محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
چرا باید یک طرح و برنامه کسب و کار داشته باشیم نویسنده: محمد سالاری - شنبه ٢٥ فروردین ۱۳۸٦

منبع : www.nolo.com

چرا باید یک طرح و برنامه کسب و کار داشته باشیم

 

حتی اگر نمیخواهید افزایش سرمایه داده و جلب مشارکت نمائید ولی بازهم یادبگیرید چرا طراحی و برنامه ریزی کسب وکار اهمیت دارد

 

درست مانند یک پیمانکار که برای ساختن یک بنا ، ابتدا از یک نقشه سازه برای حصول اطمینان از استحکام ساختمان استفاده می نماید، تهیه و تنظیم این نقشه ( که ما آن را طرح و برنامه کسب و کار می نامیم ) برای  شما و اینکه بدانید آیا شغلتان از قوت و قدرت کافی برخوردار هست یا نه؟ از اهمیت خاصی برخوردار است. شما بدون در دست داشتن چنین طرح و برنامه ای، بسیاری از اصول کار را به شانس و اقبال سپرده اید و در واقع دست به قمار زده اید.

 

طرح و برنامه کسب و کار به تعریف شغل شما شامل مشروح فعالیت ها و فرآیند هر بخش از مجموعه و ارتباط آنها درکل با یکدیگر، تحقیقات بازار ، راهبردهای  بازاریابی ، ارزیابی رقبای اصلی و چندین تحلیل و پیش بینی های مالی می پردازد.

دلایل تهیه و تنظیم یک طرح و برنامه کسب و کار

 

تنظیم یک طرح دقیق و جامع از کسب و کار ، امکان توفیق شغلی شما را به گونه ای قابل ملاحظه افزایش می دهد. دیگر فواید این طرح را میتوان به شرح زیر دسته بندی نمود:

 

·        تشخیص اینکه آیا این ایده یا حتی فعالیت اقتصادی باندازه کافی سود آور است یا نه؟

·        بررسی هزینه های شروع و راه اندازی و حجم سرمایه گذاری.

·        متقاعد نمودن دیگر سرمایه گذاران و یا وام دهندگان.

·        تخمین درآمد ( با تعریف بازار، تعیین مشتریان و سهم بازار).

·        سریعتر کردن دوره سودرسی با ابداع راهبردهای موثر بازاریابی.

·        حضوری رقابت آمیز در بازار با تهیه تحلیلی از نقاط ضعف و قوت رقابت شما در بازار.

·        پیش بینی مشکلات بالقوه جهت آمادگی برای مواجهه با آنها.

آیا می خواهید افزایش سرمایه داده و جلب مشارکت نمائید

 

اگر باید افزایش سرمایه دهید در آن صورت واضح است که بایستی یک طرح کسب و کار مشخص و مدون و رسمی داشته باشید. صاحبان مشاغل صرفا" زمانی موفق به جلب مشارکت سرمایه گذاران و یا وام دهندگان می شوند که یرنامه کسب و کار مبسوط و دقیقی ارائه نمایند.تمامی منابع بالقوه مالی که در اختیار دارید بایستی از نظر شیوه عملکرد این کسب و کار توجیه شوند تا امکانات مالی خود را پشتوانه کسب و کار شما قرار دهند.

 

اهمیت پیش بینی های مالی

 

پیش بینی های مالی به شما این امکان را میدهد تا سرمایه گذاران بالقوه را نسبت به توفیق فعالیت اقتصادی خود متقاعد نمائید. تهیه تحلیل های مالی حتی اگر نخواهید در مرحله شروع به کار نیز جلب سرمایه نمائید، باز هم ایده خوبی است.

 

مقید بودن به تهیه  تحلیل های مالی برای یک برنامه کسب و کار، شامل تخمین هزینه های اولیه ، تحلیل نقطه سر به سر، پیش بینی سود وزیان و سرمایه در گردش برای شما این امکان را فراهم می آورد تا نسبت به راه اندازی فعالیت مورد نظرتان تصمیم گیری نمائید و یا در برخی موارد مهم و کلیدی تجدید نظر کنید. به عبارت دیگر یک برنامه خوب کسب و کار به شما اطمینان میدهد که آیا در مسیر درست ویا غلط حرکت می کنید. همانطور که هر متخصص با تجربه در مسائل کسب وکار و اقتصاد به شما توصیه خواهد کرد، شروع نکردن کاری که به لحاظ مالی جواب نمیدهد برای موفقیت دراز مدت شما بهتر از شرط بندی  بر سر آینده اقتصادی خود تان است.

افرادی که وسوسه می شوند تا تحلیل های مالی را در نظر نگیرند

 

برخی از مردم با محاسبات و تحلیل های مالی نگران می شوند و دوست دارند آن را نادیده بگیرند و از آن بگذرند. امیدواریم آنان در بین معدود کسانی از این دست باشند که موفق میشوند.

عده ای دیگر نیز آنچنان شیفته ایده اقتصادی خود می شوند و برای راه اندازی آن سر از پا نمی شناسند که حاضر نیستند هیچکدام از واقعیت های اقتصادی پیرامون خود را در نظر بگیرند. اگر هر کدام از این گرایش ها را در خود احساس میکنید به شما اکیدا" توصیه میشود که تحلیل های مالی دقیقی را فراهم آورده و به نتایج آن توجه کافی نمائید. سعی نکنید تا با خوش خیالی بگوئید این نتایج نامربوط است و ایده من حرف ندارد. اگر  از هزینه ها و درآمدها، پیش بینی هائی منطبق بر واقعیات تنظیم کنید و معتقد باشید که حدسیات خود یا اطرافیانتان ممکن است اشتباه از آب در آید آنگاه  چهره مالی مجموعه خود به هنگام شروع و یا پس از سالها فعالیت را بهتر ترسیم خواهید کرد. حتی تصویری غیر دقیق از وضعیت مالی کار و شغلتان میتواند بسیار بهتر از نداشتن این تصویر و خیال پردازی های موهوم باشد.

پایان

  نظرات ()
چند تکنیک بازاریابی در سازمان های کوچک نویسنده: محمد سالاری - جمعه ۱٠ فروردین ۱۳۸٦

منبع:www.Marketingscoop.com

چند تکنیک بازاریابی در سازمان های کوچک

اگر شما جزء صاحبان مشاغل کوچک به حساب می آئید، برای بازاریابی احتیاج به سرمایه گذاری زیادی نخواهید داشت.بسیاری از سازمانهای کوچک از روشهای اصولی و مهم موجود برای بازاریابی در کسب و کار خود غافل بوده و فرصتهای فراوانی که با اعمال این روش ها بدست می آید را به فراموشی سپرده اند.

نکات بسیاری برای ارتقاءکمیت و کیفیت نقاط تماس با مشتریان و طرز تلقی آنان از شما وجود دارد که صرفا" تلاشی مقدماتی برای به حرکت در آوردن آن ضروری است و پس از اجراء موجبات رونق شغلی شما را فراهم می آورد. در اینجا به برخی از این راه کارها اشاره می شود :

1-     کارت ویزیت که با هزینه ای بسیار ناچیز قابل تهیه می باشد: با این کار شما عملا" دارای یک بیل بورد و تابلو آگهی شده اید که می توانید کالا و یا خدمات خود را معرفی نمائید. درج عنوان شغلی ، نام ، آدرس ، تلفن و شرحی مختصر و مفید از کالا یا خدمات  به علاوه ساعات دسترسی به شما ،از مهمترین مواردی است که بایستی در کارت ویزیت درج گردد. در نظر داشته باشید که هنگام سفارش کارت ویزیت از تمامی فضای کارت به صورت موثر استفاده شود (مثلا" درج انواع شیوه هائی  که بتوان با شما تماس گرفت). برخی از کارت ویزیت ها دارای شاخص ها و یا ابزار و اطلاعات مورد نیاز و عمومی، نظیر جدول تبدیل مقیاس ها، خط کش و ... می باشند در نتیجه این کارت ویزیت ها مانند ابزاری که بایستی همیشه در دسترس باشند، مورد استفاده مشتریان بالقوه و دائم قرار می گیرند.

2-     صورتحساب: آیا برای مشتریان خود صورتحساب چاپی و یا الکترونیکی ارسال می کنید؟ توجه داشته باشید که شما می توانید از صورتحسابهای ارسالی نیز جهت ترویج نام تجاری ،محصولات و یا خدمات خود استفاده نمایئد. از این نقطه تماس ارزشمند می توانید برای تشکر از مشتریان به خاطر خریدی که از شما کرده اند و نیز فرصتی برای معرفی دیگر کالاها و خدمات سازمان خود بهره ببرید. یکی از روش های موثر برای جلب توجه مشتری نوشتن این پیام در پائین صورتحساب وی می باشد که "جهت کسب اطلاعات بیشتر از برنامه های فروش ما با تلفن .... تماس حاصل فرمائید".

3-     ارسال نامه یا ایمیل : در بازاریابی هیچ چیز مهم تر از داشتن یک لیست کامل و جامع از مشتریان نیست. مشتریانی که آدرس و یا ایمیل خود را در اختیار شما قرار می دهند خواستار دریافت اطلاعات در مورد محصول و خدمات شما می باشند. به روش های گوناگون می توانید از مشتریان خود بخواهید که این نقطه تماس را برای شما ایجاد نمایند. زمانی که این اطلاعات مجانی را جمع آوری کردید، به طور مرتب و منظم و با داشتن بهانه هائی خوب  با مشریان تماس داشته باشید و آنان را به خرید محصولات و یا خدمات خود تشویق نمائید. مشتریان راضی مطمئنا" شما را به دیگران معرفی و توصیه خواهند کرد.

4-     یادداشتهای تشکر و قدردانی : برخی از فروشندگان در برقراری ارتباط خوب با مشتریان خود بسیار فعال بوده واز هر فرصتی برای این منظور استفاده می نمایند. ارائه یک کارت و یا یادداشت تشکر و قدردانی به مشتری پس از هر فروش که می تواند یه همراه کاتالوگ محصولات یا خدمات جدید و یا اطلاعیه ای از جانب شما ارائه گردد، نشانگر قدرشناسی و تمایل سازمان شما برای ایجاد ارتباط مستحکمتر با مشتری می باشد.

5-     ایجاد انگیزه جهت خرید : برای معرفی محصولات یا خدمات جدید بایستی اطلاعات کافی در اختیار مشتریان قرار داد وبرای ترغیب آنان به خرید بایستی در آنان ایجاد انگیزه نمود. جهت ایجاد انگیزه از راهبردهای متفاوتی می توان سود برد ولی یکی از این روشها ایجاد انگیزه از طریق قیمت گذاری وارائه تخفیف در برابر خرید بیشتر می باشد. سیستم قیمت گذاری شما اگر به نحوی طراحی شده باشدکه مشتری با خرید بیشتر از تخفیف بیشتری برخوردار شود و در مورد این قیمت گذاری نیز اطلاع رسانی به اندازه کافی شده باشد، آنگاه می توان انتظار داشت که ایجاد انگیزه خرید به روش قیمت گذاری به انجام رسیده است.

6-     نمونه های مجانی : یکی از روش های اثر گذار در بازاریابی ارائه نمونه های مجانی به مشتریان می باشد. این رویه در فروشگاههای مواد غذائی و یا شیرینی فروشی ها بسیار متداول بوده است.مشاغل دیگر نیز می توانند کالا یا خدمات را با توجه به نوع و ماهیت آن به مدت کوتاهی در اختیار مشتری قرار دهند و در صورت رضایت وی نسبت به اخذ وجه اقدام نمایند. ارائه این نمونه مجانی این اعتماد و اطمینان را برای مشتری به وجود می آورد که فروشنده از کیفیت و مقبولیت کالا یا خدمات خود کاملا" مطمئن است. این روش علاوه بر ایجاد اعتماد موجب برقراری نوعی ارتباط عاطفی نیز می گردد که در تحکیم ارتباط با مشتری و کسب وفاداری وی اثر گذار است. ضمنا" بایستی توجه داشت که هزینه های اتخاذ اینگونه روش ها به سرعت پس از به ثمر نشستن برگشت داده می شود.

7-     تشویق مشتریان بالقوه به بررسی نظرات مشتریان قدیمی یا متخصصین واهل فن : که از طریق روش های بسیار متنوع و مبتکرانه می توان تهیه و در اختیار آنان قرار داد. مشاغلی که از این روش جهت ترویج و پیشبرد برنامه های بازاریابی خود استفاده می کنند، به موفقیتهای چشمگیری نائل می شوند. در نظر داشته باشید وقتی به مشتریان بالقوه پیشنهاد می کنید که به نظرات دیگران در مورد محصول و خدماتتان توجه کنند، درست مثل آنستکه تیم فروش خود را تا مرزهای مشتریان قدیمی و متخصصین و اهل فن گسترش داده اید. بدیهی است مانند بازاریابی دهان به دهان، اثر بخشی این روش با تلاشهای مشابه از جانب خودتان کاملا" غیر قابل مقایسه است. بنابراین بهتر است در مورد روشهای تهیه این نظرات از مشتریان قدیمی و یا متخصصین مرتبط با کسب و کارتان و همچنین شیوه تشویق مشتریان بالقوه برای مراجعه به این نظرات، بیشتر فکر کنیدو متمرکز شوید.

بازاریابی به این روش خرج زیادی ندارد. از کسب و کار خودتان برای ارسال پیامهای بازاریابی به این روش و افزایش مشتریان استفاده نمائید. البته فراموش نکنید که پایه و مبنای این سیستم بازاریابی ، ارائه محصول و یا خدماتی است که حد اقل با کیفیتی مشابه با دیگران و یا بالاتر باشد و در غیر اینصورت به شما توصیه می شود بیهوده تلاش نکنید.

شما با بکار بستن همین چند روش ساده به سرعت به قدرت اثر بخشی آنها پی می برید واین نتیجه به نوع محصول، خدمات ویا صنفی که در آن فعالیت می کنید ابدا" ارتباطی ندارد.

پایان 

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب