محمد سالاری
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مشاوره کسب و کار،طراحی سیستم بازاریابی ویژه سازمانهای کوچک (ما به افراد و شرکت ها کمک می کنیم تا کسب و کار شان را بطور علمی راه اندازی و با بهترین سود آوری اداره کنند تلفن تماس : 09121269382 خدایا جرآتی عطا فرما تا بهبود دهیم آنچه که می توانیم، صبر کنیم بر آنچه که نمی توانیم (بهبود دهیم) و دانشی که تفاوت این دو را بدانیم)
تحقیق درمورد یک کسب و کار مناسب و راه اندازی آن نویسنده: محمد سالاری - جمعه ٢٥ اسفند ۱۳۸٥

منبع : www.nolo.com

    

کسب وکار شما اولا" می باید سود آور باشد و ثانیا" با توانائی ها و مهارت های خاص شما نیزتناسب داشته باشد

 چنانچه می خواهید برای خودتان کار کنید اما کار خاصی را نیز در نظر ندارید، در آن صورت احتمالا" راجع به نوع کاری که می خواهید شروع کنید، ابهام داشته و سرگردان می باشید. خوشبختانه پاسخ این معما همیشه یکی است: کاری را که کاملا" میشناسید انتخاب کنید و در مورد آن کمی بیشتر تحقیق و بررسی نمائید.

 تمامی زیر و بم و جزئیات کار را یاد بگیرید

 مواظب باشیدصرفا به این علت که کسی به شما میگوید" کار مطمئنی است " در دام شغلی خاص گرفتار نشوید. مشتریان بالقوه پولی را که به زحمت به چنگ آورده اند صرفا زمانی در اختیار شما قرار می دهند که بتوانید آنان را متقاعد نمائید کالا یا خدماتی به  ارزش پولشان به آنان داده اید. بنا بر این بدون توجه به هدفی که دارید باید بدانید که دارید چه میکنید.

 انتخاب شغلی که تجربه آن را دارید 

انتخاب شغلی که در آن تجربه دارید از امتیازات بسیاری برخوردار می باشد: می توانید از دانش ،آموزش ، مهارت و شبکه ارتباطات خود که شما را به منابع مالی،تامین کنندگان و مشتریان رهنمون می کند ، بهره ببرید.

 

مثال: استیو ابتدا به عنوان نماینده و ناظر و سپس در سمت مدیر پروژه ده سال سابقه همکاری با شرکتهای ساختمانی داشت. زمانی که وی تصمیم گرفت برای خودش کسب وکار راه اندازی کند عاقلانه ترین تصمیم را گرفت و یک شرکت پیمانکاری متخصص در امر توسعه و بازسازی منازل تاسیس نمود. وی با این صنعت آشنائی کامل داشت و بهترین منابع تامین کننده را می شناخت، بانحوه فروش و خدمات آن آشنا بود، مهارت های این شغل را دارا بود و می دانست چگونه بازاریابی کند و کار بگیرد و بهتر از همه این که در کدام موقعیت به بازار کار یورش نماید. مشتریانی که طی سالها با وی آشنا شده بودند همه از اینکه استیو یک پیمانکاری جمع و جور راه انداخته بود خوشحال بودند و به او می گفتند اگر کارساختمانی  داشته باشند حتما" سراغ او خواهند آمد.

 

با این حال چنانچه تمایل دارید کاری را راه اندازی کنید که به آن علاقه داشته و اطلاعاتی نیز در مورد آن ندارید، بهتر است از افرادیکه که می شناسید و در آن زمینه بخصوص دارای تجربه می باشند بپرسید راه اندازی چنین کسب و کاری چگونه خواهد بود؟ همه چیز  در مورد مخارج راه اندازی، هزینه های ثابت و نیز دیگر هزینه ها و همچنین درآمد حاصل از این کار را سئوال نمائید. اگر ایده های مختلفی دارید و نمیدانید کدامیک بهتر جواب خواهد داد، در اینصورت توجه داشته باشید که توانائی ، دانش و همچنین مهارت شما چه رابطه ای با فرصت های شغلی موجود داشته و تحقیق نمائید که در حوزه فعالیت شما کدامین کسب و کار (که ایده آن را در سر دارید) بیشتر مورد نیاز است.

 راه اندازی کسب و کارهائی که در آن سر رشته ندارید

متاسفانه خوش خیالی و خواب سود فراوان و بادآورده، بسیاری از مردم را به انجام کارهائی متقاعد مینماید که در مورد آن یا اطلاعاتی نداشته و یا از دانشی کم بهره می برند و این قطعا" فرمولی ثابت و لا یتغیر برای شکست است.

 مثال: لئو یک گل فروشی شیک و مدرن را در موقعیتی که به نظر میرسید " رد خور ندارد" راه اندازی نمود. او شخصیتی جذاب و ظاهری آراسته ونیز اطلاعات زیادی در مورد اداره مجموعه  داشت ضمن اینکه به منابع مالی خوبی جهت تامین پول (وام ) دسترسی داشت. با اینحال این کار پا نداد و پس از دوسال و صرف 000/30 دلارضرر توانست از شر آن خلاص شود.

 

چرا؟ آن زمان که لئو خواب خوش سود فراوان را میدید و عجولانه تصمیم می گرفت از دیدن چندین واقعیت مهم صرفنظر کرده بود.مهم ترین موضوع همانطوری که خود لئو اعتراف میکرد این بود که وی هیچ اطلاعی در مورد گل و گیاه نداشت و علاقه ای هم به یادگیری این مطلب در خود نمی دید. وی نه تنها نمی توانست با مشتریان در مورد اینکه کدام دسته از گلها و گیاهان در آفتاب یا سایه پرورش پیدا میکنند و یا اینکه چگونه میتوان از شر بسیاری از آفات گیاهی خلاص شد، حرف و صحبتی بکند بلکه حتی با افراد مطلع از این موضوع که بتوانند بعنوان فروشنده عمل نمایند نیز آشنائی نداشت. خلاصه اینکه لئو مرتکب یک اشتباه کلاسیک شده بود. وی به کاری وارد شده بود که تب آن داغ بود ضمن اینکه یک احمقی هم پیدا شده بود تا برای این کار به او وام بدهد.

 

به هر حال اگر می خواهید کاری را شروع کنید که از آن اطلاعات کافی ندارید فراموش نکنید که تا دانش کافی نسبت به آن کار کسب نکرده اید( حتی به قیمت شاگردی کردن ) دست به آن نزنید.

 ارزیابی و تحقیق در مورد ایده اقتصادی تان

در اینجا به صورت گام به گام در مورد تناسب خودتان با ایده اقتصادی تان راهنمائی می شوید.

 1.    امتحان کنید : قبل از آن که کارو کاسبی خود را در زمینه ای که به آن علاقه مند هستید راه اندازی کنید، بهتر است تجربیاتی را در آن حرفه یا صنعت خاص، حتی به طور مجانی هم که شده کسب کنیدو تا آنجا ئیکه می توانید تمامی زوایای کار را برای خودتان روشن نمائید. مثلا اگر می خواهید یک پاستا فروشی راه اندازی کنید ولی هنوز" راویولی" را از "کانلونی" تشخیص نمی دهید، به شما اکیدا" توصیه می شود اول نزد یک پاستا پز کارکنید.

 

با دست اندر کاران  این شغل گفتگو  کنید

 اگر می خواهید کاری راه اندازی کنید که اطلاعات کافی در مورد آن ندارید و نیز شغلی هم در آن زمینه پیدا نمی کنید در این صورت با دست اندر کاران این شغل در منطقه ای که قصد ندارید در آنجا این کاسبی را راه اندازی کنید گفتگو نمائید. صاحبان مشاغل زمانی که احساس کنند کسی نمی خواهد با آنان رقابت کند، معمولا" اطلاعات خود را در اختیار می گذارند.

 2.     ببینید آیا این کار را دوست دارید و می توانید در آن بدرخشید

اگر اینطور نیست باید به فکر ایده دیگری باشید. کسب موفقیت در کاری که بدان علاقه ای ندارید بسیار مشکل است و علاقه داشتن به کاری که در آن خوب وقوی نیستید امکان نا پذیر می باشد. اما اگر از کار لذت بردید و مهارت کافی برای راه اندازی کسب و کار خودتان تحصیل نمودید دیگر شک نکنید و به مرحله بعدی مراجعه نمائید.

 3.     توانائی خود را محک زده و خود را مقید به توانمند شدن برای انجام هر قسمت از کار بدانید

اگر نخواهید و یا نتوانید هر قسمتی از کار – مثلا تولید یک محصول یا سرو کله زدن با مشتری ویا نگاهداری حسابها و بایگانی مدارک و... -  را که بایستی بانجام برسد را انجام دهید، بایستی در راه اندازی این کسب و کار تجدید نظر کنید.

 4.     شانس سود آوری کار را تعریف کنید

پس از چند ماهی که در بطن کار قرار داشتید آنگاه می توانید نظر دهید که آیا این کار توان سود آوری دارد یا نه؟ برای اطمینان می توانید بازار را تعریف و یک تحلیل نقطه سر به سر از ایده اقتصادی تان تهیه کنید.این تحلیل به شما در مورد حجم سرمایه مورد نیاز جهت پوشش هزینه ها تا سود دهی پروژه اطلاعات میدهد.اگر بتوانید بیشتر از هزینه های نقطه سر به سر در آمد حاصل نمائید آنگاه شما در حاشیه امن قرار خواهید داشت یعنی کسب و کار شما سود آور خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر و نحوه محاسبه نقطه سر به سر میتوانید به مقاله آیا میتوان از این راه پول در آورد؟ مراجعه فرمائید.

 5.     مخاطرات این شغل را ارزیابی نمائید

حتی بهترین طراحی و برنامه ریزی های کسب و کار هم  درمشاغل فوق العاده پرمخاطره که دارای رقبای سرسخت بوده و با افت و خیزهای شدید مالی مواجه می باشند، در معرض انحراف و عدم توفیق قرار می گیرند. به عنوان مثال درصد شکست در مشاغل زیربیشتربوده است (این آمار مربوط به جامعه امریکا و بازه زمانی خاصی که پیمایش انجام شده میباشد):

 ·        فروشگاه های رایانه

 ·        خشکشوئی و رختشوئی ها

·        معاملات اتوموبیل دست دوم

·        دارندگان پمپ بنزین

·        شرکت های حمل و نقل

·        رستوران ها

·        فروشگاههای لباس بچه گانه

اگر کسب و کار شما در فهرست  مشاغل پر مخاطره (که بایستی در بازار هدف تان مورد ارزیابی قرار بگیرد) بود نا امید نشوید این بدانمعنی نیست که باید تغییر شغل بدهید بلکه مفهوم آن اینست که هنگام طراحی و برنامه ریزی کارتان در مورد ارقام و اعداد، بسیار واقعی و هوشمندانه عمل نمائید( برای اینکه بدانید چرا همیشه یک طراحی کسب و کار با دید سخت گیرانه و انتقادی به ایده های اقتصادی شما می نگرد به مقاله چرا باید یک طرح و برنامه کسب و کار داشته باشیم؟مراجعه کنید و برای اطلاعات بیشتر در مورد یک طرح و برنامه کسب و کار مقاله نکات اصلی در یک برنامه کسب و کار را بخوانید.

تلفن تماس: ٠٩١٢١٢۶٩٣٨٢

 

 

 

  نظرات ()
پنجاه کاری که برای راه انداختن یک کسب و کار جدید باید انجام دهید نویسنده: محمد سالاری - جمعه ٢٥ اسفند ۱۳۸٥
منبع:www.nolo.com

                                                             

پنجاه کاری که برای راه انداختن یک کسب و کار جدید باید انجام دهید

تمام نکاتی که برای راه اندازی یک کار تازه بایستی رعایت نمود

آیا در فکر راه اندازی یک کسب و کار تازه هستید؟ هیچ اشکالی ندارد، مطمئن باشید که تنها  نیستید. همه ساله هزاران نفر برای فروش محصولات و خدمات خود به همین  فکرمی افتند. بعضی ها موفق میشوند و برخی هم شکست می خورند. هر چه بیشتر در مورد راه اندازی یک کسب و کار جدید مطلب بدانید، قدرت شما در خلق مجموعه ای که پایدار بماند و به سود دهی و رضایت خاطر شما بیانجامد، بیشتر خواهد شد. چک لیست زیر بهترین کمک برای شروع مراحل ابتدائی یک کسب و کار تازه است.

ارزشیابی و ایجاد یا  توسعه یک ابتکار اقتصادی  

1-    آیا نوع کسب و کار متناسب با شما میباشد؟ ( میتوانید به مقاله تحقیق و راه اندازی کسب و کار مناسب مراجعه فرمائید).

2-    از تحلیل نقطه سر به سر برای اطمینان از سود دهی ایده اقتصادی تان بهره ببرید. ( مقاله آیا میتوان از این راه پول در آورد؟ را بخوانید).

3-    یک برنامه مدون کسب و کار شامل بررسی سود و زیان و حجم نقدینگی را تهیه نمائید.( مقاله تدوین یک برنامه کسب و کار را ببینید).

4-    منابع مالی برای شروع و راه اندازی کسب و کار را تعیین نمائید. ( به مقاله  تغذیه مالی یک کسب وکار جدید مراجعه نمائید ).

5-      یک برنامه بازاریابی تهیه کنید.

در مورد  ساختار قانونی کسب وکارتان  تصمیم گیری نمائید

·        مالکیت یک نفره

·        شرکت با مسئولیت محدود

·        شرکت تضامنی و یا تعاونی

·        شرکت سهامی خاص و ...

11-  قبل از تصمیم گیری در مورد ساختار سازمان خود از منابع مختلف و منجمله یک کارشناس استفاده کنید و برای  سئوالاتی که درذهنتان میباشد پاسخ تهیه نمائید.

نامی را برای کسب و کارتان انتخاب نمائید

12-    به اسامی مختلفی که میتواند با نوع محصول و خدمات شما تناسب داشته باشد ، بیاندیشید.

13-  اگر میخواهید کسب و کار اینترنتی و به لحظه (online ) راه بیاندازید،  بهتر است امکان ثبت نام مجموعه خود را به عنوان یک  domain بررسی نمائید.

14-  از اداراتی که  متصدی اسامی فعالان اقتصادی در حوزه شما میباشند جهت انتخاب نامی که تکراری نباشد، استعلام نمائید.

15-     برای تعیین نام شرکت با اداره ثبت شرکتها میتوانید هماهنگی نمائید.

16-    آندسته از اسامی که هویت تجاری دیگران میباشد و یا موجب سر در گمی مشتریان میگردد را حذف کنید.

17-    از اسامی باقیمانده در فهرست تان بالاخره مناسب ترین را انتخاب نمائید.

نام کسب و کارتان را ثبت نمائید

18-    اقدامات اولیه و تهیه مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام مجموعه اقتصادی تان در اداره مربوطه.

19-    تثبیت نام به عنوان معرف کالا و خدمات شما ضمن تعیین حوزه فعالیت.

20-  تثبیت نام به عنوان یک domain و آدرس اینترنتی ( در صورتی که بخواهید فعالیت خود را در فضای اینترنتی داشته باشید ).

تهیه مدارک سازمانی

21-    تهیه مرام نامه و اصولی که افراد مجموعه اخلاقا" خودرا بدان پای بند بدانند.

22-    تهیه و تنظیم اساسنامه

23-    تهیه و تنظیم چارت سازمانی

24-    تهیه و تنظیم شرح وظائف و فرآیند کاری هر بخش

پیدا کردن محل کار

25-    ویژگی ها و فیزیک مورد نیاز شغل تان را شناسائی نمائید( به مقاله ده نکته برای انتخاب محل کار رجوع کنید).

26-    توان خودرا برای پرداخت اجاره تعیین نمائید.

27-  بهترین همسایگی های برای کسب و کارتان را تعریف کنید و تحقیق نمائید آنان به طور متوسط چه مقدار اجاره پرداخت مینمایند.

28-  مکان هائی را که برای کار انتخاب میکنید بایستی کاملا مناسب برای نوع کارتان باشد ضمن آنکه فعالیت شما در آنجا محدودیتهای  قانونی نداشته باشد.

29-    قبل از امضاء هر قرارداد اجاره ، آن را به دقت مطالعه کرده و بهترین و مناسب ترین مورد را انتخاب نمائید.

تهیه مجوزها و دیگر مدارک رسمی و قانونی

30-    برقراری ارتباط و ثبت شدن نزد سازمان های رسمی مانند اداره مالیات و ...

31-    مجوزهای مهارتی و مدارک تائید کننده این مهارتها.

32-     کسب مجوز فعالیت از اتحادیه صنفی و یا دیگر مراجع ذیربط.

33-    کسب مجوز های مرتبط با کیفیت کار نظیر انواع  استانداردها و ...

34-    کسب تائیدیه های کاری از مراجع ذیصلاح نظیر لیسانس ها و ...

بیمه

35-    تعیین ابزار و وسائل کاری که بایستی پوشش بیمه ای داشته باشند.

36-    تماس با یک شرکت بیمه و تخمین مبلغ انواع بیمه ها.

37-    بیمه مسئولیت برای آندسته از کارهائی که بسیار مسئولیت زا میباشند.

38-     بیمه اموال چنانچه ارباب رجوع و مشتریان در محل کار شما حاضر میشوند.

39-    بیمه محصولات خطرناک و یا حساس ، چنانچه چنین محصولاتی تولید میکنید.

40-    بیمه خسارت و دزدی و یا صدمه دیدن حین کار.

41-    بیمه پزشکی و از کار افتادگی برای خود و کارکنانتان.

راه اندازی سیستم مالی

42-    رویه مالی خود را بر اساس سیستم خرید و فروش نقد یا نسیه انتخاب نمائید.

43-    چنانچه چرخه فعالیت سالیانه شما با تقویم هم خوانی ندارد، سال مالی خود را معین نمائید.

44-    تمامی پرداخت ها ودریافت ها را ثبت نمائید.

45-    استخدام و یا مشاوره با یک کارشناس حسابداری را مد نظر قرار دهید.

46-    از دفاترو یا نرم افزارهای مالی متناسب استفاده کنید.

سیستم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات را راه اندازی کنید ( تا غافلگیر نشوید)

47-     با روال  پرداخت مالیات درساختار صنفی خود آشنا شوید.

48-    با روش هائی که موجب کاهش پرداخت مالیات میشوند آشنا شوید.

49-    ازکتب و نشریات مربوط به امور مالیاتی غافل نشوید.

50-    یک تقویم مالیاتی برای کارتان تنظیم کنید.

همانطور که می بینید برای راه اندازی یک کسب و کار بایستی چندین مورد تصمیم گیری و سیاست گذاری نموده و برنامه کاری مدون تنظیم و اجراء نمائید.

پایان

 

 

 

 

  نظرات ()
مصاحبه با روزنامه سرمایه در مورد معرفی کتاب بازاریابی بدون تبلیغات نویسنده: محمد سالاری - جمعه ٢٥ اسفند ۱۳۸٥

بازاریابی بدون تبلیغات

    «ارتقای کیفیت فروش» در ایران سودای بازاریان پرتجربه و فروشندگان حرفه ای است. اینان دوست دارند در فضایی آمیخته از اطلاعات صحیح که در اختیار خریداران قرار می گیرد، فروش به انجام رسد. به این طریق است که هم خریدار و هم فروشنده، با شناخت دقیق از حقوق و وظایف خود، فعالیت «خرید و فروش» را به انجام می رسانند; فضایی اعتمادانگیز پدید می آید، کالا یا خدمات در کیفیت مطلوب عرضه می شود، قیمت گذاری ها منطقی و متعادل است، خدمات پس از فروش معنادار است، به شکایت مشتریان رسیدگی می شود و...
    
    محمد سالاری، مترجم کتاب «بازاریابی بدون تبلیغات»، بیش از 15 سال فعالیت حرفه ای در بازاریابی دارد که عمدتاً در حوزه حمل و نقل بین المللی است.
    
    وی با چنین انگیزه ای به ترجمه کتاب «بازاریابی بدون تبلیغات» پرداخته است. کتابی که می کوشد برای تمام مشاغل، توصیه هایی درخشان داشته باشد تا هزینه های سنگین تبلیغات را نپردازند و بهجای آن، با اجرای روش هایی بسیار ساده و پرکردن فهرست های بازبینی (چک لیست های) بازاریابی، بدون تبلیغات، مشاغل را سودآور کنند.
    
    گفت وگوی ما را با مترجم کتاب، محمد سالاری می خوانید که در پی می آید:
    
    
    
    گفت وگو از: احمد آخوندی و محسن جاوید مؤید
    
    «تبلیغات حرف اول را می زند» این باور رایجی است و این کتاب، درست خلاف جریان آب شنا می کند و می گوید: «بازاریابی بدون تبلیغات» این باور مبتنی بر چه واقعیت هایی است؟
    
    آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که روزانه چه حجمی از آگهی های تبلیغاتی را از طریق روزنامه ها، بروشورها، رادیو، تلویزیون و یا حتی پشت رسید خرید از فروشگاه ها و نیز ده ها روش دیگر بر سرشما می ریزند؟ چه تعداد از این آگهی ها در فهرست شما هستند؟ خیلی کم تر از حد انتظار.
    
    توصیه این کتاب این است به جای آن که مبلغی را خرج آگهی تبلیغاتی کنید، بهتر است این هزینه را برای توسعه شغل و مراقبت از مشتریانتان صرف کنید. ارایه محصولات و خدمات با کیفیت بالا و همچنین احترام به مشتریان و همکاران باعث سودآوری یک شغل می شود.
    
    آری خیلی چیزها در مورد بازاریابی تغییر پیدا کرده است. مشتریان بسیار دانا و فهیم هستند و خبرهای مربوط به کیفیت و یا عدم کیفیت محصولات و خدمات یک شغل به سرعت حیرت آوری در بین آنان رد و بدل می شود. تنها کاری که ارزش اجرایی دارد آن است که سخت کوشی و سرمایه را برای ایجاد یک شغل و حرفه عالی به کار گیرید و بگذارید تا مشتریان به جای شما و برای شما تبلیغ کنند.
    
    با چنین نگاهی، تعریف بازاریابی متفاوت از آن چیزی است که از برخی بزرگان و صاحب نظران شنیده شده است.
    
    بله. همین طور است. در این کتاب، بازاریابی یعنی اداره یک حرفه در حد عالی و اطلاع رسانی به مردم در مورد آن شرکت. شما هر فعالیتی که انجام دهید، حامل یک پیام است. ایجاد یک تصویر تجاری کاری نیست که توسط یک مدیر اختراع شود بلکه انعکاسی است از فعالیت شما و این که چگونه آن فعالیت را به ثمر می رسانید.
    
    گزاره این کتاب جالب است: «ما در مورد تبلیغات بسیار کم و در مورد بازاریابی بسیار زیاد می دانیم.» شاید این موضوع باعث تعجب شما شود که بسیاری از مشاغل و فعالیت های تجاری کوچک دریافته اند نیازی به تبلیغات و آگهی ندارند. آماری قابل توجه است که یک اکثریت قابل توجه (بیش از دو سوم در آمریکا) از مشاغل کوچک، فعالیت خود را بدون تبلیغات به گونه ای موفقیت آمیز اداره می کنند.
    
    به هر رو، مشاغلی هستند که نیاز به آگهی و تبلیغات دارند. ظاهراً این کتاب درباره عدم تناسب و نیاز آگهی برای بیش تر مشاغل، تردید می کند.
    
    همین طور است. چهار دلیل عمده را برای عدم تناسب و نیاز آگهی برای بیش تر مشاغل برمی شمرد که در جای خود متقاعدکننده است. این چهار دلیل چنین اند:
    
    1-آگهی جزو هزینه های اثرگذار نبوده و این ادعا معمولاً غلط از آب در می آید که (آگهی)، موجب بازگشت بخشی از سرمایه هزینه شده می شود.
    
    2-مشتریانی که بر اثر آگهی تبلیغاتی جذب می شوند، غالباً مشتریان دایمی نیستند. به عبارت دیگر، آگهی مشتریان دایمی را که برای خریدهای مجدد مراجعه می کنند، تامین نمی کند.
    
    3-وابستگی به آگهی، شغل را در برابر تغییراتی که طبق ذائقه مشتری انجام می شود، صدمه پذیر می کند و در نتیجه امکان شکست را بیش تر می کند.
    
    4-از آن جایی که درصد بالایی از آگهی ها اغواکننده اند، به این رو عوامل آگهی و تبلیغات از نظر عامه عواملی ناصادق و گاه فریبکار تلقی می شوند. مشاغلی که شدیداً برای محصولات و خدمات خود آگهی می کنند، عموماً در معرض این سوءظن قرار دارند که محصولاتشان از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.
    
    با این استدلال ها، کارآیی تبلیغات زیر سوال می رود؟
    
    «افسانه کارآیی تبلیغات»، عنوان توجه برانگیزی است که این کتاب به طور مشروح به آن می پردازد. جمله نغزی از واردهانس، نویسنده اصول بازاریابی اینترنتی را نقل می کند که ظاهراً تیر خلاصی برای آگهی و تبلیغات است. این جمله، هزینه بالای آگهی را هدف قرار داده است و می گوید: «به واقع اختصاص هزینه بالا برای آگهی، اقرار به شکست است. من ترجیح می دهم سرمایه گذاری برای مشتریان به منظور خرید مجدد انجام پذیرد تا آن که به آگهی اختصاص یابد.»
    
    به موضوع اصلی بازگردیم و آن افسانه کارآیی تبلیغات است. اگرچه شواهد پیچیده ای از اثربخشی آگهی تبلیغاتی در دست است، اما این حقیقت آشکار نیز به قوت خود باقی است که شما نمی توانید شاخصی برای ارتباط بین افزایش تبلیغات و افزایش فروش ارایه کنید. اگر می توانستید چنین شاخصی ارایه کنید، آن گاه نمایندگی های تبلیغاتی از اجناس بیش تری که به خاطر آگهی و تبلیغات فروخته می شد، کمیسیون (پورسانت) دریافت می کردند و نه بر اساس مقدار «فضای رسانه ای که فروخته بودند.» کتاب بار دیگر به گفته «جان وانامیکر»، استاد مردم شناسی، استناد می کند که می گفت: «نیمی از پولی را که صرف آگهی می کنیم، هدر می رود; اما مشکل آن جا ست که نمی دانیم کدام نیمه هدر می رود.»
    
    در آمریکا، داستان موفقیت های بزرگ تبلیغاتی در بین جماعت خاصی رایج است و عموماً ژورنالیست های تجاری و گاهی حتی رسانه های عمومی به آن دامن می زنند و در نتیجه عده ای افراد کم تجربه در دام این هزینه های تبلیغاتی می افتند.
    
    کتاب «بازاریابی بدون تبلیغات» که خط قرمزی بر تبلیغات می کشد، چه جایگزینی برای آن دارد؟
    
    «توصیه های فردی» را جایگزین «تبلیغات» می کند. عمده ترین دلیلی که چرا تاثیر توصیه های فردی برای جذب مشتریان جدید بهتر از آگهی های تبلیغاتی است، نیز آن است که این روش از لحاظ هزینه ای اثربخش تر است. موفقیت مالی در فعالیت شغلی عمدتاً از فروش محصولات یا خدمات، به قیمتی بالاتر از هزینه های شما برای تهیه آن، تامین می شود. سه نوع هزینه اصلی در هر کاری وجود دارد:
    
    
l تهیه محصول یا خدماتی که مورد نیاز مشتری است
    
    
l جذب مشتری های جدیدتر
    
    
l حفظ مشتری ها و تداوم خرید از سوی آن ها
    
    توجه داشته باشید که تنها دو مورد از سه مورد مزبور به جذب مشتری مربوط می شود و اگر بتوانید آن دو را با هزینه ای معقول به انجام رسانید، شرکت شما در وضع خوبی قرار خواهد گرفت. آشکار است که به روش توصیه فردی یا صرف هزینه کم تری به نسبت آگهی تبلیغاتی، موفق به جذب مشتری می شوید. افزون بر آن، آن دسته از مشتریانی که به روش توصیه فردی جذب شرکت شما شده اند، به احتمال قوی مشتری دایمی شما خواهند بود و شما را به دیگران نیز توصیه می کنند. این در حالی است که احتمال خرید مجدد از شما، از سوی مشتری جذب شده به روش آگهی تبلیغاتی، بسیار نامحتمل است.
    
    آیا جایگزین کردن توصیه های فردی به جای آگهی تبلیغاتی به آن معنی است که کاری انجام نشود و دعا کنیم تا مشتریان از ما نزد دیگران تعریف و تمجید کنند؟
    
    هرگز. اتفاقاً درست برعکس، توصیه می کند هزینه های خود را در کجا صرف کنید. وقتی تصمیم گرفتید سیاست بازاریابی خود را طبق توصیه و پیشنهادهای افراد اعمال کنید، اقدام بعدی آن است که بفهمیم چرا برخی از مردم تجربه خرید خود را به دیگران پیشنهاد می کنند ولی بعضی این کار را نمی کنند.
    
    اگر کار شما ارزش توصیه کردن را داشته باشد، پاسخ شما به سوالات زیر مثبت خواهد بود:
    
    
l آیا اداره و گزارش کار شما روان و روز به روز است؟
    
    
l آیا قسمت مالی و حسابداری شما منظم و به روز است؟
    
    
l آیا کارکنان شما در مورد محصول یا خدمات تولید شده، تخصص و آگاهی دارند و به همکاری شما علاقه مندند؟
    
    
l آیا مشتریان شما از پشتیبانی شما در صورتی که اشکالی در ارتباط با محصولات و یا خدمات ارایه شده به وجود آید، مطمئن هستند؟
    
    
l آیا سایت اینترنتی شما به روز است؟
    
    همین چند سوال کوچک و پاسخگویی به آن ها می تواند شما را به تغییراتی در فعالیت کاری تان وادار کند بقیه کتاب نیز به شما کمک می کند تا تغییراتی را در محیط کاری تان اعمال کنید تا منجر به استفاده واقعی از رویه توصیه های فردی شود.
    
    چگونه این کتاب کمک می کند تا تغییراتی در محیط کاری صورت گیرد؟
    
    این کتاب کوشیده است فهرست های بازبینی (چک لیست های) «بازاریابی بدون تبلیغات» را جزء به جزء، قدم به قدم، به طور کاملاً منظم و سیستماتیک در اختیار علاقه مندان قرار دهد.
    
    برای مثال برای آن ها که کاری را تازه افتتاح کرده اند و یا سال ها در کاری سابقه حرفه ای دارند، توصیه می کند پنج نکته اساسی را در مورد ظاهر فیزیکی محل کار رعایت کنند. این پنج نکته اساسی در مورد ظاهر فیزیکی محل کارتان عبارتند از:
    
    
l باید در حد هم صنفی هایتان و یا بالاتر باشید
    
    
l باید بسیار تمیز باشید
    
    
l عطر و رایحه خوبی داشته باشید
    
    
l مرتب و منظم باشید
    
    
l وب سایت شما باید هر چند وقت یک بار به تناسب و به روز شود
    
    درباره قیمت گذاری، نحوه برخورد با اطرافیان، زمینه ایجاد اعتماد، برنامه ریزی برای تعیین روش اطلاع رسانی به مشتریان و... جزء به جزء توضیحات مؤثر در این کتاب تقدیم شده است.
    
    تصور کنید دوست دارید در فعالیت هایتان شفاف سازی کنید. علاقه مندید با این رویه، زمینه ایجاد اعتماد را فراهم کنید. در این کتاب می آموزید شفافیت مالی، فیزیکی، مدیریتی، اطلاعاتی و شفافیت در هدف ها و آرمان ها را از همدیگر تفکیک کرده و برای هر کدام چه فعالیت هایی را به انجام رسانید. همچنین است اگر بخواهید طراحی و اجرای برنامه بازاریابی را انجام دهید، فهرست های بازبینی (چک لیست هایی)در اختیار شماست تا به عنوان راهنمای شما، سودآوری شغل شما را تضمین کند.
    
    مزیت این کتاب در آن است که موضوعات را به صورت یک مجموعه (پکیج) قرار می دهد. این در حالی است که افکار پراکنده در پشت میز، توفیقی ندارد.

 

 

  نظرات ()
نحوه سفارش کتاب بازاریابی بدون تبلیغات نویسنده: محمد سالاری - جمعه ٢٥ اسفند ۱۳۸٥

  کتاب بازاریابی بدون تبلیغات !   

آیا می خواهید فعالیت اقتصادی خود را متحول کنید ؟

آیا می خواهید مشتریانتان شما را به دیگران توصیه کنند ؟

آیا می خواهید مشتریانتان به خرید از شما افتخار کنند ؟

« بازاریابی بدون تبلیغات‌ »

منتشر شد

  هر جلد70000 ریال

لطفاً جهت نحوه ارسال و شیوه پرداخت هزینه مربوطه هماهنگ فرمائید

تلفن پخش : ٠٩١٢١٢۶٩٣٨٢

 

  نظرات ()
دوستان من فوروم مشاوران انجمن جهانی بازاریابی حسی استخدام حرفه ای DR. Heinz روز نوشته های برویز درگی بازاریابی حسی - میدانی مدیریت ارتباط مشتری آقای سعید میرواحدی وبلاگ آقای بیابانی دکتر احمد روستا چهارراه تبليغات سیگما گروپ اقتصاد آنلاین رفتار سازمانی پرتال زیگور طراح قالب