محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
ده نکته برای انتخاب محل کار نویسنده: محمد سالاری - یکشنبه ۳٠ اردیبهشت ۱۳۸٦

((ویژه مشاغل متوسط و کوچک))                                                                                                                                                                                                                     منبع : www.nolo.com

ده نکته برای انتخاب محل کار

قبل از آنکه دنبال جائی برای اجاره باشید ابتدا نیازهای خود را تعریف کنید

اگر صاحب یک شغل کوچک و نوپا باشید و یا آنکه کسب و کاری سر پا و با سابقه داشته باشید در اینکه موضوع تحقیقتان را بایستی با دقت و بر اساس نیازهای تان تعیین کنید تاثیری نمی گذارد. یک درک صریح و روشن و خالی از ابهام از کارهائی  که می خواهید(ویا نمی خواهید) انجام دهید،خود موجب صرفه جوئی ارزشمندی در وقت،پول و دیگر منابع شما می شود، که مطمئنا" می خواهید آن را به کار بگیرید و از آن سود ببرید.بنابراین قبل از آنکه به یک مشاوراملاک مراجعه  تا محلی را برایتان تهیه نماید، بهتر است به نکات زیر دقت کرده  و مهمترین نیازخود  از یک محل کار را تعریف کنید.

ابتدا قبل از آنکه وارد یک مرحله جستجوی دورو دراز برای تهیه دفتر و مکان کار شوید، ببینید آیا زمان واقعی  نیاز به یک چنین مکانی هم اکنون میباشد.به عبارت دیگر در این مرحله شاید بتوانید این کار را در منزل هم انجام دهید. اگر کاری که می خواهید انجام دهید نیازمند فضائی زیاد، و یا جلوی  دید مردم قرار داشتن نباشد، آنگاه شاید بتوانید با انجام این کار در منزل و آپارتمان خود، صرفه جوئی قابل توجهی کنید.

و یا اگر در حال حاضر دفتر و محل کاری را دارید و می خواهید نقل مکان کنید، بایستی راه های بهتر کردن شرایط را مورد بررسی قرار دهید تا از هزینه های جابجائی و ناراحتی های ناشی از آن جلوگیری نمائید. بهتر است  نگاهی دیگر به قرارداد خود بنمائید تا مطمئن شوید که بند و یا تبصره ای اختیاری برای تمدید وجود دارد یا نه؟

1.     اولویت ها : اگر متقاعد شده اید که هم اکنون زمان جابجائی و نقل مکان است به دقت در مورد آنچه که نیاز دارید ، دوست دارید و نمی خواهید تحمل و مدارا کنید فکر کنید. یک کاغذ سفید بردارید وآن را به سه ستون "باید داشته باشم" ، "خوبست که داشته باشم" و" نباید داشته باشم"  تقسیم کنید. شما بایستی با عباراتی مختصر و مفید و واضح نظیر "مرکز شهر"  یا "حد اکثر هفتصد هزار تومان اجاره"  و از این قبیل ستون ها را پر کنید. زمانی که مکان های پیشنهادی را بررسی می فرمائید، این لیست به شما کمک میکند تا سریعتر و بهتر  مورد مناسب را انتخاب کنید.

2.     اجاره : اولین مطلبی که مورد توجه قرار می گیرید وبرای بسیاری مهم ترین مسئله است مبلغ اجاره میباشد و اینکه چه بودجه ای را ماهیانه  برای اجاره محل کار در نظر گرفته اید. اگر صاحب ملک قبل از جابجائی درخواست ودیعه نماید، آیا موجودی شما در ابتدای کار قدرت تحمل چنین  ضربه ای را دارد؟ بالاخره بررسی کنید که برای محل مناسب مورد نظرتان چه مقدار پول بایستی اختصاص دهید.

3.     موقعیت : موقعیت فیزیکی محل کار شما بایستی برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد همانطور که برای کارکنان ، مشتریان و تامین کنندگان شما از چنین اهمیتی برخوردار است.هر جقدر مقید به کسب رضایت افراد و گروه های بیشتری باشید، دایره انتخابتان که با بودجه در نظر گرفته شده مناسبت داشته باشد ،محدودتر می شود. به همسایگی ها توجه داشته باشید.ساعات کار محل را در نظر بگیریدو به راه های دسترسی به وسائط حمل و نقل عمومی بی توجه نباشید.

4.     مدت اجاره : باید به مدت اجاره و اینکه مکان مناسبی را برای دوره زمانی خوبی جهت فعالیت در اختیار داشته باشید، اهمیت بدهید.شاید  انعطاف در مدت اجاره و قابلیت تمدید آن برای تان مناسب باشد.آیا برای انتخاب جا باید به فوریت اقدام نمائید؟ یاآنکه فرصت کافی برای بررسی و انتخاب بهترین ها را  دارید؟ بایستی برای مدت اجاره اولویتی را در نظر بگیرید و به دوره ای که مورد اجاره در اختیار شما است توجه داشته باشید.

5.     وسعت و ویژگی های فیزیکی : تقریبا همه مستاجرین به وسعت مکانی که اجاره می کنند اهمیت می دهند. شما به فضائی کافی احتیاج دارید، ولی برای آنکه هزینه اجاره را بیهوده افزایش ندهید، بهتر است مکانی را اجاره نمائید که از نظر وسعت مطابق با احتیاجات واقعی شما باشد. طراحی خوب و داشتن  فضاهای مناسب، راحتی و مکانی برای کارکنان و جائی جهت پذیرائی از مراجعین و مذاکره با آنان ، از ویژگی های اصلی یک مکان مناسب میباشد.

6.     توقفگاه : برای برخی از مشاغل داشتن یک توقفگاه بزرگ در خود ساختمان یا خیابان و یا محلی عمومی که در نزدیکی محل کار باشد، امری حیاتی محسوب می شود. توقفگاه به علل گوناگون از اولویت بالائی برخوردار می باشد. مردم در مواقعی که وسائط نقلیه عمومی کفاف نمیدهد مجبورند با وسیله خود به محل کار شما مراجعه نمایند. اگر شغل شما فروش و یا ارائه خدمات برای اقلامی بزرگ باشد، مشتریان نیازمند مکانی جهت توقف اتوموبیلهایشان در همان نزدیکی می باشند.

7.     امنیت ساختمان : اگر منطقه محل کار تان جرم خیز باشد شما نمی توانیددر مورد تهاجم به و یا دزدی ازمشتریان خود بی تفاوت باشید و به اقدامات ضروری و منطقی جهت جلوگیری از این موارد ویا حداقل اطلاع رسانی در مورد آن  دست نزنید. شاید صاحب ملک نیز متوجه مسئولیتهائی در این زمینه باشد اما بهائی که شما و کسب وکارتان برای این موضوع می پردازید قطعا" چیز دیگری است. کسی دوست ندارد که هر لحظه دغدغه امنیت کارکنان، مشتریان و ارباب رجوع را داشته باشد. بنابراین با دقت امنیت منطقه و همسایگی ها را بررسی نمائید و چنانچه مطلب مخاطره آمیز بود جائی دیگر بدنبال محل کار بگردید.

8.     نما و تجهیزات : نمای یک ساختمان و تجهیزات آن دارای اهمیت خاصی برای مراجعین است. به عبارت دیگر هر چقدر ارباب رجوع بیشتری به محل کار خود داشته باشید ، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. چنانچه مشتریان شما به محل کارتان مراجعه چندانی نداشته باشند، اهمیت نمای ساختمان به خودتان و کارکنانتان محدود میگردد.

9.     توسعه و امکان خرید : اگر برنامه توسعه و گسترش برای کسب و کارتان دارید ویا آنکه می خواهید در آینده دفتر کار متعلق به خودتان باشد، بنابراین باید مکانی را اجاره کنید که بالقوه این امکانات را داشته باشد. با این کار در مشکلات، هزینه ها و دردسرهای  یک بررسی مجدد برای انتخاب و خرید محل کار صرفه جوئی نموده اید. شاید از همین الان هم بتوانید وارد یک قرارداد اجاره به شرط تملیک بشوید. بنابراین قرارداد اجاره ای که بتواند این نیاز شما را برطرف نماید از اولویت و اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

10.   مشاغل همسایگان : همسایگی با مشاغل مختلف خود دارای اهمیت به سزائی میباشد. اینکه شغلتان مورد تعریف و تمجید همسا یگان باشد و یا بیشترین خدمات مورد نیاز شما را بتوانند تامین نمایند خود موضوع قابل تعمقی میباشد. به عنوان مثال وکلا دوست دارند در ساختمانی فعالیت کنند که همسایگان آن حسابدار و یا نمایندگی های بیمه باشند، یا دکترها دوست دارند مطبشان در همسایگی داروخانه ها، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها باشد. به هر حال شغلتان هر چه که باشد بایستی تامین کنندگان نیازهای اولیه کاری  و نیز فردی را در اطراف خود داشته باشید.

پایان

تلفن تماس : ۰۹۱۲۱۲۶۹۳۸۲

  نظرات ()
نکات اصلی در یک برنامه کسب و کار نویسنده: محمد سالاری - جمعه ٢۸ اردیبهشت ۱۳۸٦

((ویژه مشاغل متوسط و کوچک))                                                                                                                                                                                          منبع : www.nolo.com 

نکات اصلی در یک برنامه کسب و کار

تمامی طرح های کسب وکار بایستی دارای دو ویژگی باشند: ایده موفقیت آمیز و تصویری واضح از سودآوری

هر طرح و برنامه خوب کسب و کار دارای دو هدف اصلی است اولا"  بیانگر بنیان های ایده اقتصادی تان بوده  و ثانیا" نشانگر اعداد و ارقامی است که نتیجه و حاصل  این کار میباشد.

با کدام هدف  طرح یا برنامه کسب و کار را  مورد استفاده قرار می دهید

  طرح کسب وکار شما بسته به اینکه بخواهید در شروع کار به جلب مشارکت و سرمایه بپردازید ویا بطور مستقل عمل نمائید، با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

جلب مشارکت و سرمایه گذار

چنانچه طراحی و برنامه ریزی کسب و کارتان برای جلب سرمایه گذار و یا وام مورد استفاده قرار می گیرید ، بایستی آن را به دقت و بر اساس دیدگاه افراد مردد و بد بین تنظیم نمائید. طبعا این بدان معنی است که چنین طرحی بایستی شامل موارد ذیل باشد:

·        مقدمه ای متقاعد کننده و درخواست برای مشارکت یا سرمایه گذاری.

·        مطالبی  در مورد اهداف طرح اقتصادی تان.

·        توضیحات مشروح در مورد عملکرد این کار اقتصادی ( شامل نوع محصول و خدمات ، کارکنان ، تامین کنندگان و محل استقرار ).

·        تحلیلی از بازار ( اینکه مشتریان شما چه کسانی خواهند بود).

·        ارزیابی از رقبای اصلی.

·        توضیحاتی در مورد راهبرد بازاریابی ( و اینکه چگونه شغل شما مشتریان را از آن خود خواهد نمود و رقبا را کنار خواهد زد).

·        توانائی ها وسوابق کاری تان بعلاوه شرحی از پروژه هائی که به انجام رسانیده اید.

·      اطلاعات مالی مبسوط شامل تخمین هائی دقیق در مورد هزینه های راه اندازی، درآمدها و هزینه های ثابت و توان شما در سود آوری.

نهایت اینکه همه قسمت های طرح کسب و کار شما بایستی نمایانگر زیبائی های ایده اقتصادی تان باشد زیرا شما میخواهید وام دهندگان و سرمایه گذاران بالقوه و یا کسانی که با آنان همکاری خواهید داشت را متقاعد نمائید که بهترین محصول و خدمات مورد نیاز مشتریان را ارائه خواهید کرد. علاوه بر این بایستی اثبات نمائید که شما دقیقا همان کسی هستید که ایده خاموش اقتصادی تان را به نعره موفقیت تبدیل خواهید کرد.

میتوانید برای این کار کمک بگیرید

از آنجانیکه می خواهید طرح کسب و کار خود را به افرادی ارائه نمائید که ممکن است آنان را خوب نشناسید، بنابراین نوشتجات بایستی تمیز و حرفه ای تهیه شوند. ارقام نیز باید صریح و دقیق باشند. البته همه فعالان اقتصادی نویسندگان و یا ریاضی دانان بزرگی نیستند.بنابراین  می توانید از یک منشی آشنا به امور وهمچنین  یک حسابدار کمک بگیرید.

مخاطرات کار را خودتان بایستی بررسی کنید

اگر به دنبال رسیدن پول از جانب دیگران نیستید، آنگاه پیش بینی و تحلیل مالی، مهم ترین بخش طرح کسب و کار شما به حساب خواهد آمد. این تحلیل های مالی  قیمت تمام شده محصول یا خدماتی که ارائه خواهید داد، درآمد حاصل از فروش ، سود قابل پیش بینی و شاید مهمتر از همه مبلغ مورد نیاز برای راه اندازی و به سودرسانی مجموعه را محاسبه و ارائه می کند.

از آنجائیکه طرح کسب و کارتان را برای جلب مشارکت و سرمایه گذار تهیه نمی کنید، بنابراین با فراهم کردن یک طرح غیر رسمی میتوانید برخی مواردی که در بالا فهرست شده بود را حذف نمائید. البته قبل از آنکه چیزی را حذف کنید ، دوبار آن را بررسی نمائید، زیرا هر کسب و کار جدیدی باید خود را به مردم مثل تامین کنندگان، پیمان کاران ، کارکنان  و مشتریان مهم معرفی کند و بخشی از اهداف و آرمان ها و فعالیت های خود را برای آنان تعریف نماید.

تحلیل های مالی  

ممکن است پیش بینی اوضاع مالی کارتان، مشکل و نگران کننده به نظر آید، اما در واقع این کار چندان هم بد نیست. یک برنامه خوب شامل دقیق ترین محاسبات برای تعیین مقدارپولی است که به دست می آورید و مبالغی که باید هزینه کنید. بدین ترتیب با استفاده از این تخمین ها میتوانید محاسبه کنید که آیا این شغل سود آور است یا نه ؟ تحلیل های مالی زیر را بایستی انجام دهید:

·      تحلیل نقطه سر به سر : با این تحلیل ضمن استفاده از برآوردی که از درآمد و هزینه دارید، لا اقل در تئوری متوجه میشوید که آیا درآمد ناشی از این کار هزینه هایتان را پوشش میدهد یا نه؟ ( برای محاسبه نقطه سر به سر میتوانید به مقاله آیا میتوان از این را ه پول در آورد؟ مراجعه کنید).

·      پیش بینی سود و زیان : درگام بعدی بایستی تخمین هائی که برای درآمد وهزینه جهت تعیین نقطه سر به سر ارائه داده بودید را برای تعیین یک فرمول رسمی از سود ماهیانه کارتان جهت یک دوره یک ساله، استفاده نمائید.

·      پیش بینی حجم گردش نقدینگی: حتی اگر پیش بینی سود وزیان نشان دهنده آن باشد که درآمد در شغل شما بیشتر از هزینه هایتان می باشد- به عبارت دیگر کارتان سودآور است-  بازهم این ارقام بدان مفهوم نیست که شما پول در اختیار داشته و ماه به ماه میتوانید اجاره محل کارتان را پرداخت نموده و به خرید لوازم بیشتری بپردازید.یک تحلیل گردش نقدینگی نشاندهنده اینستکه ماهیانه عملا" چه مقدار نقدینگی دارید. این موضوع به شما نشان میدهد که برای کمبودهای ماهیانه چه تمهیداتی بیاندیشید و به چه نوع اعتباراتی روی آورید؟

·      تخمین هزینه های راه اندازی: این تخمین شامل تمامی هزینه هائی است که تا راه اندازی کارتان متحمل میشوید. اگر مجبور باشید که این مبلغ را طی سال اول و یا دوم کارتان پرداخت نمائید، آنگاه بایستی آن را در پیش بینی حجم گردش نقدینگی خود به حساب آورید.

دوباره ، مهم نیست که چه کسی مخاطب شماست، باید تا آنجا که میتوانید در مورد تحلیل نقطه سر به سر و پیش بینی سود و زیان ، دقیق و سیستماتیک عمل نمائید. آخرین نکته تلخی که بایستی از آن آگاهی داشته باشید این موضوع است که معمولا هیچ کار اقتصادی در سال اول شانسی برای  سودی معین ندارد.   

پایان

تلفن تماس : ۰۹۱۲۱۲۶۹۳۸۲

 

  نظرات ()
تهیه و تنظیم یک برنامه (درحد معمول)کسب و کار نویسنده: محمد سالاری - جمعه ٢۸ اردیبهشت ۱۳۸٦

((ویژه مشاغل متوسط و کوچک))                                                                                                                                                                                        منبع : www.nolo.com

تهیه و تنظیم یک برنامه (درحد معمول)کسب و کار

 

برنامه کسب و کار چیست؟

برنامه کسب و کار، مستند مدونی است که فعالیت اقتصادی شما را توضیح داده و سود آور بودن آن را بررسی می نماید. این مستند معمولا" با مقدمه ای آغاز می شود که نشانگر اهداف و آرمان های شغلی بوده و طرز فکر صاحب کار را در مورد این اهداف  منجمله یک راهبرد بازاریابی تفصیلی بیان می نماید.

یک برنامه کسب و کار کامل، همچنین دارای یک تحلیل رسمی از نقطه سر به سر، یک پیش بینی سود و زیان و نیز یک تحلیل گردش نقدینگی میباشد تا نشان دهد چنانچه همه چیز طبق برنامه پیش برود این شغل به مرحله سود آوری خواهد رسید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله نکات اصلی در یک برنامه کسب و کار مراجعه کنید.

 

حتی اگر نخواهم از کسی وام بگیرم بازهم بایستی یک برنامه کسب وکار تنظیم کنم؟

قطعا" همینطور است، برنامه کسب وکار مثل ویترین لباس نیست که بخواهید با آن سرمایه گذاران بالقوه و وام دهندگان را جلب کنید. یک برنامه کسب وکار مشخص، به شما یعنی صاحب بالقوه کار، عملی و اجرائی بودن سرمایه گذاری و کارآئی ایده اقتصادی تان را می فروشد.

تنظیم یک برنامه کسب و کار شما را مجبور میکند تا قبل از شروع، راجع به مطالب مهم کار نظیر اینکه چگونه سرمایه فراهم کنید و هزینه های راه اندازی چه مقدار خواهد بود و راهبردهای بازاریابی کدام است، فکری بکنید. این برنامه به شما کمک می کند تا امکان توفیق شغلی خود را بصورت اعداد و ارقام ملاحظه نمائید.

اگر اقدام به تنظیم یک برنامه کسب وکار کامل شامل تحلیل نقطه سر به سر، پیش بینی سود و زیان و پیش بینی گردش نقدینگی بنمائید، آنگاه حتی میتوانید ایده اقتصادی خود را  قبل از اجرا ، جر و تعدیل کنید. از سوی دیگر میتوانید با بررسی اعداد و ارقام تصویری نزدیک به واقعیت از کار خود را ترسیم نمائید و دست از بدبینی و یا خوش خیالی بردارید.بنابر این یکی دیگر از اهداف مهم تنظیم یک برنامه کسب و کار آنستکه خودتان بدانید در صورت اقدام چه آینده شغلی در انتظارتان است. برای کسب اطلاع از اهمیت این موضوع میتوانید به مقاله چرا باید یک طرح و برنامه کسب و کار داشته باشیم مراجعه فرمائید.

 

چگونه یک برنامه کسب و کار را تهیه و تنظیم نمایم

ساختار، متن و قالب بندی برنامه کسب و کار ، متاثر از ایده اقتصادی و نیز مخاطبینی است که در مورد این برنامه باآنان گفتگو خواهید کرد. اگر می خواهید جلب مشارکت و سرمایه کنید و یا از بانک وام تهیه نمائید، طرح و برنامه کسب وکار شما بایستی دارای اطلاعات مشخص مالی و یک تحقیق بازار باشد که طی گزارشی حرفه ای و زیبا  ارائه می گردد. با اینحال اگر بدون جلب سرمایه دیگران می خواهید کار را راه اندازی نمائید، شاید دیگر به گزارشی حرفه ای و زیبا احتیاجی نداشته باشید ولی اصول همان است. بنابراین مسیر را درست طی کنید و برنامه کسب وکار خود را تنظیم نمائید تا تصویری واقعی از شغل خود ترسیم کرده و از عوارض فراوان و جانکاه ناشی از فعالیت در فضائی ابهام آمیز در امان بمانید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تهیه یک برنامه کسب وکار حرفه ای به مقاله نکات اصلی در یک برنامه کسب و کار مراجعه کنید. 

 

پایان

  نظرات ()
آیا میتوان از این راه پول در آورد؟ نویسنده: محمد سالاری - جمعه ٢۸ اردیبهشت ۱۳۸٦

(( ویژه مشاغل متوسط و کوچک))                                                                                                                                                                                          منبع : www.nolo.com

آیا میتوان از این راه پول در آورد؟

قبل از آنکه وقت خود را صرف طراحی برای فعالیت کسب و کار جدیدبنمایئد بهتر است یک تحلیل از نقطه سر به سر کار را تهیه کنید.

چگونه میتوان پیش بینی کرد که یک ایده اقتصادی سودآور خواهد بود؟ صادقانه ترین پاسخ آنستکه بگوئیم چنین کاری  امکان پذیر نیست.اما این بی پاسخی نبایستی شما را از تلاش برای تحلیل ساده و بی سروصدای مالی آن ایده اقتصادی باز بدارد.آماده کردن آنچه که به عنوان " تحلیل نقطه سر به سر" یا "پیش بینی نقطه سر به سر" مصطلح است بعلاوه چند کار کوچک دیگر میتواندموفق یا نا موفقیت آمیز بودن ایده اقتصادی تان را روشن نماید.

تحلیل نقطه سر به سر چه فایده ای دارد؟

تحلیل نقطه سر به سر به شما میگوید که این طرح چه مقدار پول لازم دارد تا به نقطه ای برسدکه در آنجا هزینه ها را پوشش داده و در آستانه سود دهی قرار بگیرد.

اگر بتوانید به نقطه سر به سر برسید و یا آن را پشت سر بگذارید، یعنی اگربتوانید در آمدی بیشتر از مایه کار که برای پوشش هزینه هایتان لازم داریدرا فراهم آورید، آنگاه طرح اقتصادی شما شانس خوبی برای سود آوری خواهد داشت.بسیاری از پیمانکاران با تجربه از تحلیل نقطه سر به سر بعنوان ابزار اولیه نمایش و ضعیت پروژه های اقتصادی جدید، استفاده مینمایند.آنان اوقات خود را صرف طراحی یک برنامه مبسوط کسب و کار نمی کنند مگر آنکه پیش بینی نقطه سر به سر نشانگر سر ریز در آمد در مقایسه با مایه کار و هزینه های مرتبط باشد.

خبر خوش اینکه  تحلیل سر به سر خود ذاتا" و الزاما" بخشی از هر طرح اقتصادی میباشد. بنابراین چنانچه هم اکنون مشغول تهیه یک تحلیل نقطه سر به سر میباشید، این بدان معنی است که کار بر روی طرح اقتصادی تان را آغاز کرده اید.

چگونه میتوان یک " تحلیل نقطه سر به سر"  را آماده کرد؟

برای تهیه یک تحلیل نقطه سر به سر بایستی راجع  به هزینه ها و درآمدهایتان درکی نزدیک به واقعیت داشته باشید. به همین منظور بایستی تحقیقی جدی شامل بررسی بازار جهت تعیین حجم فروش محصول یا خدماتتان و نیز تخمینی از هزینه هایتان را ارائه دهید.

کتاب ها و برنامه های نرم افزاری طراحی کسسب و کار میتوانند در تخمین منطقی در آمدها و هزینه ها ،کمک موثری بنمایند.

شما باید تخمین ها و محاسبات زیر را انجام دهید:

  • هزینه های ثابت : هزینه های ثابت اصولا" ماه به ماه تفاوت چندانی نداشته و معمولا" شامل اجاره، بیمه، هزینه های جاری و ... میباشد. بهتر است چیزی حدود 10% به این هزینه ها هنگام تعیین نقطه سر به سر اضافه نمائید تا جبران هزینه های غیر قابل پیش بینی را بنماید.

  • درآمد : این مبلغ نشان دهنده کل در آمد حاصل از فروش شما طی یک دوره مثلا" یک ماه و یا یک سال است.برای تهیه یک تحلیل معتبراز نقطه سر به سر بایستی پیش بینی های خود را بر اساس آنچه که واقعا" تصور میکنیداتفاق می افتد و نه آنچه که دوست دارید اتفاق بیفتد پایه گذاری نمائید.

  • متوسط سود ناخالص از هر فروش: متوسط سود ناخالص ، مبلغی است که پس از کسر مایه کار(نرخ خرید محصول یا خدمات باقی میماند.مثلا" اگر علی جنسی را بطور متوسط000/10 ریال بخرد و بطور متوسط000/15 ریال بفروشد، متوسط سود ناخالص وی 000/5 ریال میباشد.

  • درصد متوسط سود ناخالص:چنین در صدی نشان دهنده این است که چند ریال  از هر یک تومان در آمد، سود ناخالص محسوب میشود.برای محاسبه در صد متوسط سود ناخالص، بایستی رقم متوسط سود ناخالص را بر متوسط قیمت فروش تقسیم نمائیم. به عنوان مثال اگر متوسط سود ناخالص علی برابر 000/5 ریال و متوسط قیمت فروش وی برابر 000/15 ریال باشد، آنگاه در صد سود ناخالص وی( 000/5 تقسیم بر 000/15 ) یعنی 33/0 میشود.

  • محاسبه نقطه سر به سر : اکنون که محاسبات فوق را انجام دادید، تعیین نقطه سر به سر بسیار ساده و آسان خواهد بود. با تقسیم هزینه های ثابت سالانه و یا ماهیانه (تخمینی) بر در صد سود ناخالص به رقمی میرسید که همان در آمد مورد نیاز تا رسیدن به نقطه سر به سر است. مثلا " اگر هزینه های ثابت علی در هر ماه 000/000/4 ریال، و در صد سود ناخالص وی طبق تخمین فوق برابر 33/0  باشد، آنگاه نقطه سر به سر علی برای در آمد ماهیانه برابر ( 000/000/4 تقسیم بر 33/0 ) یعنی حدود 200/121/12 ریال خواهد بود. ضمنا" توجه داشته باشید که این رقم شامل هیچگونه سودی برای علی نمیباشد و صرفا" هزینه های یادشده وی ( در قسمت هزینه های ثابت) را پوشش میدهد.

اگر به نقطه سر به سرنرسیدید

چنانچه نقطه سر به سر فعالیت اقتصادی شمابالاتر از درآمدهای مورد انتظارتان بود آنگاه بایستی در مورد تغییر برخی از شاخص های طرح خود تجدید نظر نمائید. به عنوان مثال میتوان راجع به موارد زیر فکر کرد:

·       به دنبال منابع تامین کننده ارزانتری باشید.

·       کار را خودتان انجام دهید تا هزینه های پرداخت حقوق تعدیل گردد.

·       با تغییر محل کار نسبت به کم کردن اجاره بها اقدام نمائید.

·       محصول یا خدمات خود را ( در صورت امکان) با قیمت بالاتری عرضه نمائید.

اگر هنوز علیرغم  این تغییرات هم، رسیدن به نقطه سر به سر امری محال به نظر میرسد بهتر است این ایده اقتصادی را به دور بریزید و پول و وقت خود یا دیگران را هدر ندهید.

تحلیل های مالی بیشتر

اگر پیش بینی نقطه سر به سر در طرح شما بیانگر درآمدی بیشتر از آنچه که نیاز دارید میباشد به عبارت دیگر هزینه ها پوشش داده میشودو مبالغی هم باقی میماند،آنگاه بایستی احساس موفقیت نمائید. اما هنوز بایستی حساب کنید که این کار واقعا" چقدر سود آور است و آیا کفاف شیوه زندگی ودیگر مخارج  گوناگون شما را میدهد یا نه؟ خلاصه اینکه پیش بینی نقطه سر به سر ابزاری قوی برای چشم انداز هر فعالیت اقتصادی میباشد اما اگر خواستید واقعا" سرمایه گذاری نمائید و کار را شروع کنید آنگاه به بررسی های تکمیلی بیشتری نیاز خواهید داشت.

مواردی که در زیر می آید از جمله این بررسی های تکمیلی است و برای ترسیم تصویری واضح تر ار فعالیت اقتصادی شما مفید میباشد:

  • پیش بینی سود و زیان

این یک برنامه مقایسه ای ماهیانه است که متوجه سود خالص کار میباشد.

  • برنامه گردش نقدینگی

در این طرح در می یابید که برای انجام کار در هر ماه واقعا" به چه مقدار نقدینگی نیاز دارید.

  • تخمین هزینه ها در مرحله شروع

در این قسمت کل هزینه ها تا زمان سود دهی طرح و ایده اقتصادی محاسبه میشود.

پایان

 

  نظرات ()
تعريف سازمانهای کوچک و نقش آنان در اقتصاد کشور نویسنده: محمد سالاری - پنجشنبه ٢٧ اردیبهشت ۱۳۸٦

"کسب و کارهای کوچک" از اجزای لاینفک اقتصاد هر کشورند; ضمن اینکه منشا نو آوری های عمده ای در عرصه صنعت و تجارتند.از اینرو صاحب نظران سازمانها و واحدهای اقتصادی کوچک را نیروی محرکه نوآوری در اقتصاد می دانند. هر چند که این واقعیت را کمتر کسی انکار می کند، ولی در مورد تعریف این سازمانها،تفاوبت آرای زیادی وجود دارد. معیارهای متعددی برای متمایز ساختن سازمانهای کوچک از سازمانهای بزرگ به کار می روند. برخی از این معیارها عبارتند از تعداد کارکنان، میزان فروش سالیانه ،مبلغ سهام مالک و جمع دارائیهای سازمان.

 مثلا" با استفاده از معیار تعداد کارکنان گفته می شود که سازمانها و واحدهای اقتصادی کوچک ، سازمانهائی مستقل می باشند که کمتر از صد نفر نیروی انسانی دارند. در حالیکه اگر بر مبنای سهام مالکیت تعریف گردد، گفته می شود سازمان کوچک، سازمانی است که بخش عمده ای از سهام آن متعلق به مالک / مدیر آن است.

سلامت اقتصادی هر کشوری به میزان مطلوبیت مدیریت سازمانها و واحدهای اقتصادی کوچک در آن بستگی دارد و موفقیت در این بخش به تلفیق صحیح سرمایه ها،استعدادها،تلاشها و بهره گیری مطلوب از فرصت های ایجاد شده و رخدادهای پیش بینی نشده بستگی دارد.

دکتر علی رضائیان (مبانی سازمان و مدیریت ص26 )

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب