند. 

اینها روش هائی است که با اجرای آن کسب و کارها بر سر زبان ها می افتد و مردم راجع به آن با یکدیگر صحبت می کنند.

بسیاری از این اصول و روش ها و ایده های بازاریابی کماندوئی ، ساده و آسان به نظر می رسند، با اینحال اغلب این تاکتیک ها را اعمال نمی کنند. مثالهای فوق تنها نمونه هائی از روش های بکار گرفته شده توسط مشاغلی است که در استفاده از آنها موفق بوده اند و اینها نسخه ثابت برای همه مشاغل نمی باشند. شما هم در کسب و کارتان باید ابتکار و خلاقیت داشته و از قوه تخیل خود استفاده نمائید. بدیهی است استفاده از نظرات کارشناسی و مشاوره ای موجب صرفه جوئی در وقت،منابع و هزینه ها می گردد. موفق باشید.

پایان

تلفن تماس:۰۹۱۲۱۲۶۹۳۸۲



[1]- کتاب Guerrilla Marketing ، نو.یسنده Jay Conrad Levinson. 

[2]- کتاب بازاریابی بدون تبلیغات نویسندگان Philips&Rasbery ترجمه و نشر از محمد سالاری

 

 

  نظرات ()
قیمت گذاری مناسب عاملی برای فروش بهتر و بیشتر نویسنده: محمد سالاری - دوشنبه ٧ خرداد ۱۳۸٦

منبع : Marketingscoop.com

قیمت گذاری مناسب عاملی برای فروش بهتر و بیشتر

تعیین یک قیمت مناسب برای محصول ویا خدماتتان هم هنر است و هم علم. نکات زیر ، رسیدن به این قیمت مناسب را تسهیل می نماید:

یکی از مهمترین وظائف شما به عنوان یک بازاریاب حرفه ای ، سرمایه گذار و یا صاحب کسب و کار، تعیین قیمت مناسب و جذاب برای محصولات و یا خدماتتان می باشد. اغلب اوقات افراد  هیچ راهبرد و استراتژی خاصی برای قیمت گذاری نداشته و از فهم "تصور ارزش"ی که قیمت گذاری می تواند در اذهان مشتریان بالقوه و دائمی ایجاد نماید غافل می باشند. در این مقاله شما با نحوه قیمت گذاری مناسب آشنا می شوید و به اهمیت آن پی می برید.

زمانی که تصمیم می گیرید برای یک محصول قیمت تعیین کنید ، چندین روش مختلف را فرا راه خود مشاهده می نمائید که به قیمت اولیه منتهی می گردد. اما از بین این رویه ها متداولترین آنها یکی روش جمع صفر(zero sum ) و دیگری قیمت گذاری رقابتی (competitive pricing ) می باشند.

* قیمت گذاری به روش جمع صفر  با رقم صفر به علاوه کلیه هزینه ها شامل هزینه های تولید، هزینه های جاری و غیره و همچنین حاشیه ای که طبق روال صنفی و یا محصولات مشابه انتخاب می گردد، جهت رسیدن به قیمت اولیه آغاز می گردد.

*قیمت گذاری رقابتی روشی است که طی آن کمیت و کیفیت محصولات و یا خدمات رقبا و همچنین نرخ فروش آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد. لذا چنانچه شما نیز کالا و یا خدماتی با کمیت و کیفیت مشابه ارائه می نمائید ، می توانید با قیمت مشابه و یا ارزانتر ( بسته به راهبرد و استراتژی سازمان و یا بنگاه اقتصادیتان) وارد بازار شوید. اما چنانچه محصول ویا خدمات شما متفاوت از آنچیزی است که در بازار ارائه می گردد، در این صورت با توجه به ویژگی های برتر و یا کاستی ها و همچنین ارزش های موجود در آن ، می توانید به انطباق قیمت محصول و یا خدمات خود با آنچه رقبا ارئه می دهند دسترسی پیدا کنید.

*یک روش قیمت گذاری دیگر قیمت گذاری اعلاء  (premium pricing ) می باشد. شرکت هائی مانند "کادیلاک" از روش قیمت گذاری اعلاء استفاده می کنند. با این روش بالاترین قیمت را برای محصول و یا خدماتی که از بالاترین کیفیت و اعتبار برخوردار است در نظر می گیرند. "رولکس" و "سیکو" نیز به همین روش محصولات خود را قیمت گذاری می نمایند.

زمانی که روش قیمت گذاری خود را متناسب با راهبرد بازاریابی و فروش سازمانتان انتخاب کردید بایستی گام بعدی یعنی تهیه برنامه قیمت گذاری چند گزینه ای  را بردارید. بیشتر موارد شرکتها و بنگاه های اقتصادی ، پس از انتخاب روش قیمت گذاری متوقف می شوند. بازاریابان حرفه ای به خوبی می دانند که بهینه سازی قیمت برای محصول و خدمات ، قیمت های چند لایه است که به تجربه حاصل می شود.

البته هنوز بسیاری از افراد و شرکتها قیمت گذاری را بر اساس آتش زدن به مال خود انجام میدهند. آنان معمولا" اینگونه استدلال می کنند که :" این کالا یا خدمات را با چه قیمتی به بازار ارائه کنیم؟" " نمیدانم مگر رقیب X  مبلغ n  را برای آن دریافت نمی کند، پس بهتر است ما زیر قیمت او برویم تا بتوانیم بازار را جذب کنیم." نخندید...  90% محصولات و خدمات اینگونه قیمت گذاری می شوند.

این روش می تواند صحیح باشد ولی به شرط آنکه شما هزینه ها را محاسبه کرده باشید و از سود مند بودن رفتن زیر قیمت دیگران مطمئن باشید. با اینحال روش قیمت گذاری چند گزینه ای برای شما این امکان را فراهم می آورد تا قیمت یک کالا و یا یک سرویس بخصوص را هم بیشتر و هم کمتر از رقبا عرضه نمائید.

اجازه دهید برای روشن شدن مطلب ، روش قیمت گذاری در رستورانهای اغذیه سریع (Fast Food) را به عنوان مثال مطرح کنیم. رستورانهای اغذیه سریع (Fast Food) انواع نرخ ها را برای غذاهای خود ارائه می کنند:"بفرمائید چی میل دارید همبرگر یک طبقه ، دو طبقه و یا سه طبقه؟ نوشابه کوچک، متوسط و یا بزرگ؟ " همانطور که می بینید شما هم بایستی در صنف و کار خودتان بتوانید انواع نرخ های مختلف از محصول یا خدماتتان را متناسب با سلائق و نیاز مشتریان ارائه دهید.

بسیاری می گویند ما نمیتوانیم این کار را انجام دهیم زیرا چیزی که ما ارائه می دهیم یک سایز و اندازه ثابت دارد . با این حساب بهتر است در مورد خرد کردن و یا اختصاصی کردن مورد استفاده محصول ویا خدماتتان فکری بکنید ( مانند آنچه که مرغ فروشی ها در سالیان اخیر با جدا فروختن سینه و ران جهت چلو مرغ یا جوجه کباب ، بال و گردن جهت سوپ ، دل و جگرو حتی پای مرغ به جای فروختن یک مرغ کامل انجام داده اند). یا مثلا" مشاوری که از مشتریان خود ساعتی و یا موردی حق المشاوره دریافت می کند و یا یک طراح و مجری فضای سبز که می تواند  کارهائی نظیر وجین کردن، حاشیه یا پیاده رو سازی و دکور فضای سبز مجتمع های مسکونی و منازل را در کنار کار اصلی خود به مشتریان پیشنهاد نماید. حتی یک طراح وب سایت نیز می تواند یک پکیج و برنامه را به عنوان بخشی از کار اصلی خود ارائه نموده و متناسب با آن قیمت گذاری نماید. اینها همه ناشی از  خلاقیت بازاریابی در مجموعه شما می باشد.

وقتی مصمم به تعیین راهبرد واستراتژی قیمت گذاری برای محصول و یا خدماتتان شدید، هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ، دورنمای رقابت آمیز و نیازمندی های متنوع اجزای بازار را مد نظر قرار دهید. زیرا صرفا" با در نظر گرفتن چنین نکاتی قادر به تعیین و تدوین یک برنامه راهبردی برای قیمت گذاری محصولات خود خواهید بود. راهبردی را که فکر می کنید با بازار کار شما تناسب دارد انتخاب نمائید و آزمایش کنید...آزمایش کنید...آزمایش کنید. از ارائه یک سیستم قیمت گذاری چند لایه غفلت نورزید و اثر بخشی آنرا دست کم نگیرید تا هر چه سریعتر به مناسبترین و بهترین قیمت گذاری برای محصول و خدمات خود دست یابید.

پایان

تلفن تماس : ۰۹۱۲۱۲۶۹۳۸۲

  

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب